تلاش دولت در زمینه فرهنگی،ایجاد فضای آرام تر بوده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۶

تلاش دولت در زمینه فرهنگی،ایجاد فضای آرام تر بوده است

دکتر روحانی در کنفرانس خبری هفته دولت گفت که در دو سال اخیر فضای آرام‌تری برای اهالی فرهنگ‌وهنر فراهم شده است

روز گذشته سالن شهید بهشتی ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور، محل کنفرانس خبری دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به‌مناسبت هفته دولت بود. به همین مناسبت نزدیک به ۲۰۰ خبرنگار از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی درپاستور گرد هم آمده بودند تا سؤالاتشان را از رئیس‌جمهور بپرسند. روحانی درمیان حضور چند تن از وزرا و مسئولان ساعت ۱۷ وارد سالن کنفرانس شد. پس از تلاوت قرائت مجید، روحانی جملاتش را اینگونه آغاز کرد: «دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.» بعد از سخرانی رئیس‌جمهور، طبق معمول چنین کنفرانس‌هایی، نوبت سؤال‌ها میان چند روزنامه و خبرگزاری سرشناس از دوجناح راست و چپ تقسیم شد و البته نشریات مستقل نتوانستند پشت تریبون طرح سؤالات قرار بگیرند. روزنامه «صبا» نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 
 با این حال دکتر روحانی بعد از چند جمله مقدماتی حرف‌هایش را با مرور فعالیت‌های فرهنگی و هنری دولت تدبیر و امید آغاز کرد: «دولت در زمینه فرهنگی سعی کرد فضا را برای خلاقیت‌ها و احیای اخلاق‌، هنر و فرهنگ بهبود بخشد. در این دوسال فضای آرام‌تری برای اصحاب فرهنگ‌وهنر، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین رابطه آنها با مراکز علمی جهانی فراهم شد تا در مسیر تعالی علم، دانش و هنر حرکت کنیم. رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت نقش رسانه‌ها درمبارزه با فساد اشاره کرده و گفت: «لازم است رسانه‌ها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند؛ رسانه‌‎هایی که آزاد باشند و از امنیت واحدی در مقایسه با یکدیگر برخوردار باشد نه آنکه برخی از نشریات هرچه بخواهند بگویند و تهمت و افترا بزنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید اما رسانه‌ای دیگر با کوچک‌ترین خطایی توسط تمام دستگاه‌ها و نهادها مورد پیگرد قرارگیرند.»

نشست رئیس‌جمهور تمام شد و پرسش‌های متعدد خبرنگاران در حوزه فرهنگ و هنر روی زمین ماند. و کسی متوجه نشد که آیا نامه منتقدان به جشنواره ایران به رئیس‌جمهور رسید؟ آیا دولت با صداوسیما بر سر تأمین بودجه، مشکل دارد؟ آیا دولت از بازگشت فیلمسازان قدیمی به ایران حمایت می‌کند؟ و.‌.‌. دیروز مجالی برای طرح سؤال‌های فرهنگی از رئیس‌جمهور پیدا نشد. بیشتر تمرکز خبرنگاران داخلی برروی تفکرات جناحی و سیاست‌های روزنامه یا خبرگزاری‌شان معطوف شده و مهم‌ترین سؤال‌ها مستقیم و غیرمستقیم به این مساله مربوط می‌شد هرچند بالاخره روزی خواهد رسید که حتی تندروترین جناح‌های سیاسی متوجه خواهند شد آنچه حتی از دستاورد هسته‌ای می‌تواند یک ملت و یک سرزمین را به خوشبختی و موفقیت برساند، فرهنگ‌وهنر است.

امید ذاکری‌نیا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است