داستان تو مهم است نه آکروبات های تصویری | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۰

داستان تو مهم است نه آکروبات های تصویری

مسعود کیمیایی مانند همیشه با جدیت اما لبخند خاص خودش پاسخگوی سوالاتی بود که به‌طور قطع مخاطبان فیلم‌هایش انتظارش را می‌کشند؛ این‌که فیلم جدیدش یا به‌عبارتی «بیست و هشتمین فیلم بلند سینمایی مسعود کیمیایی» چه زمانی کلید می‌خورد و حال و هوای این روزهایش چگونه است.‌.‌.

لحنش گرچه آرام است اما اگر کیمیایی‌شناس باشی، می‌توانی از درونش نیز خوب آگاه شوی که مانند سایر فیلم‌هایی که همیشه (!) به سختی مجوز ساخت گرفته، همچنان در انتظار مجوز ساخت‌اند و این تلخی به‌ظاهر نمی‌خواهد دست از سرش بردارد.
می‌گوید: یک ماهی می‌شود که سناریویی با نام «قاتل اهلی» به ارشاد داده‌ام تا بخوانند و همچنان در انتظار به‌سر می‌برم. البته فکر می‌کنم این هفته خبر بدهند که تکلیف این سناریو چه خواهد شد. بی‌صبرانه منتظر هستم که فیلم جدیدم را بسازم تا به جشنواره فیلم فجر امسال برسد. کاش به‌جای «استاد استاد»گفتن، بگذارند کار کنیم. من عادت کرده‌ام به گفتن این‌چنین حرف‌هایی از قبیل این‌که؛ «خوشحال می‌شویم امسال از شما فیلم داشته باشیم!‌« اما می‌خواهم بگویم تنها کسی که کار من را دنبال می‌کند و نگاه مثبتی به من دارد و در واقع دلواپس من است، آقای محمد حیدری دبیر تازه جشنواره فیلم فجر است که بسیار رفاقت می‌کند و از ایشان ممنون هستم. آقای کیمیایی دوست دارد فیلم بسازد و دوست دارد این بار، در فضایی آرام و کم‌تنش کار کند. او به صبا، می‌گوید: «خیلی‌ها هستند که با یک صفحه سناریو می‌روند و تصویب‌شان را می‌گیرند ولی من سناریوی کامل دادم. حتی خود آقای ایوبی هم مایل است که من فیلم جدیدم را با آرامش بسازم»
یک فیلم اجتماعی کیمیایی‌وار
 «قاتل اهلی» روایتی اجتماعی است که به‌نوعی در ادامه دغدغه‌های خاص کیمیایی گنجانده می‌شود: فیلم درباره کسی است که دوست دارد ثروتمند باشد و به‌همین دلیل  در هزارتوی پول‌دار شدن می‌افتد و در واقع بخشی از سناریو این است که چطور پول‌دار می‌شوند. سناریویی‌ که هر آن کس از نزدیکان و دوستان قدیمی خوانده اند من را درحال بازگشت به دوران سینمای اجتماعی دانسته‌اند.
پافشاری بر اصالت سینما
کیمیایی همچنان از پافشاری‌اش بر اصالت سینما حرف می‌زند و می‌گوید: تجربه جدید در سینمای ایران فقط در موضوع خلاصه می‌شود و در فرم به‌هیچ‌وجه به سراغ کامپیوتر و چیزهایی از این قبیل نمی‌روم. آن رئالیسم محضی که دوربین و بازیگر و اصلا خود دراما دارد، یعنی این‌که داستان تو مهم است نه آکروبات‌های تصویری. آن چیزی که برای من مهم است، این است که انسان را به تصویر بکشم و مهمترین موضوع، خود انسان و جامعه اوست و درواقع سینمای اجتماعی نیازی به این پروداکشن‌های بزرگ ندارد.
می‌خواهم با واقع‌بینی محض فیلم بسازم
کیمیایی با ادبیات خودش می‌گوید که در سناریوی جدیدش، همچنان فضای لوتی‌گری و اخلاق‌مداری، جایگاهی ویژه دارد؛ «کسی که می‌خواهد پول‌دار شود و همه چیز را زیر پایش می‌گذارد. به‌هرجهت دوستانی در زندگی‌اش هستند یا صفحات روبه‌رویی هم دارد که آن صفحات را پر کند. یعنی اگر من بخواهم کار دیگری انجام دهم که در روند اخلاقی من نبوده، این را باید به چند نفری که دوره اخلاق را گذرانده‌اند، توضیح بدم…»
او قاطعانه از نگاه امروزی‌اش در فیلم «قاتل اهلی» حرف می‌زند؛ «می‌خواهم فیلم‌ام را با واقع‌بینی محض بسازم، یعنی واقع‌بینی‌ای که بیمار نباشد، چون واقع‌بینی بیمار، خودش شکل بیمارگونه‌ای از واقعیت را مطرح می‌کند.»
مسعود کیمیایی با اشاره به اولین حضورش در برنامه زنده تلویزیونی هفت و این‌که در گفت‌وگوی مشهورش با محمود گبرلو گفته بود؛ «فیلمنامه تاریخ انقضا دارد»، به سبک‌وسیاق نگاه همیشگی‌اش در سینما، ادامه می‌دهد: مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خیلی به‌سرعت در سرزمین ما اتفاق می‌افتد و این‌گونه است که شما فقط باید حدس بزنید که مثلا در هشت ماه یا یکسال آینده که فیلم‌ات مجوز می‌گیرد، موزون هست یا نیست؟ همه چیز همانی است که فکر می‌کردید یا نه؟ خب به‌طور مسلم، همه چیز تغییر کرده است.‌.‌.
محسن سرافراز

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است