سینماتِک برای عموم نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۰

سینماتِک برای عموم نیست

سینماتِک برای عموم نیست و تعدادی از دانشجویان رشته هنر و افراد مرتبط باید این فیلم‌ها را ببینند. سینماتک باید کلوب باشد.

فیلم‌ خارجی براساس چه برنامه و سیاست‌هایی در پردیس قلهک انتخاب و نمایش داده می‌شود؟

چیزی که در پردیس سینمایی قلهک اتفاق می‌افتد با جاهای دیگر فرق دارد. پردیس قلهک چهار سال پیش افتتاح شد. ما در یک هم‌فکری با شورای نمایشِ پردیس‌ به این نتیجه رسیدیم که وقتی سینمای ایران در دنیا جایگاه دهم را دارد باید از لحاظ آموزش سینما به دانشجویان و علاقه‌مندان این حرفه جدی‌تر باشیم. در همه جای دنیا علاوه بر کلاس‌ها و دانشکده‌ها و مراکز علمی، مکملی وجود دارد به‌نام سینماتِک. سینماتِک جایی ا‌ست که مخاطب در آن با بررسی و مرور آثار کلاسیک و روز دنیا به‌صورت عملی در جریان روند سینما در قالب تماشای فیلم و نقد و بررسی و تحلیل فیلم قرار می‌گیرد. ما فکر کردیم وقتی سینمای ایران در جهان چنین جایگاه بالایی دارد داشتن سینماتِک واجب است. به همین منظور با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت و آنها را از این خلأ آموزشی آگاه کردیم. درباره انتخاب فیلم‌ها ما یک تیم ارزشیابی داریم و فیلم‌ها براساس جایگاه تاریخ سینمایی اثر و هم‌چنین نظرات متقاضیان در سایت سینماتک قلهک انتخاب می‌شوند. طی این بررسی و نظرسنجی، جدول ماهانه‌ای از فیلم‌هایی که قصد نمایش‌شان را داریم تنظیم می‌کنیم.

به این ترتیب شما مجوز قانونی نمایش فیلم خارجی دارید؟

بله، ما از وزارت فرهنگ و ارشاد برای فعالیتمان مجوز داریم. البته مجوز ما سینماتکی است و نمی‌توانیم در پردیس قلهک فیلم ایرانی نمایش دهیم. ما به عنوان اولین موسسه، حتی با موسسه‌هایی مثل قرن ۲۱ و قرن جدید هم مذاکره کردیم. کپی‌رایت نمایش این فیلم‌ها با آن‌هاست و ما به‌طور کامل حق و حقوقشان را پرداخت کردیم.

پس چرا با وجود مجوز رسمی، اکنون صحبت از مخالفت و حتی جلوگیری از فعالیت سینماهایی می‌شود که فیلم خارجی نمایش می‌دهند؟

یکی از دلایل مخالفت افزایش متقاضیان این کار است. ما در تعریف این کلمه هم دچار اشتباه شدیم. سینماتِک برای عموم نیست و تعدادی از دانشجویان رشته هنر و افراد مرتبط باید این فیلم‌ها را ببینند. سینماتک باید کلوب باشد. در همه جای دنیا هم سینماتِک یکی دوتا هست. هیچ کجا ده تا سینماتِک ندارند. سینماتِک برای سینما دوستان حرفه‌ای است. کسی‌که به سینمای کلاسیک علاقه دارد فیلم‌ها را به‌صورت نمایش خانگی می‌بیند و ما این امکان را به وجود آوردیم تا بتواند آثار ارزشمند تاریخ سینما را روی پرده عریض ببیند و بتواند با نگاهی درست زوایای جدید فیلم را ببیند. اعضای این کلوب با معرفی‌نامه و عضویت می‌توانند فیلم ببیند. در سینماتِک فیلم‌ها به‌صورت تک سانس نمایش داده می‌شود. وقتی هم تک سانس می‌شود یعنی مخاطب عام در کار نیست.

آیا اصلا سالن‌های نمایش ایران به کیفیتی رسیده که بتوانند فیلم‌های جدید روز را نشان دهند؟

نکته درست همین‌جاست. وقتی فعالیت سینماتکی باشد سراغ فیلم‌های قدیمی‌تر می‌روی که شاید فقط آن‌جا بحث کیفیت صدا و تصویر مهم باشد و به جرات می‌گویم پردیس قلهک از تمام سالن‌های موجود امکاناتش بهتر است.

به نظر می‌رسد شما با این‌که برخی از پردیس‌ها فیلم خارجی نمایش دهند مخالف هستید؟

من موافق هر نوع کار فرهنگی هستم اما واقعیت این است که با شرایط حال حاضر مخالفم.

درباره دلیل‌ مخالفتتان بیشتر توضیح می‌دهید؟

سینمای ایران بضاعت کمی برای اکران دارد. نمایش فیلم خارجی شرایط می‌خواهد و ما سالن‌های کمی برای نمایش فیلم داریم که از این سالن‌ها تعداد اندکی استانداردهای نمایشی دارند. در ایران سالانه صد فیلم می‌سازیم اما فقط چهل فیلم اکران می‌شود و بقیه هرگز فرصت نمایش عمومی به دست نمی‌آورند. اگربخواهیم بخشی از این ظرفیت کم را هم به فیلم‌های خارجی اختصاص بدهیم، شرایط به مراتب بحرانی‌تر می‌شود. ما به سالن‌های بیشتری احتیاج داریم مثلا اگر ده سالن داشته باشیم، می‌توانیم هشت سالن را به اکران فیلم‌های ایرانی اختصاص بدهیم و دو سالن را به فیلم‌های خارجی. الان نمی‌شود انتظار داشت که مثلا سینما فرهنگ از دو سالنی که دارد یکی‌ را به اکران خارجی اختصاص بدهد. زمانی‌که ما برای سینماتک اقدام کردیم از ما خواسته شد که اگر در این بخش فعالیت کنیم، حق نمایش فیلم ایرانی نداریم. تا جایی که می‌دانم وزارت ارشاد مخالفتی با نمایش فیلم خارجی ندارد اما می‌خواهد سینمادار تکلیفش را روشن کند که فیلم خارجی نمایش بدهد یا ایرانی.

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است