به مناسبت بازگشت محبوب‌ترین بازی ترسناک تاریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۹

به مناسبت بازگشت محبوب‌ترین بازی ترسناک تاریخ

به جرأت می‌توان گفت که نام کپکام را تنها سری بازی‌های محبوبی چون «استریت فایتر» (Street Fighter) و «شیطان مقیم» (Resident Evil) سرپا نگه داشته‌اند و بدون عرضه سالانه هر‌یک از عناوین مذکور، این شرکت در کمتر از چند ماه به سرنوشتی مشابه دیگر رقبای شرقی خود دچار خواهد شد.



طی چند سال اخیر و با همه‌گیر شدن تب بازسازی کردن بازی‌های محبوب قدیمی، کپکام هم به جرگه این بازیسازان پیوسته است و به‌جای ساخت عناوین پرهزینه، بازی‌های کالت و محبوبی چون «شیطان مقیم ۱» را بازسازی می‌کند. طی هفتهگذشته، تایید خبر ساخت بازسازی نسخه دوم «شیطان مقیم» به همگان ثابت کرد که کپکام از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و همچنان به ساخت دوباره بازی‌های محبوب علاقه نشان می‌دهد. با این شرایط، اگر سران این شرکت شرقی قصد دارند تا با همین سیاست برای مدت بیشتری در دنیای بازی‌ها دوام بیاورند، نیازمند استفاده از بازی‌های محبوب بیشتری هستند. بازی‌هایی که در ادامه به بازخوانی چهار مورد آن خواهیم پرداخت.
۱
شاید کیجی اینافونه از تیم کپکام جدا شده باشد؛ اما هنوز حق نشر و ساخت عناوین مجموعه «اونیموشا» (Onimusha) در اختیار این شرکت ژاپنی قرار دارد. با توجه به نیروهای انسانی که در‌حال‌حاضر در اختیار کپکام قرار دارند و محدودیت بودجه، به نظر می‌رسد که بازسازی سه‌گانه اصلی مجموعه بهترین انتخاب برای این شرکت باشد. جالب است بدانید که ژان رنو، بازیگر محبوب «لئون: حرفه‌ای» یکی از شخصیت‌های اصلی نسخه سوم مجموعه «اونیموشا» به حساب می‌آید و تصویر او روی تمامی نسخه‌های بازی در سراسر جهان درج شده است. «اونیموشا» به دلیل سبک خاص کارگردانی و همچنین تلفیق دقیق المان‌های چند ژانر – اعم از هک و اسلش، پازل و اکشن- ماجراجویی‌– به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های کیجی اینافونه و البته کمپانی کپکام شناخته می‌شود. اگر بازسازی بازی با یکی از موتورهای گرافیکی نسل جدید همچون کرای‌انجین و یا آنریل صورت بگیرد، بی‌شک فروش نسخه جدید تضمین شده خواهد بود.
۲
خالق «شیطان مقیم» در سال‌های اوج فعالیت خود، از فرصت استفاده و اقدام به خلق یک مجموعه با اتمسفری مشابه این بازی کرد. «داینو کرسیس» (Dino Crisis) بسیاری از المان‌های موفق «شیطان مقیم» را در خود دارد و به همین جهت از دید بسیاری از کارشناسان با نام «خواهرخوانده شیطان مقیم» شناخته شد. در‌حال‌حاضر نسخه اولیه بازی از طریق شبکه آنلاین استیم و یا پلی‌استیشن نتورک سونی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، اما باید پذیرفت که تجربه دوباره چنین اثری آن هم پس از ۱۶ سال، تنها برای هواداران قدیمی این مجموعه
جذاب خواهد بود. کپکام این توانایی را دارد تا هر سه عنوان مجموعه را با نام سه‌گانه بازسازی و برای کنسول‌های نسل هشتمی روانه بازار کند، اما با توجه به عدم‌موفقیت نسخه سوم، به نظر می‌رسد که بازسازی یکی از دو نسخه ابتدایی بهترین راه پیش‌روی این تیم باشد.
۳
به سال ۸۵ میلادی بازگردیم. سال‌هایی که دوران فرمانروایی پلتفرم‌هایی چون کمودور ۶۴، نِس و دستگاه‌های آرکید را دربرمی‌گیرند. در آن برهه زمانی کپکام به کمک توکورو فوجیوارا که به تازگی از شرکت رقیب، کونامی، جدا شده بود، ساخت یک پلتفرمر جدید تحت عنوان «گوستس‌اند گابلینز» (Ghosts ‘n Goblins) را آغاز کرد. عنوان مذکور به دلیل درجه سختی بالا و خلاقیتی که در زمینه طراحی مرحله داشت، به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سیستم‌های آرکید بدل شد و بعدها عناوین پرتعدادی براساس آن ساخته شدند. با این حال و با وجود محبوبیت بالای این سری بازی، در طول پنج سال اخیر هیچ عنوانی از آن روانه بازار نشده است. از آنجایی که تغییر ترکیب تیم برنده از سیاست‌های کپکام خارج است، حتی پورت بازی‌های اولیه سری برای کنسول‌های نسل هشتمی نیز گزینه خوبی به نظر می‌رسد. البته نباید از یاد برد که تعدیل درجه سختی، باید در اولویت کپکام قرار بگیرد.
۴
همکاری مستقیم هیدکی کامیا با آتسوشی اینابا در جریان پروژه «پنج کپکام» (Capcom Five) منجر به خلف «ویوتیفول جو» (Viewtiful Joe) شد. تیم کپکام در شرایطی که کنسول گیم کیوب با شکستی زود‌هنگام رو‌به‌رو شده بود، پروژه‌ای تحت عنوان «پنج کپکام» را آغاز کرد و پنج بازی خوش‌ساخت را برای این پلتفرم روانه بازار کرد. «ویوتیفول جو» توسط خالق «شیطان هم می‌گرید» (Devil May Cry) ساخته شد و اعتماد تیم کپکام به او به خوبی نتیجه داد. بازی با میانگین امتیاز ۹۳ از ۱۰۰، به یکی از موفق‌ترین پلتفرمر- بیت‌ام آپ‌های کنسول گیم‌کیوب بدل شد. با توجه به پورت موفق بازی روی پلی‌استیشن ۲ و تمایل بالای کپکام به ادامه دادن این مجموعه، بعید نیست که به زودی بازسازی از این بازی نیز شاهد باشیم.
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000