جشنواره ایران در ۳۴ سالگی متولد شد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۶

جشنواره ایران در ۳۴ سالگی متولد شد!

چند روز پیش خبر انتصاب «سیدرضا میرکریمی» به سمت دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم ایران اعلام شد. رئیس سازمان سینمایی با صدور حکمی، مدیرعامل خانه سینما را به سمت دبیری جشنواره بین‌الملل فیلم ایران منصوب کرد .

روز گذشته خبر انتصاب «سیدرضا میرکریمی» به سمت دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم ایران اعلام شد. رئیس سازمان سینمایی با صدور حکمی، مدیرعامل خانه سینما را به سمت دبیری جشنواره بین‌الملل فیلم ایران منصوب کرد و جالب آن که در حکم ایوبی به میرکریمی، عنوان این جشنواره، به جای «جشنواره بین‌المللی» به صورت جشنواره بین‌الملل ذکر شده است. در خبر سازمان سینمایی آمده است: با جدا‌سازی بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر، امسال بخش ملی به دبیری محمد حیدری در دهه فجر (بهمن ۹۴) و بخش بین‌الملل تحت عنوان جشنواره بین‌الملل ایران به دبیری سیدرضا میرکریمی در اردیبهشت ۹۵ برگزار خواهد شد.

سایه‌ای که به‌تدریج دور می‌شود

چندی پیش علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جداسازی جشنواره فجر حمایت کرده بود و دلیل این جداسازی را «سایه‌اندازی بخش ملی بر بخش بین‌الملل در سال‌های گذشته» اعلام کرد. وی همچنین گفته بود: «در جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های ایرانی در بازار فیلم فجر در معرض دید مهمانان خارجی قرار گرفتند و سینمای ایران به طور مستقل به دنیا معرفی شد»، جنتی در همین صحبت‌ها خبر از جداسازی جشنواره در سال جاری داد و درباره اینکه قرار است دو دبیر برای بخش‌های ملی و بین‌الملل
جشنواره اعلام شود صحبت صحبت کرد
اما موضوع جدید که صحبتی درباره آن مطرح نشده بود تغییر نام جشنواره از بخش بین‌الملل «فجر» به جشنواره بین‌المللی فیلم ایران است.

سی و چهارمین یا اولین؟!

آرش امینی مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی در این باره به صبا می‌گوید: قرار است این جشنواره در ادامه ۳۴ دوره قبل و با این شماره برگزار شود و از دوره اول شروع نمی‌شود. در حال حاضر هنوز خیلی زود است که از جزئیات جشنواره بگوییم. از نظر شخص من برگزاری دو جشنواره با یک نام در دو تاریخ غیرمنطقی است، البته هر تغییراتی در ابتدا سوال برانگیز است و پذیرش آن سخت اما اتفاقات خوبی در این تغییرات رخ داد. برخی خبرنگاران حوزه سینما که منتقد جداسازی بودند و دلیل ما برای آنها در سایه بودن بخش بین‌الملل در ساختاری قبلی بود این دلیل را قبول نداشتند اما وقتی درباره فیلم‌ها و برگزیده‌های بخش بین‌الملل یا رویداد‌های مربوط به آن می‌پرسیدیم هیچکدام مطلع نبودند و این نشان می‌دهد از رویداد‌های بخش بین‌الملل در ساختار قبلی بی‌اطلاع بودند.

امینی همچنان از تداوم تفکیک بخش جهانی مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور، دفاع می‌کند و می‌گوید: «پیش از برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر که اردیبهشت امسال بود، جشنواره پکن ۲۸ فروردین ماه برگزار شده بود و پیش از آن نیز جشنواره استانبول. بنابراین با احتساب جشنواره فجر بین‌الملل، در منطقه آسیا، سه جشنواره بین‌المللی در یک فاصله زمانی نزدیک برگزار می‌شد. البته بخش که بخش جمع‌بندی دوره قبل و آمار و نظرسنجی هنوز کامل نشده و جداسازی بخش ملی و بین‌الملل جشنواره قطعا نکات مثبت دیگری هم داشت که بعد از جمع‌بندی مشخص می‌شود».

جشنواره کهنه‌ای که باردیگر متولد شد!

«سیدرضا میرکریمی» دبیر سی و چهارمین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، در پاسخ به صبا، آغاز نشدن جشنواره بین‌المللی ایران از دوره اول و شروع آن از دوره سی و چهارم را تایید کرد. جشنواره‌‌ای که از اولین روز
اعلام خبر برگزاری آن، با یکی دو واکنش رسانه‌ای نیز همراه بود و هنوز مشخص نیست که نشان سیمرغ را با خود خواهد داشت یا نه؟ باید دید آینده جشنواره‌ای که در ادامه تفکیک بخش ملی از بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر، گویی باردیگر متولد شده است، به کجا خواهد انجامید.

انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است