عشق و بیماری، الهامبخش مجابی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸
  • کد خبر: 64026
  • گروه : هنر
  • تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت: 11:57
  • نسخه چاپی

عشق و بیماری، الهامبخش مجابی

حسین مجابی از هنرمندان جوانمرگ ایرانی است که از خود آثاری ارزشمند بجا گذاشت

عصرروز بیست و چهارم مرداد خانه هنرمندان ایران میزبان مراسم نکوداشت حسینمجابی یکی از نقاشان جوان بود که ۵۲ سال پیش درگذشته بود. نقاشی که فرصتیرا برای اعتلاف جماعت هنرمندان تجسمی و ادبیات فراهم کرد. دراین مراسمشخصیت‌هایی چون دولت‌آبادی، علی‌اصغر قره‌باغی، سیدعلی صالحی، درم‌بخش،بهزاد شیشه‌گران، صدیق تعریف، قطب‌الدین صادقی، اسداله امرایی، اسماعیلجمشیدی، محمدحسن حلیمی، داوود شهیدی، کامران عدل، عباس مشهدی‌زاده در آنحضور داشتند.
به گفته محمدحسن حامدی سردبیر نشریه تندیس، حسین مجابی یکی دیگر ازهنرمندان جوانمرگ ایرانی است که در طول زندگی کوتاه آثار ارزشمندی بجاگذاشت. با این که با بیماری سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کرد و پنج بار زیرتیغ جراحی رفت اما در بدترین شرایط فیزیکی هم نقاشی کشید و هیچ وقت نقاشیرا رها نکرد.
در ادامه مراسم جواد مجابی برادر حسین مجابی بر روی سن آمد و ضمن اشاره به پرتره برادرش که توسط روبین پاکباز کشیده شده بود گفت: این پرتره در شهریور سال ۱۳۴۳ کشیده شده است. وقتی حسین در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۳ در۲۰ سالگی از دنیا رفت، چهارماه بعد در تالار ایران، نمایشگاهی به یاد او برگزار کردند در آن نمایشگاه ممیز، مثقالی، هزاوه‌ای، احمد عالی، پاکباز و جودت آثاری را که در سوگ دوستاشان خلق کرده بودند به‌نمایش گذاشتند و بخش دیگر نمایشگاه میزبان آثار حسین مجابی بود.
به گفته این منتقد هنری، حسین مجابی در سال ۱۳۳۹ در۱۶ سالگی نقاشی را آغاز کرد و تا روزهای پایانی عمرش نقاشی کشید. کتاب‌های «شور زندگی» و «رنج و سرمستی» روی زندگی او تاثیر بسزایی گذاشتند و او وارد دنیایی شد که با جنون به‌سوی آرزوهای خویش بشتابد و زندگی خود را فدای ایده‌ها و آرزوهایش کند. عشق و بیماری دو اتفاق مهم زندگی او بودند و الهام‌بخش نقاشی‌هایش. حسین در نقاشی‌هایش به جسم و انحلال جسم پرداخته است. او در نقاشی‌هایش خواب‌هایش را به تصویر کشیده است. جسم‌های برهنه‌ای که در بی‌زمانی و بی‌مکانی بسر می‌برند.
محمد صنعتی گفت: با مطالعه نقاشی‌های مجابی و با نگاهی به بیمارانم می‌فهمم که شاید بی‌زمانی است که به او تاب تحمل تجربه ویرانی را می‌دهد، تجربه ویران‌کننده هراس از مرگ. با همه شکنندگی و تکه‌تکه شدگی، من او، در بی‌مرزی می‌تواند از فرو‌افتادن در ورطه نابودی و از هم فروپاشی نجات یابد.در تابلوی «رقص استخوان» حسین مجابی با اضطراب نابودی چشم در چشم زمان دوخته است.
«پریان اندوه» عنوان فیلمی درباره حسین مجابی ساخته هومن حسنی بود که در این مراسم پخش شد. نمایشگاه آثار حسین مجابی تا دوم شهریور در گالری «میرمیران» برپاست.
مریم آموسا
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است