نویسنده آلمانی کتاب‌های کودک و نوجوان درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳

نویسنده آلمانی کتاب‌های کودک و نوجوان درگذشت

گودرون پازوانگ نویسنده آلمانی کتاب های حوزه کودک و نوجوان در 91 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از منابع خبری آلمان، گودرون پازوانگ نویسنده آلمانی کتاب های کودک و نوجوان مانند «آخرین کودکان شونبورن» (۱۹۸۳) و «ابر» (۱۹۸۷) روز پنجشنبه ۲۳ ژانویه در ۹۱ سالگی چشم از جهان فروبست.

کتاب «ابر» پازوانگ که درباره پیامدهای یک حادثه هسته ای تخیلی یک سال بعد از فاجعه چرنوبیل است در زمان خود تبدیل به اثری پرفروش شد.

گودرون پازوانگ ۳ مارس ۱۹۲۸ در روستایی در جمهوری چک زاده شد. او پس از پایان جنگ جهانی دوم به همراه خانواده به آلمان گریخت. پازوانگ بعدها به معلمی در مدارس آلمانی زبان در آمریکای جنوبی روی آورد. او پس از تدریس در مدارس شیلی، ونزوئلا و کلمبیا در سال ۱۹۷۲ به آلمان بازگشت.

پازوانگ در طول دوران کاری اش بیش از ۱۰۰ کتاب به رشته تحریر در آورد که از این میان نزدیک به ۵ میلیون نسخه به فروش رفته است. آخرین کتاب او تحت عنوان «وقتی که من بچه بودم چگونه بود» (۲۰۱۶)  به گونه ای ثبت خاطرات کودکی خودش است این کتاب جوایز بسیاری از جمله جایزه ادبیات جوانان آلمان را کسب کرد.

این نویسنده آلمانی زمانی درباره چهار تم اصلی آثارش گفته بود «جنگ و صلح»، «فقر در آمریکای جنوبی»، «حفظ محیط زیست» و «سوسیالیسم ملی گرایی دیگر بس است» تم کارهای من را تشکیل می دهند.

پازوانگ زمانی درباره خودش نیز گفته بود: پدرم یک نازی وفادار بود و به همین علت هم من را یک نازی کوچک بار آورد.

کتاب های پازوانگ در سال های اخیر بارها توسط مترجمانی چون حسین ابراهیمی الوند و کمال بهروزی نیا به فارسی برگردانده شده اند.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است