برگزاری شب داریوش شایگان و شناخت هند

به گزارش خبرگزاری صبا، مجله «بخارا» با همکاری مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد دکتر داریوش شایگان در ساعت پنج بعد از ظهر روز شنبه پنجم بهمن‌ماه ١٣٩٨ مراسمی را در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی واقع در نیاوران، کاشانک، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، نرسیده به آجودانیه، پلاک ۲۱۰ برگزار می‌کند.

در این مراسم کاظم موسوی بجنوردی، فتح الله مجتبایی، نیر طهوری، محمدمنصور هاشمی و علی دهباشی درباره آشنایی، سوابق مطالعاتی و آثاری که داریوش شایگان درباره فلسفه، ادیان و مذاهب هند و جریان‌های فرهنگی در گذشته تاریخی هند که به زبان فرانسه و فارسی نوشته‌اند، سخنرانی می‌کنند.

داریوش شایگان بیش از نیم قرن پیش کتاب «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» را تالیف کرد که هنوز پس از گذشت پنجاه و چند سال از منابع معتبر در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین رساله دکتری او Les relations de l’hindouisme et du soufisme: D’apres le Majma al-Bahrayn de Dara Shokuh) به زبان فرانسه که بعدها توسط جمشید ارجمند به فارسی ترجمه شد (آیین هندو و عرفان اسلامی بر اساس مجمع البحرین داراشکوه) که این کتاب در حوزه تطبیقی اسلام و آیین هند از منابع درجه اول به شمار می‌آید.

مساله هند همواره در نگاه او بررسی می‌شد و آخرین سخنرانی شایگان درباره ماهاتما گاندی در جشن یکصد و پنجاه سالگی تولد او بود.

انتهای پیام