«طبیعت ۳۶۰ درجه» تاثیرات بلندمدت آلودگی هوا را بررسی می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۴

«طبیعت ۳۶۰ درجه» تاثیرات بلندمدت آلودگی هوا را بررسی می‌کند

«طبیعت 360 درجه» با موضوع اثرات آلودگی هوا پنجشنبه 3 بهمن از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی شبکه دو، برنامه محیط زیستی «طبیعت ۳۶۰ درجه» سال‌هاست که همزمان با روز هوای پاک به این مبحث مهم در چرخه زیست محیطی می‌پردازد. محوریت برنامه این هفته «طبیعت ۳۶۰ درجه» نیز پرداختن به آلودگی هوا، عوامل و تاثیرات آن با نگاهی به قانون هوای پاک که از سال ۱۳۹۶ مصوبه اجرایی آن ابلاغ شده، است.

پرهام دیباج، مجری و کارشناس این برنامه دراین باره بیان کرد: در برنامه ویژه روز آلودگی هوا علاوه بر پرداختن به این مهم و عوامل ایجاد آن به سراغ اثرات بلندمدت آلودگی هوا رفتیم.

وی ادامه داد: در موضوع آلودگی هوا غالبا همه به سراغ اثرات آن بر انسان‌ها و بیماری‌های ناشی از آن هستند. در صورتی که آلودگی هوا علاوه بر اثرات محلی و بومی یک سری تاثیرات جهانی دارد.

دیباج در توضیح بیشتر افزود: علاوه بر از بین رفتن ۷۰ تا ۸۰ هزار انسان به صورت سالانه در اثر آلودگی هوا، تاثیرات بلندمدت آلودگی هوا مانند تخریب جنگل، فرسایش خاک، تخریب ساختمان‌ها، آلودگی آب و غذا، تاثیر آلودگی هوا بر سفره‌های آب زیرزمینی، گرمایش جهانی، آلودگی آبزیان، افزایش تولید اُزُن و … از عوارضی است که سعی شده در این قسمت از برنامه به عنوان تاثیرات بلندمدت آلودگی هوا به آن بپردازیم.

این برنامه در ابتدا با پرداختن به موضوع «گاندو»، تمساح پوزه کوتاه ایرانی و عوارض ویژه آن با توجه به سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود. همچنین گزارش‌هایی پیرامون «آسباد»ها در ایران تهیه شده که نشان می‌دهد اولین آسیاب‌های بادی در خراسان جنوبی به دلیل بادهای ۱۲۰ روزه سیستان ساخته شده و امروز نیز در حال احیا و ثبت جهانی است. وجود این «آسبادها» اثبات می‌کند ایرانیان از ابتدا به استفاده صحیح از انرژی باد واقف بوده‌اند. اتفاقی که باعث تولید کمتر آلودگی هوا نیز می‌شود.

برنامه «طبیعت ۳۶۰ درجه» با رویکرد بررسی پرونده های مختلف زیست محیطی در حوزه‌های طبیعی و انسانی و با دعوت از مهمانان مختلف مسائل محیط زیست امروز ایران را با نگاهی موشکافانه و دقیق بررسی می‌کند.

این برنامه کاری است از گروه دانش و اقتصاد به تهیه‌کنندگی و اجرای پرهام دیباج که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود و بازپخش آن جمعه ساعت ۷:۰۰ خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است