«اتفاق انتخابی» عکس‌های شاعران/ وقتی خنده‌ها ترکیب می‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۶
کوروش ادیم به صبا گفت:

«اتفاق انتخابی» عکس‌های شاعران/ وقتی خنده‌ها ترکیب می‌شوند

کورش ادیم عکس های تازه اش را که حاصل اتفاقات بداهه ولی انتخاب شده در زمان تست اولیه چاپ یک کتاب بوده است، به گالری دنا می برد.

کوروش ادیم که قرار است مجموعه ای از عکس هایش را روز جمعه ۴ آبان ماه در گالری دنا به نمایش بگذارد در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره این آثار بیان کرد: در این نمایشگاه ۳۲ عکس با عنوان «اتفاق انتخابی» به نمایش درمی آید که حاصل اتفاقی است که در حین  چاپ کتاب «لبخند شاعر» رخ داد.

وی ادامه داد: سال گذشته در جریان نظارت بر چاپ کتاب «لبخند شاعر» که شامل عکس هایی بود که از لحظه لبخند زدن هفتاد شاعر معاصر ایران ثبت کرده بودم، برای تست صفحات چاپ شده گاهی صفحات کتاب روی همدیگر چاپ می شدند و اتفاقات عجیبی را به دنبال داشت. برخی از صفحات شامل دو یا سه عکس روی هم چاپ شدند و تصاویر جدیدی را به وجود آورده بودند که من از میان آنها تعدادی را انتخاب کردم و با وضعیت ویژه ای آن را در این نمایشگاه بازنمایی می کنم که عنوان آن را نیز «اتفاق انتخابی» گذاشته ام.

ادیم در پایان گفت: تصاویر شاعران در اغلب این عکس ها قابل تشخیص است.

فرشید پارسی‌کیا که کیوریتوری این نمایشگاه را برعهده دارد درباره آثار کوروش ادیم نوشته است: «کورش ادیم را اولین بار زمانی شناختم که کتاب «حضور ناب» نوشته کریستین بوبن را ورق زدم. دیدن عکس‌های او در کنار نوشته‌های کریستین بوبن در اواخر دهه هفتاد و دوران هیجان روزنامه‌خوانی و کتاب‌خوانی آن دهه، خاطرات جالبی را برای نسل من که در آن سال‌ها دوران دانشجویی را سپری ‌می‌کرد، رقم زد. از منظر نگارنده کورش ادیم جزو معدود هنرمندان با دانش تئوری در هنرهای دیداری ایران است و مجموعه پیش رو حاصل اتفاقی است که در حین چاپ عکس‌هایش از شاعران رخ داده است. ما در این آثار با رخ‌داد اتفاقی در فرم‌های انسانی و ماشین‌پیشگی حاصل از آن‌ها در چاپخانه رو‌به‌رو هستیم. این اتفاق باعث شده تا تاویل‌پذیری بی شماری از آثار ادیم با توجه به شخصیت‌هایی که از شاعران در ذهن ما وجود دارد اتفاق بیفتد.»

ادیم در بیانیه نمایشگاه آثارش نوشته است: «شاعر می‌خندد؟! اگر بخندد از اعماق جان خسته و خاطر پریش و آزرده دیدنی می‌شود؛ شاعر ایرانی که اندوه تغافل و نسیان و نامرادی مدام تاریخ در برش گرفته‌ است. هنگامی که برای ثبت لبخندی نایاب یا کمیاب با شاعر یا شاعرانی قراری داشتم می‌دانستم که غیر از چشم‌هایم و چشم‌هایشان باید دل و ذهن و زبان هم به کار آید. ثبت لحظه نادر نقش بستن لبخندی بر لبان شاعر سخت بود و اینگونه لبخند ۷۰ شاعر معاصر در سال ۱۳۹۵ طی چند ماه ثبت و در کتاب «لبخند شاعر» در بهار ۱۳۹۸ منتشر شد. آثار پیش رو حاصل اتفاقات بداهه ولی انتخاب شده با دستبردی اندک هنگام تست‌های اولیه برای چاپ نهایی کتاب است. روی هم رفتگی های اتفاقی اما انتخاب شده از میان دهها اتفاق … اتفاق است آن که هر دشوار را آسان نمود…»

نمایشگاه عکس «اتفاق انتخابی» تا ۱۴ بهمن ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از طالقانی کوچه سوسن پلاک ۴ برپاست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است