ویکی‌پدیا مدیر بالادست ندارد/ وظیفه ما پاکسازی دانشنامه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۳
یکی از مدیران ویکی پدیای فارسی:

ویکی‌پدیا مدیر بالادست ندارد/ وظیفه ما پاکسازی دانشنامه است

برنامه «چرخ» در هفتاد و هشتمین قسمت میزبان محسن سالک از مدیران ویکی‌پدیای فارسی بود که به بررسی ویکی‌پدیا و کارکرد آن در ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، هفتاد و هشتمین قسمت «چرخ» در فصل ششم به بررسی ویکی‌پدیای فارسی اختصاص داشت. در «میز فناوری» برنامه‌ دوشنبه ۳۰ دی، محمدحسین جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ» میزبان محسن سالک مدیر ویکی‌پدیای فارسی بود.

این گفتگو با توضیحات سالک درباره‌ شیوه‌ مدیریت ویکی‌پدیا در ایران آغاز شد که وی گفت: ویکی‌پدیا برخلاف ساختارهای معمولِ جامعه، ساختار مسطحی دارد یعنی هیچ‌کس بالادستِ فرد دیگری نیست به‌عنوان مثال من که یکی از مدیران ویکی‌پدیای فارسی هستم، با کاربری که اکنون ثبت‌نام می‌کند از نظر حقوق ویرایشی دسترسی یکسانی داریم.

وی با اشاره به اینکه مدیران ویکی‌پدیا وظیفه‌ نظافت، پاکسازی، حفظ و حراست از این دانشنامه را برعهده دارند، عنوان کرد: ما با حجم زیادی از خرابکاری‌ها در ویکی‌پدیا مواجه هستیم که مدیران وظیفه‌ حفاظت دانشنامه در برابر آنها را دارند. در ویکی‌پدیای فارسی ۳۲ مدیر داریم که بر اساس زبان‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند، نه کشورها.

ویرایش مقالات در ویکی‌پدیا

کیفیت محتوای ویکی‌پدیای فارسی موضوع بخش بعدی صحبت‌های سالک بود. وی توضیح داد: کیفیت را به چند طریق می‌توان ارزیابی کرد. از نظر تعداد مقالات ما در وضعیت بدی نیستیم و حدود ۷۱۰ هزار مقاله داریم که عدد مناسبی است اما عمق مقالات را باید بررسی کرد. اگر این رقم را با کشورهای اسکاندیناوی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم عدد خوبی نیست و از نظر جایگاه تولید مقاله هم در رده‌ هجدهم قرار داریم.

وی با اعلام اینکه ویکی‌پدیای فارسی حدود پنج هزار کاربر فعال دارد، بیان کرد: کاربر فعال، کاربری است که در ماه حداقل ۱۵ مقاله را ویرایش کند. قوانین ویرایش پیش از این مشخص شده و جمعی از کاربرها قوانینی به نام قوانین سرشناسی را نوشته‌اند. این قانون طبقه‌بندی دارد؛ ورزشکارها، بازیگران و … . هر کدام دوباره به زیرگروه‌های مشخص طبقه‌بندی می‌شوند برای مثال ورزشگاه‌های المپیکی، ورزشگاه‌های مدال‌آور و … . اگر درباره‌ سرشناسی شخصی تردید داشته باشیم، از کاربران نظرسنجی می‌کنیم.

ویکی‌پدیا معتبر نیست!

یکی از مدیران ویکی‌پدیای فارسی در ادامه‌ صحبت‌هایش به صحت‌سنجی محتوای این دانشنامه پرداخت و گفت: ویکی‌پدیا منبع معتبر و صد در صد درستی نیست، ماهیت اینترنت به شکلی است که می‌تواند گمراه‌سازی کند و اطلاعات غلط داشته باشد در نتیجه باید محتوای آن را بررسی کنیم و ببینیم عقل سلیم این محتوا را می‌پذیرد یا خیر. ویکی‌پدیا جایی است برای شروع و به ما کمک می‌کند تا بدانیم دیگران درباره‌ چه چیزی صحبت می‌کنند برای مثال می‌خواهید بدانید جزیره لانگرهانس کجاست و ویکی‌پدیا این اطلاعات اولیه را به‌ راحتی به شما نشان می‌دهد. ویکی‌پدیا کمک می‌کند درباره‌ موضوعات بنویسید و این درگیر شدن با موضوعات باعث می‌شود به‌طور عمیق با آن آشنا شوید. چالش فعلی ویکی‌پدیا این است که می‌خواهیم اطلاعات صحت زیادی داشته باشند که متاسفانه هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. برنامه‌ ما این است که در ۱۰ سال آینده ویکی‌پدیا بتواند نه‌ تنها اولین منبع، بلکه بهترین منبع کاربران باشد. پس اگر چیزی در ویکی‌پدیا می‌خوانید ممکن است نادرست باشد و اگر درباره‌ آن صحبت می‌کنید، اشاره کنید که این مساله در ویکی‌پدیا گفته شده است.

در بخش‌ دیگری از هفتادودومین قسمت «چرخ» گزارشی از جزییات کار یک مهندس نقشه‌بردار روی آنتن رفت.

برنامه «چرخ» یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۹ به‌ صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000