روایت عکاسانه و شاعرانه یک نویسنده از بازگشت به کشورش افغانستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۹

روایت عکاسانه و شاعرانه یک نویسنده از بازگشت به کشورش افغانستان

کتاب «بازگشت تصویری» اثر عتیق رحیمی نویسنده افغانستانی تبار از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تصویر بازگشت» نوشته عتیق رحیمی نویسنده افغانستانی از سوی نشر چشمه منتشر شد. این کتاب که پیش از این در سال ۲۰۰۵ در فرانسه و به زبان فرانسوی منتشر شده بود اکنون به زبان فارسی در چاپ نخست در ۱۲۰ صفحه در قطع وزیری شومیز از سوی انتشارات چشمه روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب مجموعه ای از عکس های سیاه و سفید است که نویسنده هنگام بازگشت به افغانستان در سال ۲۰۰۲ از شهر کابل گرفته است. این کتاب با متنی شاعرانه در حواشی عکس های کتاب همراه است و داستان مردی را بازگو می کند که از تبعید و غربت به وطنش باز می گردد تا بار دیگر هویت گمشدۀ خود را بازیابد.

در بخشی از متن کتاب آمده است: «این زخم ها را باید به تصویر کشید… قبل از تو عکاسان بزرگی آمدند و از زخم ها تصویرهای بس زیبا برداشتند… اما من در جست وجوی زیبایی نیستم. من در جست وجوی بازآفرینی احساسی هستم که با نگاه به جای زخم به انسان دست می دهد. هر بار که به جای زخم می نگریم، خواهی نخواهی به دردش می اندیشیم. مگر زخم از خودت باشد. من هم در جست و جوی زخم های خودم هستم.

زمانی در این شهرک تمام نوازندگان می زیستند. همه با هم با ساز سخن می گفتند، با ساز می جنگیدند، با ساز می گریستند، با ساز می خندیدند، با ساز خدا را می پرستیدند، خدا صدا بود، نوا بود، نوای نی، پیام آوران داد زدند که غیر از ایشان هیچ کس دیگری حق شنیدن صدای خدا را ندارد. به آسمان رعدوبرق انداختند تا صدای خدا به مردم شهر نرسد و صدای مردم شهر به خدا.»

عتیق رحیمی نویسنده و کارگردان فارسی زبان است که سال  ۲۰۰۸ جایزه معتبر گنکور را برای رمان «سنگ صبور» کسب کرد.

این کتاب با قیمت ۳۰ هزار تومان روی پیشخوان کتابفروشی هاست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است