همنشینی با گارنیک درهاکوپیان در گالری آریا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۷

همنشینی با گارنیک درهاکوپیان در گالری آریا

بعد از چهار دهه عزلت نشینی نمایشگاهی از آثار گارنیک درهاکوپیان در گالری آریا برپاست.

به گزارش خبرگزاری صبا، این روزها گالری آریا نمایشی از آثار گارنیک درهاکوپیان دارد، نقاش شناخته شده تالار قندریز که پس از چهار دهه عزلت نشینی بار دیگر نمایشگاه برگزار می کند.

در نمایشگاه حاضر نقاشی هایی زیبا از دو دوره آثار گارنیگ درهاکوپیان، کارهای مشبک و طبیعت بی جان، با تکنیک ترکیب مواد روی چوب ارائه شده که طی سال های ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۹ خلق شده اند و حتی از منظر بازخوانی تاریخ شفاهی هنر ایران حائز اهمیت هستند.

پاییز سه سال پیش بود که گالری آریا در سلسله رویداد پژوهشی نمایشگاهی «بازخوانی هنر مدرن ایران» زیر عنوان «هنرمند غایب» گارنیک درهاکوپیان را پس از ۳۸ سال دوری از مراکز هنری به دیوار گالری آورد و با او در آرت دوبای هم شرکت کرد و با چنان استقبالی روبرو شد که موزه معتبر LACMA یک اثر از این هنرمند را خرید و به گنجینه اش علاوه کرد.

حمیدرضا کرمی منتقد هنر در دیوارنوشت این نمایشگاه زیر عنوان تصویرِ دوگانگی نوشته است: «آثار مشبکی که در این نمایش به تماشا گذاشته می شوند، برای اولین بار نمایانگر جنبۀ کم تر دیده شده ای از ظهور و جلوۀ حروف و خط به مثابۀ نماد در کارهای هنرمند هستند.

چنین رویکردی به نمادگرایی که پیشتر به شکل تنیده شدنِ نشانه هایی از اشیا یا اعضا و اندام انسانی در بافتار و طرحی درهم پیچیده در این آثار نمود پیدا می کرد، اکنون به صورت پراکندگیِ حروف در ترکیب بندی های مشابه پِی گرفته می شود که گاه تنها حروف به خودیِ خود بی آنکه واژه ای (و به تبعِ آن، معنایی) را برسانند می نمایاند تا به نقش نمادین زبان اشاره کند و گاه معنا و دلالت صریح واژه ای چون «پوچ» را به قصد دعوت به تأمل در آن بستر برجسته می سازد.

نقاشی های طبیعت بی جانِ هاکوپیان ادامۀ دلبستگی دیرپایی است که از سال های آغازین حیات حرفه ای اش با او همراه بوده. ترکیب بندی های چشم نواز او از آرایش اشیا (سازها، گل ها، گیاهان، گلدان ها، میوه ها، و ظرف ها) که با همان اسلوب آشنای خراش و رنگ گذاری روی سطح سیمانی اجرا می شوند، مضمون و درونمایه ای تکرارشونده در تمام این سال ها بوده است.

به نظر می رسد برای نقاشی که از آغاز در بازنماییِ سوبژکتیو جهانی که در گذر از صافیِ ذهن او به قوارۀ نقش اندازی های انتزاعی درمی آید و تاکید و تأمل بر تنش میان عناصر کلاسیک طراحی و ترکیب بندیِ هندسی را جستجو می کند، چیدمان اشیا از این دست در نقاشی، بازگشت به لذت ساده و بی واسطۀ نگاه به چیزها باشد.»

نمایشگاه آثار گارنیک درهاکوپیان تا چهارم بهمن در گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان بهشتی، کوچه زرین، پلاک ۱۰ دایر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است