گردن‌کشی و زورمندی مردان با «عضله» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲

گردن‌کشی و زورمندی مردان با «عضله»

نمایشگاهی از جدیدترین آثار سید محمد مساوات با عنوان «عضله» در گالری محسن به نمایش در آمده است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی از آثار نقاشی سید محمد مساوات با عنوان «عضله» از تاریخ ۲۷ دی ماه در گالری محسن (منفی یک) برپا است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «نمایشگاه «عضله» نمایش غیاب است و این غیاب در روند حذف تلویحی و با راندن یک موضوع به پس‌زمینه موضوعات دیگر را که نام‌آشنا هستند، پیش کشیده است، از تلفن‌های گوشت‌‌آلود و چهره‌های وامانده گرفته تا مردان همنورد و شخصیت‌های تاثیرگذار. در نمایشگاه «عضله» سید محمد مساوات با رویکردی طعنه‌آلود و در شکلی موجه و وحدتی خیالی به تعاریف اخلاقی می‌پردازد که «عضله» در تکنیک آشنا و در موضوع اندکی غریب است و جهان مردانه‌شده‌ این نمایشگاه سازه‌ای است که مخاطب باید برای درک و تکمیل آن پیش‌دانسته‌های خود را از جهان طراحی‌های مساوات وارد متن کند. بخشی از این نمایش در ادامه‌ی مجموعه‌ «اندوه» و بخش دیگر مستقل از آن است.

از ویژگی‌های طراحی‌های مساوات رجوع به سنت‌های گذشته و اتکا به زمان حال بی هیچ ردّی از آینده است و نحوه‌ رنگ‌گذاری و شیوه‌ تصادفی او در این سیر حاکی از دلبستگی به اتفاقِ در لحظه و اکنون است و  وجود مولفه‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای و چاپ‌سنگی نشانه‌ بازآفرینی گذشته همچنین «اندوه/سلفی» در ادامه‌ پرتره‌های پیشین مجموعه‌ «اندوه» آمده اما نگاهی بی‌جنس‌گرا، خیره‌ و خودپرستانه‌ به ذات طراحی پرتره انداخته است که تکثر اعضا و درهم‌آمیزی بافت‌های نرم چهره در این مجموعه نشان از حالی سودازده و ماخولیایی دارد و در قیاس با پرتره‌های پیشین «اندوه» روحیه‌ای پویا‌تر به خود گرفته است.

عرض اندامِ خودنمایانه‌ فیگورهای مردانه در مجموعه‌ «اندوه/عضله» نمایش عریان گردن‌کشی و زورمندی است که این طراحی‌ها از شیوه‌ محبوب مساوات در اختلاط و انفجار رنگ‌ها تبعیت کرده و فیگورها را در نبرد و چالشی فردی نشان می‌دهد.

طراحی‌های ماژیکی «ببر مازندران» برخلاف زورآزمایی‌های فردی «اندوه/عضله» بازآفرینی نوینی از نبرد‌های گروهی و ‌روایت‌های شاهنامه‌ای و سقاخانه‌ای عرضه می‌کند و در این قاب‌ها نمایش همزمان شخصیت‌های برنده و بازنده، فاعل و مفعول، حاضر و غایب و تماشاگر و هم‌رزم در قالب رنگ‌بندی‌های متضاد ارائه شده است و «ببر مازندران» همچون پرده‌ای از نبردهای ایرانی‌ است که روایت نقال را با اندرزهای پهلوانی درآمیخته است.
همچنین «اندوه/تماس» طراحی‌ از تلفن‌های قدیمی با تکنیک اکرلیک بر مقوا است که این تلفن‌های ترک‌طاعت کرده و اندام‌واره که جزو اولین تلاش‌های مساوات در طراحی از طبیعت بی‌جان به حساب می‌آیند، در رنگ‌ شوریدگی و در فرم مادیت دارند و در این طراحی‌ها اندام با نبود خود به‌صورتی متناقض حضوری نشانه‌دار برجا گذاشته است.

«کارمند» مجموعه‌ پرتره‌هایی ماژیکی است که مساوات از شخصیت‌های تاثیرگذار و ماندگار در ذهنش ساخته و پرداخته است که هر یک از این پرتره‌ها همچون آلبوم عکس‌های یادگاری نوشته‌ای مرتبط با شخصیت طراحی‌شده را یدک می‌کشد و «کارمند» برخلاف دیگر طراحی‌های مساوات که ذهنی‌اند، فضایی عینی و تجربه‌شده دارد.»

نمایشگاه «عضله» از تاریخ ۲۷ دی تا ۸ بهمن ماه به نشانی تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ در گاری محسن (منفی یک) برگزار است.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000