به مناسبت بازگشت محبوب‌ترین بازی ترسناک تاریخ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳

به مناسبت بازگشت محبوب‌ترین بازی ترسناک تاریخ

به جرأت می‌توان گفت که نام کپکام را تنها سری بازی‌های محبوبی چون «استریت فایتر» (Street Fighter) و «شیطان مقیم» (Resident Evil) سرپا نگه داشته‌اند و بدون عرضه سالانه هر‌یک از عناوین مذکور، این شرکت در کمتر از چند ماه به سرنوشتی مشابه دیگر رقبای شرقی خود دچار خواهد شد.

طی چند سال اخیر و با همه‌گیر شدن تب بازسازی کردن بازی‌های محبوب قدیمی،کپکام هم به جرگه این بازیسازان پیوسته است و به‌جای ساخت عناوین پرهزینه،بازی‌های کالت و محبوبی چون «شیطان مقیم ۱» را بازسازی می‌کند. طی هفتهگذشته، تایید خبر ساخت بازسازی نسخه دوم «شیطان مقیم» به همگان ثابت کرد کهکپکام از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و همچنان به ساخت دوباره بازی‌هایمحبوب علاقه نشان می‌دهد. با این شرایط، اگر سران این شرکت شرقی قصد دارندتا با همین سیاست برای مدت بیشتری در دنیای بازی‌ها دوام بیاورند، نیازمنداستفاده از بازی‌های محبوب بیشتری هستند. بازی‌هایی که در ادامه بهبازخوانی چهار مورد آن خواهیم پرداخت.
۱
شاید کیجی اینافونه از تیم کپکام جدا شده باشد؛ اما هنوز حق نشر و ساخت عناوین مجموعه «اونیموشا» (Onimusha)در اختیار این شرکت ژاپنی قرار دارد. با توجه به نیروهای انسانی کهدر‌حال‌حاضر در اختیار کپکام قرار دارند و محدودیت بودجه، به نظر می‌رسد کهبازسازی سه‌گانه اصلی مجموعه بهترین انتخاب برای این شرکت باشد. جالب استبدانید که ژان رنو، بازیگر محبوب «لئون: حرفه‌ای» یکی از شخصیت‌های اصلینسخه سوم مجموعه «اونیموشا» به حساب می‌آید و تصویر او روی تمامی نسخه‌هایبازی در سراسر جهان درج شده است. «اونیموشا» به دلیل سبک خاص کارگردانی وهمچنین تلفیق دقیق المان‌های چند ژانر – اعم از هک و اسلش، پازل و اکشن-ماجراجویی‌– به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های کیجی اینافونه و البتهکمپانی کپکام شناخته می‌شود. اگر بازسازی بازی با یکی از موتورهای گرافیکینسل جدید همچون کرای‌انجین و یا آنریل صورت بگیرد، بی‌شک فروش نسخه جدیدتضمین شده خواهد بود.
۲
خالق «شیطان مقیم» در سال‌های اوج فعالیت خود، از فرصت استفاده و اقدام بهخلق یک مجموعه با اتمسفری مشابه این بازی کرد. «داینو کرسیس» (Dino Crisis)بسیاری از المان‌های موفق «شیطان مقیم» را در خود دارد و به همین جهت از
دید بسیاری از کارشناسان با نام «خواهرخوانده شیطان مقیم» شناخته شد.در‌حال‌حاضر نسخه اولیه بازی از طریق شبکه آنلاین استیم و یا پلی‌استیشننتورک سونی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد، اما باید پذیرفت که تجربهدوباره چنین اثری آن هم پس از ۱۶ سال، تنها برای هواداران قدیمی این مجموعهجذاب خواهد بود. کپکام این توانایی را دارد تا هر سه عنوان مجموعه را بانام سه‌گانه بازسازی و برای کنسول‌های نسل هشتمی روانه بازار کند، اما باتوجه به عدم‌موفقیت نسخه سوم، به نظر می‌رسد که بازسازی یکی از دو نسخهابتدایی بهترین راه پیش‌روی این تیم باشد.
۳
به سال ۸۵ میلادی بازگردیم. سال‌هایی که دوران فرمانروایی پلتفرم‌هایی چونکمودور ۶۴، نِس و دستگاه‌های آرکید را دربرمی‌گیرند. در آن برهه زمانیکپکام به کمک توکورو فوجیوارا که به تازگی از شرکت رقیب، کونامی، جدا شدهبود، ساخت یک پلتفرمر جدید تحت عنوان «گوستس‌اند گابلینز» (Ghosts ‘n Goblins)را آغاز کرد. عنوان مذکور به دلیل درجه سختی بالا و خلاقیتی که در زمینهطراحی مرحله داشت، به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سیستم‌های آرکید بدل شد وبعدها عناوین پرتعدادی براساس آن ساخته شدند. با این حال و با وجودمحبوبیت بالای این سری بازی، در طول پنج سال اخیر هیچ عنوانی از آن روانهبازار نشده است. از آنجایی که تغییر ترکیب تیم برنده از سیاست‌های کپکامخارج است، حتی پورت بازی‌های اولیه سری برای کنسول‌های نسل هشتمی نیز گزینهخوبی به نظر می‌رسد. البته نباید از یاد برد که تعدیل درجه سختی، باید دراولویت کپکام قرار بگیرد.
۴
همکاری مستقیم هیدکی کامیا با آتسوشی اینابا در جریان پروژه «پنج کپکام» (Capcom Five) منجر به خلف «ویوتیفول جو» (Viewtiful Joe)شد. تیم کپکام در شرایطی که کنسول گیم کیوب با شکستی زود‌هنگام رو‌به‌روشده بود، پروژه‌ای تحت عنوان «پنج کپکام» را آغاز کرد و پنج بازی خوش‌ساخترا برای این پلتفرم روانه بازار کرد. «ویوتیفول جو» توسط خالق «شیطان هممی‌گرید» (Devil May Cry) ساخته شد و اعتماد تیمکپکام به او به خوبی نتیجه داد. بازی با میانگین امتیاز ۹۳ از ۱۰۰، به یکیاز موفق‌ترین پلتفرمر- بیت‌ام آپ‌های کنسول گیم‌کیوب بدل شد.با توجه بهپورت موفق بازی روی پلی‌استیشن ۲ و تمایل بالای کپکام به ادامه دادن اینمجموعه، بعید نیست که به زودی بازسازی از این بازی نیز شاهد باشیم.
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است