روایت داستان کوتاه برای مخاطب جذاب تر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰
  • کد خبر: 61559
  • گروه : هنر
  • تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت: 12:47
  • نسخه چاپی

روایت داستان کوتاه برای مخاطب جذاب تر است

بهزاد آزادی دانشجوی رشته ادبیات نمایشی است. او فعالیت خود را در زمینه نویسندگی و کارگردانی با ساخت فیلم‌های کوتاهی چون «ادریس»، «کشتارگاه» و «موقت» ادامه داده است. همچنین این کارگردان نگارش فیلمنامه بلند «سه خواهر» را برعهده داشته است.

قابل
ذکر است فیلم کوتاه «موقت» که امسال در جشنواره فیلم و عکس مادر حضور داردتاکنون جوایزی چون جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره بین‌المللی فیلمبوسان کره جنوبی ۲۰۱۲، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره اینترکالچرفیلمسیدنی استرالیا ۲۰۱۲، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره انویزیبل دانشگاهمریلند واشنگتن امریکا ۲۰۱۲، برنده جایزه بهترین فیلم از جشن تصویر سال۱۳۹۲ و برنده جایزه ویژه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم پروین اعتصامی۱۳۹۳ را کسب کرده است. به این بهانه با بهزاد آزادی گفت‌وگو کرده‌ایم.
علت این‌که به ساخت فیلمی با قصه‌ای اجتماعی ترغیب شده‌اید، چیست؟
علاقه به این‌که درباره چیزهایی که می‌بینم و از آن‌ها شناخت دارم فیلمبسازم. از وقتی به دنیا آمدم در اجتماع زندگی کرده‌ام و تجربه زندگی دراجتماعات مختلف رفته‌رفته مسائل درون خود را برایم جذاب کرد. این دلایل سببشد به آن‌ها فکر و با زبان سینما بازگو کنم.
انتخاب این موضوع و نگارش آن با چه فاکتورهایی انجام شد؟
اولین فاکتور مهم برایم آشنا‌زدایی است. قصد داشتم مسائلی را بازگو کنم کهبه‌سادگی از کنار آن‌ها می‌گذریم. البته به شکلی جدید تا شبیه همان چیزینباشد که به‌سادگی از کنار آن گذشته بودیم. ممکن است همان هم باشد اما بهشکلی دیگر و این باعث آشنازدایی آن مساله اجتماعی خواهد شد. دوم این‌که اینموضوع که به داستان‌های بلند نیاز دارد، وارد مدیوم فیلم کوتاه شود و سوماین‌که زبان ساده‌ای داشته باشد.

این دسته‌بندی‌ها در رفتار شخصیت‌ها چگونه تعریف شده است؟
زهرا زنی است که در زیر زمین خانه‌ای تنها با دختر بچه‌اش زندگی می‌کند وبه طور حتم جزء افراد فقیر جامعه محسوب می‌شود. اما فقر باعث نشده بود کهاو به‌خاطر پول هر کاری بکند. زیرا این گونه زنان آرام و عمیق با شرافتزندگی کرده‌اند. تنهایی آن‌ها را افسرده کرده و احساس عدم امنیت در جامعهباعث می‌شود از راهی که به آن اعتقاد دارند، هم تنهایی خود را پر کنند و همکمکی برای زندگی باشند. آن‌ها به خاطر مسائل اعتقادی و عرف جامعه هنوز باسنت‌های جامعه و خانواده ایرانی زندگی می‌کنند. بنابرین تمام این مولفه‌ها
را در کاراکتر زهرا پیدا کردم و با کمک بازیگر فیلم سعی کردیم این را بهواقعی‌ترین شکل ممکن نزدیک کنیم.
در فیلم با روایت و داستان‌گویی روبه‌رو هستیم. چرا از فرم مستند داستانی استفاده نکردید؟
عقیده دارم روایت یک داستان کوتاه نظر مخاطب را بیشتر جلب می‌کند. زیراانسان ذاتا به داستانگویی علاقه دارد. گفتن، خواندن، دیدن یا شنیدن داستان.سند محکم بر این عقیده، قصه‌های هزار و یک شب است اما زمانی که به مسائلواقعی اجتماع اشاره می‌کنیم باید به همان شکل واقعی روایت شود تا برای فضایفیلم برای مخاطب باورپذیر باشد که او ارتباط خوبی با سوژه و شخصیت‌هابگیرد.
با توجه به این دلیل، انتخاب سوژه ازدواج موقت در فیلم و پرداخت شخصیت‌ها می‌بایست با زیرکی انجام شده باشد. در این باره توضیح دهید.بله همین طور است. در واقع با این نگاه بیشتر به سراغ جزئیات رفتم. یعنی ازپیچیدگی‌های زیاد و تعدد کاراکتر و.‌.‌. دوری کردم. در نتیجه توانم را رویپرورش یک کاراکتر گذاشتم و قصه‌ام را با او پیش بردم.
چرا ساختن فیلم شهری اهمیت دارد؟
اساسا فیلم ساختن را به شهری یا روستایی دسته‌بندی نمی‌کنم. زیرا درروستاها هم می‌توان فیلم اجتماعی ساخت. فقط در شهر زندگی اجتماعی پیچیده‌تراست و این پیچیدگی به درام کمک می‌کند. یعنی بزرگ بودن جامعه قصه‌هایبیشتری را به همراه خواهد داشت.
در کارگردانی فیلم «موقت» چه نکاتی را برای تفهیم مخاطب لحاظ کرده‌اید؟
تمرکز روی یک کاراکتر. تمام اتفاقات فیلم انگار بیرون از قاب روی می‌دهند وفقط شخصیت زن فیلم است که به این اتفاقات عکس‌العمل نشان می‌دهد. سعیکرده‌ام به سمتی بروم که انگار شخصیت زن کاملا مفعول است، در عین حالی کهنقش فاعل را هم ایفا می‌کند. او در اصل هم مجبور به ازدواج موقت است هم تاحدی از موقعیت پیش رویش می‌خواهد لذت ببرد.
انتهای مطلب/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است