«مردن در آب مطهر» روایتی متفاوت از مهاجران افغان است/ دستیاران دیده نمی‌شوند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹
سیاوش رمضانلو در گفتگو با صبا:

«مردن در آب مطهر» روایتی متفاوت از مهاجران افغان است/ دستیاران دیده نمی‌شوند

سیاوش رمضانلو دستیار کارگردان و برنامه ریز درباره ورود خود به هنر و «مردن در آب مطهر»، «خداحافظ دختر شیرازی» و... گفت.

سیاوش رمضانلو دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» به کارگردانی نوید محمودی که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این فیلم گفت: موضوعاتی مثل مهاجرت، عشق، جنگ بین المللی هستند و تاریخ مصرف ندارند. فیلم‌های بسیاری در طول تاریخ سینما درباره این موضوعات ساخته شده‌اند که هربار قصه جدیدی را روایت می‌کنند. مهاجرت قصه‌ای است که در کشور ما زیاد هم با آن مواجه می‌شویم و افراد زیادی هستند که حداقل یک بار به فکر مهاجرت از کشور افتاده‌اند که هر کدام یک قصه جدید دارند.

به گفته وی، «مردن در آب مطهر» یک قصه دیگر از مشکلات افغان‌ها را روایت می‌کند و از دیدگاه دیگر به مشکلات مهاجرت می‌پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند کار و از جمله «چند متر مکعب عشق» با نوید و جمشید محمودی همکاری کرده‌ام، «مردن در آب مطهر» را شاید بتوانم با «چند متر مکعب عشق» قیاس کنم. این فیلم قصه خوبی دارد و ساختار، لوکیشن، عواملی که همه در خدمت فیلم بودند، باعث شده است تا خروجی نهایی کار جذاب و دیدنی باشد.

رمضانلو درباره شرایط فیلمبرداری «مردن در آب مطهر» نیز توضیح داد: «مردن در آب مطهر» فیلم بسیار سختی بود و در طول فیلمبرداری شرایط سختی چه از نظر لوکیشن و چه از نظر جوی داشتیم، اما آنقدر فضا صمیمی و دوستانه بود که همه با تمام انرژی در خدمت پروژه بودند. این صمیمیت در گروه تا جایی بود که تمام شدن کار برای تمامی بچه‌های گروه ناراحت کننده بود.

این برنامه ریز و دستیار کارگردان که تجربه چندین کار با برادران محمودی را در کارنامه خود دارد در این باره بیان کرد: جمشید وسواس بیشتری دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که هر دوی آنها سینما را خوب بلد هستند و علاوه بر اینکه در هنگام کار بسیار مصمم اند رفاقت را هم خوب می‌شناسند و پیگیر اطرافیان خود هم هستند.

وی درباره ورود خود به دنیای هنر و فعالیت در حوزه دستیار کارگردانی و برنامه ریزی توضیح داد: شروع کار من با بازیگری بود و پیش استادان مختلفی کسب تجربه کردم و تجربه‌های کوتاهی هم در بازیگری داشتم تا اینکه در یک فیلم نیمه بلند حضور داشتم که دستیار کارگردان آن سیامک صرافت بود. بعد از اینکه از علاقه بسیار من به سینما مطلع شد پیشنهاد دستیار سومی کاری را به من داد و بعد از آن هم دو یا سه پروژه به عنوان کارآموز و دستیار سوم کارگردان حضور داشتم تا اینکه صرافت مرا به دفتر جواد مزدآبادی معرفی کرد و همینطور پیش رفتم.

رمضانلو ادامه داد: هرچند در این مدت هر موقعیتی که پیش می آمد حتی شده در حد یک یا دو سکانس بازی می‌کردم اما با توجه به تجربه دستیار کارگردانی علاقه‌ام به کار در پشت دوربین بیشتر شد تا جایی که بعد از چندین تجربه دستیار سومی کارگردان و چند پروژه دستیار دوم کارگردان بودن در سمت دستیار اول قرار گرفتم و علاقه‌ام به آن روز به روز بیشتر و بیشتر شد اما راستش را بخواهید گاهی اوقات دلم برای بازیگری هم تنگ می‌شود.

دستیار اول کارگردان فیلم «مردن در آب مطهر» درباره تحصیلات خود گفت: من دیپلم کامپیوتر دارم و سینما را به صورت تجربی یاد گرفتم. کار خودم را خیلی دیر و از ۲۸ سالگی شروع کردم اما پیش از آن خیلی فیلم دیده بودم و خیلی مطالعه و تحقیق می کردم. برخی داشتن مدرک آکادمیک را دلیلی بر بهتر بودن و برتری می‌دانند که این واقعا درست نیست و صرف داشتن مدرک به معنی بلد بودن سینما و کارگردانی و کار حرفه ای نیست و این نکته مهمی است که خیلی‌ها از آن غافل هستند.

تجربه همکاری با افشین هاشمی

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز «خداحافظ دختر شیرازی» که چند هفته از اکران خود را سپری می‌کند درباره کار کردن با افشین هاشمی نیز گفت: من در دو فیلم «گذر موقت» و «خداحافظ دختر شیرازی» با افشین هاشمی همکاری کردم. افشین هاشمی جزو معدود کارگردانانی است که دکوپاژ مکتوب داشت و ما پیش از ضبط دقیق همه چیز را می‌دانستیم و خیلی راحت کار خود را انجام می‌دادیم. افشین کارگردانی تئاتر و سینما را خوب بلد است، بازیگر خوبی است و خوب می‌نویسد و به نظر من به معنای واقعی یک آرتیست است و بالاتر از همه این ها انسان خیلی خوبی است که در کنار او احساس خوبی خواهید داشت.

وی که در فیلم «گل نساء» به کارگردانی ستار چمنی گل هم حضور داشته است درباره این فیلم نیز بیان کرد: این فیلم سمت کوره‌های آجرپزی قرچک ساخته شد. من یک روز بعد از شروع فیلمبرداری به گروه اضافه شدم و چون بعد از تجربه «چند متر مکعب عشق» این فیلم را کار می‌کردم به ستار چمنی گل گفتم که این فیلم قطعا جایزه‌های خوبی خواهد گرفت که همین اتفاق هم افتاد اما متاسفانه نمی‌دانم چرا درباره اکران هیچ اتفاق رو به جلویی نمی افتد و حتی در گروه هنروتجربه هم امکان اکران این فیلم را که بسیار برایش زحمت کشیدیم فراهم نمی‌کنند.

فیلم کوتاه می سازم

رمضانلو درباره کارگردانی و ساختن فیلم گفت: ساختن را باید زودتر شروع می‌کردم که متاسفانه این کار را نکردم و الان وسواس خیلی زیادی برای تولید دارم. بخشی از آن هم مربوط به تنبلی است که از بابت ساختن اثر دارم. باید این وسواس خودم را کم کنم تا بتوانم به زودی اولین فیلم خود را بسازم. یکی از اهداف من ساختن فیلم است و قطعا از ساخت فیلم کوتاه شروع خواهم کرد و نمی‌خواهم صرفا فیلمی ساخته باشم بلکه می‌خواهم یک فیلم خیلی خوب را به جا بگذارم.

این برنامه ریز سینما و تلویزیون درباره حرف‌هایی که مبنی بر باندبازی و پارتی بازی دستیاران کارگردان مطرح می‌شود، بیان کرد: کارگردان به دلیل درگیری‌های زیادی که دارد نیاز به مشورت و یادآوری دارد و این وظیفه دستیار است که در زمینه بازیگر، لوکیشن، سکانس و… پیشنهادهایی بدهد که این کار به معنای اعمال نظر نیست و کارگردان آن‌ها را یا می‌پذیرد و یا خیلی راحت آن‌ها را رد می‌کند. نمی‌توان گفت پارتی بازی وجود دارد یا ندارد، بالاخره وقتی سر یک پروژه‌ای می‌روید، با توجه به نیاز کار از کسانی که می‌شناسید و از آن‌ها پیشینه‌ای در ذهن خود دارید استفاده می‌کنید و به کارگردان پیشنهاد می‌دهید.

وی در پایان بیان کرد: دستیارها و برنامه ریزها خیلی تلاش می‌کنند و هرآنچه را که در توان دارند برای اینکه فیلم شرایط خوبی داشته باشد می‌گذارند اما متاسفانه آنطور که شایسته است دیده نمی‌شوند. البته که همه به یک شکل نیستند و عده‌ای هم در موقعیت‌های مختلف مراتب قدردانی و معرفت و شعور خود را نشان داده اند. اگر یک فیلمی با مشکل همراه باشد آن را تقصیر دستیار می‌دانند و اگر همه چیز خوب باشد اصلا انگار دستیاری وجود نداشته است این در صورتی است که دستیار و برنامه ریز به منزله قلب و مغز گروه است.

سیاوش رمضانلو دستیار کارگردان و برنامه ریز سینما و تلویزیون سریال و فیلم‌های «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی، «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی زاده، «کلاشینکف» به کارگردانی سعید سهیلی، «وقتی برگشتیم» به کارگردانی وحید موساییان، «امتحان نهایی» به کارگردانی عادل یراقی، «گذر موقت» و «خداحافظ دختر شیرازی» به کارگردانی افشین هاشمی، «گل نساء» به کارگردانی ستار چمنی گل، سریال «دلدار» به کارگردانی جمشید محمودی و… را در کارنامه خود دارد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است