ورود ۲۶ هنرمند جدید به حراج تهران/ رکورد گران‌ترین اثر در اختیار حسین زنده‌رودی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
صبا گزارش می دهد؛

ورود ۲۶ هنرمند جدید به حراج تهران/ رکورد گران‌ترین اثر در اختیار حسین زنده‌رودی است

آثار 26 هنرمند برای نخستین بار در دوازدهمین دوره حراج تهران چکش می خورد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، دوازدهمین دوره «حراج تهران» که به عرضه آثار هنر معاصر اختصاص دارد، به زودی از راه می رسد و ۱۱۸ اثر از دنیای هنرمندان هنرهای تجسمی پیش روی صدها مخاطب و خریدار به طور رسمی چکش خواهد خورد.

حراج تهران با عمر ۸ ساله اش اکنون تجربه دوازده دوره برگزاری این رویداد را در سطح ملی و با تجربه ای در سطح جهانی دارد و تنها رویداد ایرانی است که به شکل حرفه ای و با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی یک حراج هنری، هر دوره در موعد مقرر خود برگزار می شود.

برگزاری منظم و طبق برنامه ریزی دقیق در هر دوره یکی از مولفه های حرفه ای بودن یک رویداد هنری در تمام دنیاست که حراج تهران نیز از این قاعده مستثی نیست.
حراج تهران که نخستین بار در سال ۱۳۹۱ برگزار شد، پس از چند دوره با توجه به استقبالی که از آن صورت گرفت، دفعات برگزاری حراج را به دو دوره در هر سال افزایش داد و این بار هنر کلاسیک را نیز به مجموعه آثار خود اضافه کرد و بدین ترتیب رویداد تیرماه حراج تهران به عرضه آثار کلاسیک و مدرن و رویداد دی ماه هر سال نیز به عرضه آثار هنر معاصر ایرانی اختصاص دارد.

حراج تهران توانسته برای همه سلایق در مجموعه خود آثاری را فراهم کند و علاوه بر ارائه آثاری از هنرمندان مدرنیست و پیشکسوت ایران که همیشه در بازارهای جهانی آثارشان با اقبال ویژه ای روبرو می شود، به آثار هنرمندان جوان و همچنین هنرمندانی که به عنوان هنرمندان انقلاب ودفاع مقدس شناخته می شوند، نیز توجه نشان داده و توانسته جایی را برای رشد مارکت هنری این دسته هنرمندان نیز باز کند.

نگاهی به سابقه حضور هنرمندان جوان و هنرمندان انقلاب ودفاع مقدس در دوره های مختلف این حراج و رشد مارکت هنری آنها در چند دوره این رویداد، گواه این ادعاست و این در حالی است که تا پیش از برگزاری این رویداد، هنرمندان جوان ایران و هنرمندان انقلاب ودفاع مقدس شانس چندانی برای فروش آثارشان از طریق حراج های بین المللی در سطح خاورمیانه و یا دنیا نداشته اند اما اکنون با عرضه آثارشان از طریق حراج تهران در چندین دوره این شانس را یافته اند که آثارشان در کنار دیگر هنرمندان مدرنیست ایرانی راهی بازارهای جهانی شود که این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

این حراج اکنون با تجربه برگزاری ۱۱ دوره در طول سال های اخیر آماده برگزاری دوازدهمین دوره است و طی امروز و فردا (۲۵ و۲۶) دی ماه آثار این دوره از حراج در هتل پارسیان آزادی به تماشا گذاشته شده است و روز جمعه ۲۷ دی ماه نیز چکش حراج آماده نواختن خواهد شد.

در این دوره ۱۱۸ اثر از ۱۱۰ هنرمند به حراج دوازدهم راه یافته است که از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و می تواند سلایق بسیاری از خریداران را پوشش دهد.

آثار ۲۶ هنرمند برای نخستین بار در حراج تهران چکش می خورد

از میان ۱۱۰ هنرمند حاضر در این دوره، ۲۶ هنرمند برای نخستین بار آثارشان وارد حراج تهران شده است.

عبدی اسبقی، ساناز البرزی، جاسم غضبانپور، کوروش قاضی مراد، حمیدرضا اندرز، هادی روشن ضمیر، کیوان عسگری، آرمان یعقوب پور، احمد وکیلی، جواد علیمحمدی اردکانی، الهام فلاحی، مجتبی رمزی، داوود زندیان، فاطمه امدادیان، حسین شاه طاهری، بیتا فیاضی، تارا بهبهانی، کریم نصر، مسعود سعدالدین، مهدی کرم پور، سروژا آواکیان، محمدرضا یزدی، ایرج شایسته پور وعین الدین صادق زاده ۲۶ هنرمندی هستند که برای نخستین بار عرضه و فروش آثارشان را در حراج تهران تجربه می کنند.

جوان ترین هنرمندی که در این دوره برای نخستین بار یکی از آثارش ارایه می شود، ساناز البرزی است که متولد ۱۳۶۵ است که تابلو نقاشی خط او با عنوان «پرشور» ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه شده است.

عرضه آثار ۱۵ هنرمند جوان در کنار پیشکسوتان

در میان هنرمندان جوان این دوره نیز که کمتر از ۴۰ سال دارند، اسامی ۱۵ هنرمند به چشم می خورد که شامل حسن روح الامین، طاهر پورحیدری، یحیی گمار، محمدرضا یزدی، علیرضا آستانه، حسین شاه طاهری، بابک رشوند، محمد طباطبایی، الهام فلاحی، نزار موسوی‌نیا، ساناز البرزی، پویا آریان‌پور، محمود بخشی، محمد بزرگی و شهریار احمدی می شود.

آثار میلیاردی

معرفی آثار میلیاردی حراج تهران همیشه بخش هیجان انگیز این رویداد بوده است و در این دوره نیز ۱۱ اثر از ۱۰ هنرمند شانس فروش میلیاردی خواهند داشت.

آثار میلیاردی این دوره چه آنها که قیمت کمینه آنها بالاتر از یک میلیارد تومان تومان برآورد شده و چه آنها که نزدیک به مرز یک میلیارد تومان برآورد قیمت اولیه داشته اند، حدود ۱۱ اثر از ۱۰ هنرمند است که به ترتیب شامل آثاری از حسین زنده رودی، منوچهر یکتایی، فرهاد مشیری (۲ اثر)، فرامرز پیلارام، پرویز تناولی، منیر فرمانفرماییان، منصور قندریز، آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی و مارکو گریگوریان است و رکورد گران ترین اثر ارایه شده در این حراج نیز با برآورد قیمت اولیه ۳ تا ۴ میلیارد تومان در اختیار حسین زنده رودی است که برای یکی از سه اثر ارایه شده از این هنرمند با عنوان «قوس آبی نیلگون» اعلام شده است.

ارتقای مارکت هنری هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس

در دوازدهمین دوره حراج تهران ۶ هنرمند از طیف موسوم به هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس آثاری به فروش گذاشته خواهد شد که در میان آنها جاسم غضبان پور با عکسی از دوران دفاع مقدس با عنوان «یاران فکه» برای نخستین بار عرضه یکی از آثارش را در این حراج تجربه می کند. تابلو او در این حراج ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برآورد قیمت شده است.

سعید صادقی یکی دیگر از عکاسان دوران جنگ تحمیلی است که پیش از این چهار بار حضور در حراج تهران را تجربه کرده و یکی از آثارش در حراج دی ماه سال گذشته با عنوان «فتح خرمشهر» که با قیمت پایه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه شده بود با بیش از دو برابر قیمت کمینه روی رقم ۷۵ میلیون تومان چکش خورد. سعید صادقی در این دوره با عکسی از جنگ تحمیلی با عنوان «گمرک خرمشهر» حضور دارد که ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برآورد قیمت اولیه آن است.

از حسن روح‌الامین به عنوان جوان ترین هنرمند طیف هنرمندان موسوم به انقلابی که به نقاش عاشورایی نیز شهره است، برای دومین بار در این حراج شرکت دارد و یکی از آثارش از مجموعه «عصیان» عرضه می شود که ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. نخستین اثر او در این حراج، دی ماه سال گذشته با بیش از سه برابر قیمت اولیه با رقم ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

حبیب‌الله صادقی از هنرمندان پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس نیز تابلوی تازه‌ای مربوط به سال جاری با قیمت اولیه۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

مرتضی گودرزی دیباج که در سابقه او ریاست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دیده می شود، اثری با قیمت پایه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان چکش حراج خواهد خورد. از ایرج اسکندری نیز تابلویی پنج لته‌ای و بدون عنوان با قیمت پایه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در این دوره دارد. کاظم چلیپا از جمله بنیانگذاران مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز اثری با عنوان «گفتگوی هزار ساله» در این حراج دارد که ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

یکی از ویژگی های حراج تهران، فروش همه آثار ارایه شده در هر دوره است که البته این اتفاق یکی دو بار به دلایل مختلف صورت نگرفت و این در حالی است که همه حراج های بین المللی دنیا فروخته نشدن چندین اثر را در هر دوره تجربه می کنند و باید دید آیا همه آثاری که در این دوره از حراج تهران عرضه شده است شانس فروش خواهند داشت و یا خیر.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است