تهیه کنندگان «یلدا» بیانیه دادند/ نمایش فیلم بدون مسعود بخشی در ساندنس | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۲
ورایتی گزارش داد؛

تهیه کنندگان «یلدا» بیانیه دادند/ نمایش فیلم بدون مسعود بخشی در ساندنس

کمپانی های عرضه کننده فیلم «یلدا» اعلام کردند فیلمشان بدون مسعود بخشی در جشنواره ساندنس نمایش داده می شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، تنش های میان آمریکا و ایران موجب شد مسعود بخشی کارگردان ایرانی که درام متهورانه «یلدا، شبی برای بخشش» را ساخته است در یک نقطه سخت و مشکل قرار بگیرد.

کمپانی های تولیدکننده و عرضه کننده فیلم «یلدا، شبی برای بخشش» روز سه شنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) بیانیه ای به صورت مشترک صادر کردند که مسعود بخشی شخصا به دلیل تنش های حال حاضر میان آمریکا و ایران به جشنواره ساندنس نمی آید. آنها همچنین گفته های رسانه های ایران که مدعی شده اند مسعود بخشی فیلم «یلدا» را از جشنواره بیرون کشیده است نیز رد کرده اند.

در بیانیه آنها آمده است: مسعود بخشی مفتخر است که فیلمش برای شرکت در جشنواره فیلم ساندنس انتخاب شده و خوشحال است که این فیلم برای عموم نمایش داده می شود.

در ادامه بیانیه آمده است: او (بخشی) هرگز به این که فیلمش از جشنواره بیرون کشیده شود فکر نکرده است.

در این بیانیه به موقعیت و جایگاه ظریف مسعود بخشی در میان تنش های موجود بین آمریکا و ایران نیز اشاره شده است. طبق آنچه در بیانیه آمده است: در کنار سختی ها و مصائب بدست آوردن ویزا، سفر به آمریکا در این زمان برای او (بخشی) در کشورش بدون عواقب نخواهد بود بنابراین در راستای حفظ آرامش، بخشی برای اینکه می خواهد فیلمسازی اش را در ایران ادامه دهد و در آنجا زندگی کند این تصمیم مبنی بر شرکت نکردن در ساندس را گرفته است.

کمپانی تولید و عرضه فیلم JBA مستقر در پاریس همچنین اشاره کرده است که فیلم اول بخشی با عنوان «یک خانواده محترم» که در سال ۲۰۱۲ در جشنواره کن به نمایش در آمد به دلایل سیاسی همچنان در ایران قابل نمایش نیست.

آنها به جمله آخر بخشی در بیانیه اش خطاب به پل فدربوش دبیر جشنواره ساندنس که گفته بود: «در زمانه تاریکی به سر می بریم و بیش از همیشه نیازمند نور فرهنگ هستیم، امیدوارم جشنواره شما بتواند نوری در آن تاریکی روشن کند.» اشاره کرده اند و آن را یادداشتی مسالمت آمیز خوانده اند.

«یلدا، شبی برای بخشش» که دومین فیلم بخشی است بنا به توضیح کوتاه جشنواره ساندنس درباره زنی به نام مریم است که به دلیل کشتن شوهر مسنش به اعدام محکوم می شود. در قانون مجازات در ایران به خانواده مقتول اجازه داده می شود زندگی را دوباره به قاتل برگردانند و از مجازات اعدام قاتل صرف نظر کنند. در این فیلم سرنوشت مریم به تصمیم دختر شوهرش به نام مونا بستگی دارد. این تصمیم در یک برنامه تلویزیونی پر بیینده در مقابل چشم میلیون ها بیننده قرار است در شب یلدا گرفته شود.

بخشی سال ۱۹۷۲ در تهران متولد شده است او پیش از آنکه یک دوجین مستند و فیلم کوتاه بسازد به عنوان منتقد فیلم، فیلمنامه نویس و تهیه کننده فعالیت کرده است.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است