«آثار باقیه» اثر ابوریحان بیرونی با ترجمه پرویز ذکایی رونمایی می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۱

«آثار باقیه» اثر ابوریحان بیرونی با ترجمه پرویز ذکایی رونمایی می‌شود

«آثار باقیه» نوشته ابوریحانی بیرونی دانشمند ایرانی با ترجمه پرویز اذکایی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا، نشستی از سلسه‌ نشست‌های دیدار، همزمان با سومین سال‌روز تأسیس شهر کتاب همدان روز پنجشنبه ۲۶ دی‌ماه از ساعت ۱۷ در شهر کتاب همدان برگزار می‌شود که در این نشست از کتاب «آثار باقیه: از مردمان گذشته» نوشته ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی با حضور پرویز اذکایی مترجم کتاب و  بهرام پروین گنابادی رونمایی می شود.

در معرفی «آثار باقیه: از مردمان گذشته» نوشته ابوریحان بیرونی آمده است: «نشر نی این کتاب را با ترجمه و تعلیق پرویز سپیتمان (اذکایی) منتشر کرده است. ابوریحان بیرونی دانشمند نابغه ایرانی این کتاب را به عربی تالیف کرده است.

کتاب مشتمل بر یک مقدمه و بیست و یک فصل است، به ترتیب: در ماهیت شب و روز و آغاز آن‌ها، در ماهیت سال‌ ها که از ترکیب روزها و ماه ها حاصل گردد، در چگونگی مبداهای تاریخی و تقویمی، در اختلاف عقاید ملل راجع به ذوالقرنین، در چگونگی ماه های مبادی تاریخ، در چگونگی تاریخ شناسی ها و ازمنه سلاله های شاهان، ادوار سال ها و مبادی آنها، شهور و سنوات یهودیان، مبادی پیامبر نمایان و جماعات منسوب به آنها (جداول تاریخی ترتیبی- سنواتی انبیای امم و ملوک ایران و بابل و مصر و روم)، در اعیاد و شهور ایرانیان و سغدیان و خوارزمیان، در اصلاح تقویم خوارزمیان، در ایام تقویم یونانی که با ملل دیگر مشترک است، در اعیاد و ایام روزه داری در ماه های یهود، در اعیاد و ایام تقویم سریانی مربوط به مسیحیان ملکایی، در اعیاد و ایام روزه مشابه و منطبق با آن مسیحیان، در اعیاد مسیحیان نسطوری و ایام فطر آنها، در اعیاد مجوسان قدیم و روزه و فطر صائبان، در اعیاد عرب، در اعیاد مسلمانان و آخر سر مباحث راجع به منازل قمر (طلوع و غروب آنها) و تصاویر جسم نما و جز این‌هاست.

آلاثار الباقیه متضمن فواید دیگر از جمله شرح برخی اساطیر قدیم، جوانب اجتماعی و مذهبی آنها، داده های تاریخی گرانبها که برخی مقوله واحدند، نگره های مولف در زمینه تکامل نوعی، تبدلات ماده مکون و تطورات طبیعی، علل اشیا و پدیده ها و جز آن‌هاست. منابع کتاب، خواه کتبی خواه شفاهی، بالجمله دست اول است. شماری از ماخذ بیرونی مثل بیش از هفت شاهنامه و سیرالفرس یا کتب تاریخ ایرانیان امروز در دسترس نیست. در خصوص تاریخ یهودیان و مسیحیان، علاوه بر متون اصلی به زبان عبری و سریانی، از اطلاعات و اقوال دانشمندان یهود و نصارای هم عصر خود، به ویژه آن‌چه از تقریر دوستانش ابوالخیر خمار و ابوسهل مسیحی حاصل کرده، بهره بسیار برده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است