اسپایک لی رییس هیات داوران فستیوال کن ۲۰۲۰ شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶

اسپایک لی رییس هیات داوران فستیوال کن ۲۰۲۰ شد

فستیوال بین‌المللی فیلم کن، ریاست هیات داوران هفتاد و سومین دوره خود را به دستان اسپایک لی آمریکایی سپرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، اسپایک لی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده معروف آمریکایی به عنوان رییس هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن انتخاب شد.

لی جایگزین الخاندرو گونسالس اینیاریتو مکزیکی خواهد شد که سال گذشته این وظیفه را بر عهده داشت و نخل طلای کن تحت ریاست او بر هیات داوران به «انگل» بونگ جون‌هو رسیدِ؛ فیلمی که بعدا جایزه گلدن‌گلوب را نیز از آن خود کرد و هم‌اکنون در ۶ رشته نامزد جایزه اسکار شده است.

 

رابطه اسپایک لی و فستیوال کن به دهه ۸۰ برمی‌گردد. کمدی-درام سیاه و سفید او با نام «She’s Gotta Have It» در سال ۱۹۸۶ جایزه فیلمساز جوان کن را از آن خود کرد و در ۱۹۸۶ دیگر کمدی-درام او با نام «کار درست را بکن» در بخش رقابت اصلی این فستیوال معتبر، نمایش یافته و نامزد دریافت جایزه نخل طلا شد. آخرین اثر لی یعنی «بلکککلنزمن» در سال ۲۰۱۸ در کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ جشنواره را کسب کرد.

لی در این باره گفت: جشنواره کن علاوه بر اینکه مهمترین فستیوال فیلم جهان است، تاثیری عمیق بر فعالیت حرفه‌ای من به عنوان فیلمساز داشته است. به راحتی می‌توان گفت این رویداد سینمایی مسیر مرا به آنچه امروز در دنیای سینما هستم تغییر داد. لی ادامه داد: در این عمری که داشته‌ام، همیشه بزرگترین برکات زمانی بوده است که آن‌‌ها غیرمنتظره سر راه من قرار گرفتند. لی گفت زمانی که پیشنهاد ریاست هیات داوران سال ۲۰۲۰ این جشنواره به او پیشنهاد شده، همزمان احساساتی همچون خوشحالی و غافلگیری او را فرا گرفته است.

پیر لسکیور، رییس و تیری فرمو دبیر هنری جشنواره کن در بیانیه‌ای مشترک، چشم‌انداز فکری اسپایک لی را ارزشمندتر از هر زمانی توصیف کردند.

در این بیانیه آمده است: کن سرزمین و جایگاه جهانی افرادی است که ذهن‌‌ها را دوباره بیدار و هشیار کرده و قالب‌های سخت و تغییرناپذیر ما را به چالش می‌کشند. شخصیت آتشین لی قطعا اوضاع را دگرگون خواهد کرد. می‌خواهید بدانید او چگونه داوری خواهد بود؟ در کن متوجه خواهید شد!

دوره بعدی فستیوال بین‌المللی فیلم کن از ۱۲ تا ۲۳ ماه می برگزار خواهد شد. فیلم‌های راه یافته و بقیه اعضای گروه داوری نیز اواسط ماه آپریل معرفی می‌شوند.

 

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است