فیلم «بچه‌ای با جوراب قرمز» دغدغه بیشتر فیلمسازان است/ لزوم رویارویی با مشکلات | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
خداداد جلالی در گفتگو با صبا:

فیلم «بچه‌ای با جوراب قرمز» دغدغه بیشتر فیلمسازان است/ لزوم رویارویی با مشکلات

خداداد جلالی معتقد است که فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» دغدغه بیش‌تر فیلمسازان است.

خداداد جلالی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» گفت: فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» تنها دغدغه من نیست بلکه دغدغه بیش‌تر فیلمسازان است. زیرا مهاجرت، ناامنی در خاورمیانه، جنگ و سختی های آن برای هر فیلمسازی دغدغه است و باید به آن توجه شود زیرا وظیفه انسانی هر کارگردانی این است که حتی بخش کوچکی از وقایع و مشکلات را نشان دهد.

کارگردان فیلم «سوگ سایه ها» با اشاره به اینکه فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» آوارگی و مشکلات جنگ را نشان می دهد، بیان کرد: بعد از اتفاقات افغانستان و مهاجرت مردم تصمیم گرفتم فیلمنامه «بچه ای با جوراب قرمز» را بنویسم. فیلمنامه را سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ نوشتم و بلافاصله فیلمبرداری را شروع کردیم. بزرگ ترین مشکل ما این بود که در ابتدا تهیه کنندگی فیلم به عهده جمال ساداتیان بود و برای پروانه ساخت اقدام کرده بود که همزمان به دنبال پروانه ساخت یک فیلمنامه دیگر به نام «جامه دران» بود که در نهایت فقط برای فیلم «جامه دران» پروانه ساخت گرفت.

وی افزود: در آن سال شورا شرایط عجیب و غریبی داشت و ما چون فکر می کردیم پروانه ساخت را می گیریم وارد پروسه تولید شدیم ولی در نهایت مجبور شدیم فیلمبرداری را بدون پروانه ساخت جلو ببریم. بعد از مدتی ما از طریق موسسه سینمایی «هزاره هنر هفتم» پروانه ویدیویی فیلم را گرفتیم و تصمیم داشتیم بعد از اینکه فیلم آماده شد از طریق شورا اقدام کنیم ولی متاسفانه در دوره ای تصمیم گرفتند جلوی این موضوع را که فیلم های ویدیویی تبدیل به سینمایی شود، بگیرند.

کارگردان فیلم «ماشین عروس» در ادامه تاکید کرد: ما برای حضور در جشنواره های مختلف اقدام کردیم و این فیلم جوایز بسیاری در زمینه بازیگری، کارگردانی، صدا، موسیقی و …. دریافت کرد. مسئله دیگر این بود که ما به صورت مستقل در جشنواره ها شرکت کردیم و با اینکه پخش کننده نداشتیم و شانس حضورمان کم می شد ولی خوشبختانه این فیلم به خیلی از جشنواره ها راه پیدا کرد.

کارگردان فیلم «شب بی ستاره» درباره بازیگران فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» اظهار کرد: بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند همه خوب بودند و کار خود را به درستی انجام دادند. فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» درباره زنی افغان است که به دلایلی مجبور به فرار می شود. خیلی ها می گفتند چرا بازیگران افغانی انتخاب نکردی و دلیل این بود که ما در افغانستان نبودیم و چون زمان نداشتیم نمی توانستیم از حضور بازیگران حرفه ای افغان استفاده کنیم. افشین سنگ چاپ، امین زندگانی، سمانه نصری، پانته آ بهرام، امیریل ارجمند و دیگر بازیگران به خوبی و درست به ایفای نقش پرداختند و من به چیزی که مد نظرم بود رسیدم.

این کارگردان افزود: به نظر من زمانی که فیلم نامه می نویسیم جدا از اینکه باید به درستی تخصص های علوم انسانی را بشناسیم در نهایت باید بتوانیم به خوبی قصه بگوییم زیرا سینما یک داستان است. مهم ترین چیزی که ما فراموش کردیم این است که هیچ وقت هیچ سرزمینی به جلو نمی رود مگر اینکه زیر ساخت فرهنگی آن درست باشد. وظیفه هنرمند این است که از چالش ها و مشکلات بگوید و در این راه خودش هم با مشکلاتی رو به رو می شود که باید بتواند با آنها مواجه شود.

وی در پایان گفت: هر فیلمی پیام هایی دارد که این پیام ها ارزش های فرهنگی است و نباید به سادگی از کنار آن ها بگذریم.

فیلم «بچه ای با جوراب قرمز» به نویسندگی و کارگردانی خداداد جلالی دیپلم افتخار منتقدان جشنواره کالیفرنیا ۲۰۱۶، دیپلم افتخار منتقدان فیلم جیپور هندوستان ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره دهلی نو ۲۰۱۶، جایزه برف طلایی بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری نقش اول زن و کاندیدای بهترین تدوین جشنواره لو میساد هلسینکی فنلاند ۲۰۱۶، کاندیدای بهترین فیلم خارجی و جایزه بهترین فیلم نامه از چند جشنواره فرهنگی کالیفرنیا ۲۰۱۷ و … را دریافت کرده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: بازیگران: سمانه نصری، پانته آ بهرام، امین زندگانی، افشین سنگ چاپ، علیرضا کمالی نژاد، امیر یل ارجمند، سرپرست گروه تهیه: محمد حسن نجم، جانشین تهیه کننده: اکبر ولی زاده، موسیقی: ستار اورکی، دستیار کارگردان: فرانه نصری، جلوه های ویژه: محسن روزبهانی، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: علی نصیری نیا، جانشین تولید: عطیه آریا فر.

در خلاصه این فیلم آمده است: در جنوب تهران میان کوره های آجرپزی جماعتی از افغانها که بدون مجوز به سرزمین ایران آمده اند کار و زندگی می کنند. بهارناز حامله است و از مهاجران افغان است که با همسرش در کوره های آجرپزی زندگی و کار می کنند. بچه او به دنیا می آید و چون دختر است عاشوری رئیس کارگاه بهانه می کند که باید آنجا را ترک کنند. تیمور شوهر بهارناز تصمیم می گیرد دخترش را به کسی بدهد و خودشان برای کار همان جا بمانند. بهارناز مطلع می شود و شبانه تصمیم می گیرد با کودکش فرار کند. او به سمت برادرش که در مرز آستارا در یک قهوه خانه کار می کند می رود اما شرایط بسیار برای او خطرناک می شود.

این فیلم در حال حاضر در سینماهای هنر و تجربه در حال اکران است.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است