تکلیف تهیه‌کننده‌ها و متولی‌های نابلد مشخص شود/ ورود به عرصه فیلم بلند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۰
طوفان نهان قدرتی در گفتگو با صبا:

تکلیف تهیه‌کننده‌ها و متولی‌های نابلد مشخص شود/ ورود به عرصه فیلم بلند

طوفان نهان قدرتی درباره تولید یک فیلم بلند و کوتاه و مشکلات فیلم کوتاه گفت.

طوفان نهان قدرتی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره فعالیت‌های خود در سینما گفت: در حال حاضر مشغول فیلمنامه بلند خود هستم که نگارش آن تمام شده و در مرحله بازنویسی قرار دارد و برای پروانه آن هم اقدام شده است که به امید خدا و اگر مشکلی پیش نیاید در سال آینده آن را کار خواهم کرد.

وی ادامه داد: داستان این فیلمنامه نگاهی به یکی از قصه‌های دهه چهل و پنجاه دارد و با توجه به اینکه اصالت قصه مربوط به مکان دیگری است در شمال کشور فیلمبرداری خواهد شد. این فیلم پر بازیگر است و از بازیگران چهره نیز در آن استفاده خواهیم کرد و یکی دیگر از نکات قابل توجه آن گریم‌های آن است.

نهان قدرتی با اشاره به این موضوع که این فیلم اولین فیلم بلند او خواهد بود، بیان کرد: در واقع تدارک برای اولین فیلم بلند من است زیرا ممکن است بارها و بارها وارد پیش تولید شوید ولی با سدهایی مواجه شوید و باید چند بار این روند انجام شود تا یکی از آنها به ثمر برسد.

کارگردان فیلم کوتاه «زونا» ادامه داد: همزمان با فیلم بلند خود به دنبال این هستم که شرایط تولید یک فیلم کوتاه را فراهم کنم که تا آخر سال آن را کلید خواهم زد. اسم این فیلم کوتاه «خوف» است و داستان آن اقتباسی از یکی از داستان‌های کتاب «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» نوشته بیژن نجدی است. این فیلم سه بازیگر اصلی دارد و لوکیشن آن نیز شمال خواهد بود.

این کارگردان درباره ورود به عرصه فیلم بلند مطرح کرد: پایگاه اصلی من همیشه فیلم کوتاه است و برایم مثل وطن می‌ماند که حتی در بدترین شرایط ممکن هم حاضر به از دست دادن آن نیستید و اصالت و ماندگاری من در جامعه فیلم کوتاه خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مدت پیشنهادهایی برای کارگردانی فیلم بلند داشتم اما به دلایل مختلفی از جمله دخالت‌های بیش از اندازه سفارش دهنده‌ها، فیلمنامه‌های ضعیف و… نپذیرفتم و در واقع در این مدت سعی کردم به چیزهایی که می‌دانم ثمری ندارد و به نتیجه نمی‌رسد ورود نکنم، اما وقتی با قصه فیلمی که قرار است آن را بسازم مواجه شدم آن را خیلی دوست داشتم و برایم جذاب بود به همین دلیل پذیرفتم آن را کارگردانی کنم.

مسئول بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره وضعیت کنونی فیلم کوتاه توضیح داد: اساسا فیلم کوتاه به سمتی می‌رود که اصالت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دیگر مثل گذشته نیست. فیلم کوتاه محلی برای آزمون و خطاهای مسئولین شده است و بودجه‌ها و آدم‌ها و سیاست‌های خود را از اینجا شروع می‌کنند و این باعث می‌شود آسیبش را ببینیم.

وی ادامه داد: امسال این رویه پیچینگ و افزایش و یکدست شدن مبالغ کمک هزینه تولید فیلم کوتاه در سراسر ایران که توسط انجمن سینمای جوانان ایران انجام شد موثر واقع شده است اما باز سقفی که برای تولید درنظر دارند غیرواقعی است. انگار متولیان در جزیره‌ای زندگی می‌کنند و با هزینه‌های تولید فیلم کوتاه بیگانه هستند.

نهان قدرتی با اشاره ضعف در محتوا به عنوان آسیب داخلی بیان کرد: فیلم کوتاه به سمت تکنیک گرایی رفته و استفاده به روز از تکنولوژی بیشتر مدنظر قرار گرفته و محتوا عقب مانده است به گونه‌ای که پرداختن به فیلمنامه با فاصله زیادی از بها دادن به ابزار و تکنولوژی حرکت می‌کند. این‌ها آسیب‌های خارجی و داخلی تولید هستند که علیه وضعیت فیلم کوتاه حرکت می‌کنند.

متاسفانه حال فیلم کوتاه اصلا خوب نیست

وی با اشاره به این نکته که حال و روز فیلم کوتاه اصلا خوب نیست گفت: فیلم کوتاه عرضه بی تعارفی و صراحت است به همین دلیل با صراحت می‌گویم که متاسفانه حال فیلم کوتاه اصلا خوب نیست مگر اینکه تغییر اساسی در سیاست‌ها اتفاق بیفتد و نگاه جدی‌تر و با حساسیت بیشتری به فیلمنامه‌ها وجود داشته باشد.

انرژی زیادی صرف حاشیه‌هایی که کم هم نیستند، می‌شود

برنده تندیس ویژه جشنواره میامی آمریکا درباره وضعیت فیلم کوتاه ادامه داد: اتفاقی که در عرصه فیلم کوتاه افتاده است بسیار نگران کننده است. انرژی زیادی صرف حاشیه‌هایی که کم هم نیستند، می‌شود مثلا زمزمه‌هایی وجود دارد که انجمن سینمای جوانان که متولی فیلم کوتاه است دیگر نخواهد بود! این خود باعث نگرانی سازندگان آثار می شود و سوالاتی چون چرا بودجه کم است؟ بعد از اینکه فیلم را ساختم چه کنم با بازار نمایش فیلم؟ و… هم وجود دارد.

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نابلد است

وی ادامه داد: همچنین باید تکلیف تهیه‌کننده‌ها و متولی‌های نابلدی که وجود دارند و فیلمسازها را گرفتار می‌کنند نیز مشخص شود. مثلا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که بسیار نابلد است و بیشتر از کمک کردن فیلمسازها را دچار دردسر می‌کند. در همین سال ۹۸ فیلمی برای این انجمن ساختم و متاسفانه آسیبی که دیدم در طول زندگی ندیده‌ام. چرا وقتی ریاست یک ارگان عوض می‌شود و یا تغییری پیدا می‌کند آرمان‌ها و هدف‌های ارگان تغییر می‌کند؟ آنها نسبت به فیلمسازها بیگانه هستند و مسئولیت و تعهدهای خود را نمی‌پذیرند و تعهدات خود را با فاصله و التماس انجام می‌دهند. این سلایق متنوع نیز آسیب‌های جدی به جامعه فیلم کوتاه وارد می‌کند.

نهان قدرتی افزود: چه اصراری وجود دارد وقتی که نمی‌توانند کاری را پیش ببرند برای خود و فیلمساز مشکل ایجاد کنند و جالب است که در نهایت از آنها قدردانی می‌شود. تازه می‌فهمم که چرا خیلی از فیلمسازها با این ارگان‌ها کار نمی‌کنند و طرح خود را برای آنها نمی‌برند. من سال ۸۸ فیلمی در حوزه دفاع مقدس ساختم و برایش سیمرغ هم گرفتم پس دغدغه من بوده است اما جواب بدهند که چرا تولیدات ما در این موضوعات به حداقل رسیده است.

وی در پایان با اشاره به نیاز به یک تغییر جدی در ترکیب متولیان فیلم کوتاه گفت: این متولی‌ها وظیفه خود را نمی‌شناسند به همین دلیل است که همیشه از کار کردن با متولی دولتی پرهیز کردم و تهیه‌کننده کارهای خودم بوده‌ام.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است