درخواست برای واکنش جامعه جهانی نسبت به تهدیدات ترامپ

به گزارش خبرگزاری صبا، «جامعه باستان‌شناسی ایران» در بیانیه ای نسبت به تهدید مراکز فرهنگی ایران از سوی رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و خواهان موضع‌گیری و واکنش صریح و سریع جامعه جهانی به ویژه سازمان‌های حافظ میراث جهانی، یونسکو و تمام مؤسسه‌های دانشگاهی در سرتاسر جهان در مقابل تهدید آمریکا شد.

جامعه باستان‌شناسی ایران در این بیانیه که نسخه انگلیسی آن را در صفحه توییتر نهاد بین‌المللی «Blue Shield » (سپر آبی) نیز قرار داده است، از موسسات دانشگاهی سراسر دنیا خواست تا نسبت به تهدید رییس جمهور امریکا واکنش نشان دهند.

در این بیانیه آمده است: «تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مبنی بر هدف گرفتن ۵۲ مکان مهم – از جمله مکان‌های فرهنگی- در ایران، بهت‌آور و در عین حال شنیع است. ایران یکی از کانون‌های مهم فرهنگی و تمدنی بشری است و تهدید میراث فرهنگی ایران با ۲۲ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی، خارج از مقررات پذیرفته شده بین‌المللی و بدعتی شوم است. جنگ و تخاصم طی یک سده‌ گذشته در آسیای غربی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به میراث بشری وارد کرده است.

تهدید به هدف قرار دادن مراکز فرهنگی نقض آشکار همه‌ پروتکل‌های پذیرفته شده بین‌المللی- از جمله پروتکل‌های الحاقی ۱۹۷۷ به عنوان کنوانسیون ژنو و همچنین معاهده ۱۹۵۴ لاهه در مورد حفاظت از آثار فرهنگی به هنگام مخاصمات مسلحانه است.

ایالات متحده ‌آمریکا هر دو سند حقوقی بین‌المللی را پذیرفته و امضا کرده است. «جامعه‌ باستان‌شناسی ایران» ضمن اعلام بیزاری از نفس جنگ، تهدید به نقض کنوانسیون‌های جهانی در رابطه با عدم تعرض به میراث‌فرهنگی کشورها را محکوم می کند.

«جامعه باستان‌شناسی ایران» مصرانه خواهان موضع‌گیری و واکنش صریح و سریع جامعه جهانی به خصوص سازمان‌های حافظ میراث جهانی، یونسکو و تمام موسسات دانشگاهی در سرتاسر جهان در مقابل چنین تهدیداتی است.»

انتهای پیام/