آثار گنجینه را نمی‌توان از موزه هنرهای معاصر خارج کرد/ رایزنی برای حفظ آثار در بحران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۵
رییس موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با صبا:

آثار گنجینه را نمی‌توان از موزه هنرهای معاصر خارج کرد/ رایزنی برای حفظ آثار در بحران

به گفته رییس موزه هنرهای معاصر تهران، جای مناسبی برای انتقال آثار گنجینه این موزه در شرایط بحران و حتی زمان مرمت موزه وجود ندارد.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره تهدیدات رییس جمهوری آمریکا نسبت به اماکن فرهنگی و هنری ایران گفت: با توجه به اتفاقات دو سال اخیر و شناختی که جهان از ترامپ پیدا کرده، هر کار نابخردانه ای از او انتظار می رود. ترامپ، فارغ از هر موضع سیاسی و ایدئولوژیک نشان داده است که در خیلی از موارد اصلاً درست تصمیم نمی گیرد و اگر چه در شرایط کنونی نیز پنتاگون اعلام کرده است که به قوانین بین المللی در شرایط جنگی پایبند خواهد بود اما با این حال اصلا عجیب نیست اگر ترامپ بخواهد مراکز فرهنگی و هنری کشوری را هدف قرار دهد.

وی با تاکید بر قدرت دفاعی و بازدارنده کشورمان ادامه داد: اگر چه ممکن است که ترامپ هر گونه اقدام نابخردانه ای را عملی کند اما قدرت دفاعی و نظامی ایران را هم نباید دست کم گرفت.

آقایی با اشاره به پیام روسای موزه متروپولیتن نیویورک درباره تهدید ترامپ بیان کرد: روسای موزه متروپولیتن (رییس و مدیرعامل) نیویورک پیامی را در صفحه مجازی این موزه قرار داده اند و این تهدید ترامپ رییس جمهور کشورشان را نسبت به تخریب مراکز فرهنگی و هنری ایران، محکوم کرده اند.

جایی برای انتقال آثار گنجینه نداشتیم

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره پیشگیری از احتمال تخریب آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران در شرایط بحران به ویژه در شرایطی که این موزه در حال بازسازی بخش گنجینه است، توضیح داد: در ابتدای مرمت موزه این موضوع مطرح بود که آثار را از فضای موزه هنرهای معاصر تهران خارج کنیم و یکی از موزه های بزرگ کشور مدتی محدود، فضای مناسبی را به این آثار اختصاص دهد اما طبق بررسی های انجام شده، مشخص شد که اصلا فضای مناسبی برای انتقال آثار موزه هنرهای معاصر تهران وجود ندارد و موزه های بزرگ دیگر نیز فضای کافی حتی برای آثار خودشان ندارند، این در حالی است که در همه دنیا وقتی بازسازی در این ابعاد رخ می دهد، همه آثار از موزه خارج می شود و در موزه دیگری کارها نگهداری می شود.

آثار گنجینه را هر جایی نمی شود نگه داشت

وی همچنین تصریح کرد: نگهداری از این آثار و نحوه استقرار آنها در یک فضای دیگر، نیاز به استانداردهایی دارد و به این راحتی نمی توان آنها را جابجا کرد ولی با این حال اگر چه پیشنهاد خوبی است که این آثار به جای دیگری انتقال داده شود اما مساله این است که ما این آثار را نمی توانیم در فضایی انباری مانند قرار دهیم و باید جایی باشد که آویزان بشوند و روی زمین قرار نگیرند بنابراین مساله این است که به کجا ببریم؟

رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این که این آثار هنری به هر حال مورد تهدید واقع شده اند و باید برای حفظ این آثار برای نسل های آتی در شرایط بحرانی تصمیمی گرفته شود و این تصمیم چه خواهد بود؟ توضیح داد: کاری که می توان کرد این است که با نهادهای بالادستی مذاکره کنیم. این مساله خارج از اختیار رییس موزه و حتی مسئولان وزارتخانه است و نیاز به بررسی های امنیتی دارد که ما این بررسی را انجام خواهیم داد.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به نظر من جهان به سمت یک نابخردی حرکت می کند و این اتفاق عجیبی است که همه افراد رادیکال در کشورهایی در حال قدرت گرفتن هستند. با توجه به تغییرات دنیا، به نظر می رسد رادیکالیسم در سراسر دنیا درحال پا گرفتن است و این اتفاق ناخوشایندی است اما اگر سردمداران و تاثیرگذاران بر جهان نتوانند تدبیری بیاندیشند شاید در آینده جایی مثل اتحادیه اروپا هم از هم بپاشد.

وی در پایان تاکید کرد: ترامپ فقط یک فرد نیست و یک تیم از وزرا و مشاورانش در آمریکا او را تایید و حمایت می کنند و با این اتفاقاتی که در سطح دنیا رخ داده است فکر می کنم دنیا تغییرات عجیبی را در آینده دور تجربه خواهد کرد و امیدوارم این آسیب ها به کل جهان و به ویژه کشور ما کمتر باشد.

موزه هنرهای معاصر تهران یکی از مهمترین موزه های ایران و خاورمیانه است که به سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی و در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد.

این موزه دارای جامع ترین و مهمترین گنجینه هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و گفته می شود که یکی از ۵ مجموعه مهم هنر نوگرا در دنیاست که در این مجموعه آثار بسیار مهمی از جنبش های هنری اکسپرسیونیسم انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالیسم، هنر مفهومی و فوتورئالیسم وجود دارد. گنجینه این موزه بالغ بر سه هزار اثر ارزشمند از هنرمندان شناخته شده دنیاست که از آن جمله می توان به آثاری از پل گوگن، پیکاسو، رنه ماگریت، مکس ارنست، جکسون پولاک، اندی وارهول، آلبرتو جاکومتی و … اشاره کرد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است