زبان طنز «مرده فروشی» سر سبز می‌دهد بر باد/ کمبود امکانات برای طراحی صحنه | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
مهدی ارجمند کارگردان تئاتر در گفتگو با صبا:

زبان طنز «مرده فروشی» سر سبز می‌دهد بر باد/ کمبود امکانات برای طراحی صحنه

 کارگردان نمایش «مرده فروشی»، این نمایش را اشاره مستقیمی به انسان‌های طماع ذکر کرد که با زیاده‌خواهی زندگی خود را نابود می‌کنند.

مهدی ارجمند کارگردان نمایش «مرده فروشی» به نویسندگی داریو فو که از ۱۶ دی در خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره انتخاب این نمایشنامه برای کارگردانی توضیح داد: داریو فو نویسنده‌ای است که با جسارت کامل حرف‌هایش را بیان می‌کند و بدون ترس در مقابل ظلم و ستم می‌ایستد و با زبان طنز حرف مردم جامعه را عنوان می‌کند و در این نمایشنامه اشاره مستقیمی به انسان‌های طماع دارد که با زیاده‌خواهی زندگی خود را نابود می‌کنند.

وی ادامه داد: من این نمایش را برای خنده روی صحنه اجرا نمی‌کنم و هدفم این است که مخاطب تفکر کند و بداند که همه‌چیز مادیات نمی‌شود و به انسانیت و ارتباط با یکدیگر تامل کنند.

این کارگردان درباره طراحی صحنه و مشکلات آن بیان کرد: متاسفانه برای طراحی صحنه امکانات زیادی نداریم و از گروه‌های تئاتری حمایت نمی‌شود و تنها گروه‌های خاصی شامل حمایت می‌شوند. کسانی که مثل ما به صورت مستقل فعالیت می‌کنند برای طراحی صحنه با مشکلات و کمبود امکاناتی روبرو هستند و دکور نمایش «مرده فروشی» مانند کافه با المان‌های مختلف طراحی شده است تا مخاطب وقتی وارد سالن می‌شود خود را در کافه احساس کند.

وی درباره همکاری خود با میکائیل شهرستانی دراماتورژ و مشاور کارگردان نمایش «مرده فروشی» گفت: این نمایش سومین همکاری من با استادم میکائیل شهرستانی است که من همیشه به عنوان دستیار کارگردان در کنارشان فعالیت داشته‌ام اما برای این نمایش به من پیشنهاد کردند که خودم کارگردان کار باشم و از کمک هایشان در پروژه استفاده کردیم.

ارجمند در پایان با اشاره به موضوع نمایش و ارتباط آن با جامعه امروزی عنوان کرد: نمایش «مرده فروشی» سبک کمدی اجتماعی دارد و داستان در کافه‌ای بین راهی اتفاق می‌افتد که پدر و دختری با شریک‌شان در آن فضا کار می‌کنند و با قمار می‌خواهند سر دیگران را کلاه بگذارند، در این راه یک مشتری پیدا می‌شود و اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

نمایش «مرده فروشی» به نویسندگی داریو فو و کارگردانی مهدی ارجمند از ۱۶ دی تا ۱۸ بهمن در خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و مهدی ارجمند، علیرضا اخوان، منصور رضایی، الهام رضایی، سعید پارسا از بازیگران این نمایش هستند.

سایر عوامل نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: میکاییل شهرستانی طراح صحنه: مهدی ارجمند طراح لباس: شیرین فرخنده نژاد طراح چهره پردازی: مها دوستی طراح پوستر: ندا رضایی منشی صحنه: شیما زادپور مدیر صحنه: محمد سلیمانی عکاس: بهادر باستان حق، بابک حقی.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است