نامه به دبیرکل یونسکو پیرامون تهدید اخیر رییس جمهوری آمریکا | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۴

نامه به دبیرکل یونسکو پیرامون تهدید اخیر رییس جمهوری آمریکا

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران به دبیرکل این نهاد جهانی نامه ای اعتراضی نوشت.

به گزارش خبرگزاری صبا، پس از تهدید رئیس جمهوری آمریکا به تهدید به تخریب مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در این باره به دبیرکل این نهاد جهانی نامه ای اعتراضی نوشت.

در متن نامه آمده است:

«سرکار خانم اودری ازوله

مدیرکل محترم سازمان علمی فرهنگی و آموزشی یونسکو

با سلام و تقدیم احترام و تبریک سال نو مسیحی
همان‌طور که مستحضرید رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در اقدامی شگفت‌آور و غیرمتمدنانه در توییت مورخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ مکان‌های مهم فرهنگیِ تمدن چندین هزار ساله ایرانی را تهدید به تخریب و نابودی کرده است. به‌خوبی می‌دانید که براساس مصوبه سازمان ملل متحد این اقدام ناقض هنجارهای بنیادین جامعه جهانی به شمار می‌رود.

متاسفانه در دهه گذشته جهان شاهد ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش می‌‍‌باشد که با چنین اندیشه‌های خطرناکی ضربه‌هایی کاری و جبران ناپذیر به میراث فرهنگی بشری در کشورهای منطقه ما وارد آوردند. آنها با تخریب بناهای تاریخی و کهن، فرهنگ و تمدن بشری را مورد هدف قرار دادند. اینک که به برکت فداکاری و جانفشانی مردم منطقه و رشادت‌های سردار شهید قاسم سلیمانی ریشه داعش در منطقه خشکانده شد، تفکر و اندیشه خطرناک داعش به زبان رئیس‌جمهور آمریکا بازتولید می‌شود.

توییت اخیر رهبر یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان به وضوح نماد حمایت همه جانبه از گروه‌های افراطی در تخریب میراث فرهنگی کشورهاست و مجوزی است برای ادامه این کار در آینده.

با توجه به نقش کلیدی یونسکو در حفظ میراث فرهنگی و با تأکید ویژه بر کنوانسیون ۱۹۵۴ حفظ میراث فرهنگی در جریان جنگ مسلحانه و همین‌طور در راستای رسالت اصلی یونسکو که استقرار صلح و ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است، از سرکارعالی خواستارم، ضمن محکوم کردن این اقدام افکار عمومی را از خطرات چنین رفتارهایی آگاه نمایید. بی‌گمان جامعه فرهنگی، نخبگان و دوستداران تاریخ و فرهنگ جهان، منتظر اعلام موضع مناسب سازمان علمی و آموزشی یونسکو به‌عنوان مهم‌ترین سازمان فرهنگی جهان می‌باشند.
پیشاپیش از توجهتان سپاسگزارم.

حجت‌الله ایوبی
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است