«عشق من تبریز» رونمایی می شود/ روایتی از رویدادهای مهم تبریز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۱

«عشق من تبریز» رونمایی می شود/ روایتی از رویدادهای مهم تبریز

کارگردان «عشق من تبریز» این مستند را روایتی از تاریخ رویدادهای مهم تبریز و تغییر شکل‌ این شهر در طول تاریخ ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، مستند «عشق من تبریز» فردا دوشنبه ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای ابن سینا رونمایی می‌شود.

حنیف شهپرراد کارگردان مستند «عشق من تبریز» درباره این اثر بیان کرد: «عشق من تبریز» مستندی درباره تاریخ شهر تبریز است. به نوعی از سر علاقه به تاریخ و کنجکاوی به سراغ ساخت مستندی درباره این شهر رفتم و در این مستند روایتی از مسایل مهمی را که در این شهر رخ داده یا به آن ارتباط داشته در یک روند تاریخی از حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش تا امروز می‌بینیم. 

وی افزود: تبریز یکی از مهمترین شهرها و مهد بسیاری از اتفاقات مهم در تاریخ ایران بوده است. به نوعی ۷۰۰ سال پیش، تبریز یکی از مهمترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌آمده است. حال به واسطه‌هایی چرخش پیدا کرده،‌ دست به دست شده اما هنوز هم یک‌سری از آثار تاریخی آن موجود است.

کارگردان مستند «عشق من تبریز» درباره دغدغه تولید این اثر و چگونه شکل‌گیری آن توضیح داد: شما اگر به تاریخ معاصر به خصوص دوران قاجاریه نگاه کنید، تبریز همیشه شهر مهمی به شمار می‌آمده است. این شهر ولیعهد نشین بوده و مهد آزادی‌خواهی به شمار می‌آمده است. تبریز شهری بوده که خیلی از اولین اتفاق‌ها همچون عکاسی در آنجا رخ داده و به ایران آمده است. همچنین مطبوعات این شهر فعال بوده و در دوران قاجار نویسندگان معروفی داشته است. علاوه بر این تبریز از آثار تاریخی ارزشمندی بهره می‌برد.

شهپرراد با بیان اینکه مستند «عشق من تبریز» محصول شبکه پرس تی‌وی است، اظهار کرد: در این مستند روی تاریخ رویدادهای مهم تبریز و تغییر شکل‌هایی که این شهر در طول این سال‌ها با آنها مواجه شده است، تاکید بسیاری می‌شود.

وی ادامه داد: «عشق من تبریز» می‌تواند یک فیلم توریستی نیز باشد اما ارتباطی به تمرکز گردی و مرکز گرایی ندارد و نمی‌تواند داشته باشد. چون مساله مرکز گرایی موضوع بسیار جدی در ایران بوده و راه‌حل‌های بسیار پیچیده‌ای دارد. ولی به هر حال شهرها به صورت نامتوازن تغییر شکل دادند که این موضوع در فیلم من نیز نشان داده می‌شود. برخی از تغییرات شهرهای مختلف اجتناب ناپذیر است، تبریز نیز از این موضوع مستثنی نیست. سفرهای زیادی در شهرهای مختلف ایران داشته‌ام. این تغییر شکل در تمام شکل‌ها وجود دارد، بعضی از آنها نیز اجتناب ناپذیر است. وضعیت این شهر نسبت به شهرهای دیگر خوب بوده و تغییر چندانی نداشته است.

کارگردان «عشق من تبریز» در پایان همچنین درباره تولید مستند شهرهای مختلف و تغییر شکل این شهرها مطرح کرد: تغییر بافت شهرهای بسیاری را از نزدیک دیده‌ام. حتی در شهرهای شمالی و یا شهر قزوین که بافت تاریخی جدی دارد نیز این تغییر شکل وجود دارد. اما یک سری از شهرها واقعا با تغییرات بسیاری مواجه شدند. خیلی از شهرها نیز  در ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اخیر کاملا تغییر کرده است.

«عشق من تبریز» محصول شبکه پرس تی وی به کارگردانی حنیف شهپرراد فردا دوشنبه ۱۶ دی ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ابن سینا رونمایی می‌شود.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است