هنرپیشه مجبور به تکرار خودش می‌شود/ لزوم خلاقیت در تکرار نقش | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۲
افشین سنگ چاپ در گفتگو با صبا:

هنرپیشه مجبور به تکرار خودش می‌شود/ لزوم خلاقیت در تکرار نقش

بازیگر سریال «وارش» معتقد است به دلیل به حداقل رسیدن تولیدات، هنرپیشه مجبور است خودش را تکرار کند.

افشین سنگ چاپ بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره نقش خود در سریال «وارش» که در حال حاضر روی آنتن شبکه سه است، عنوان کرد: احمد کاوری کارگردان سریال «وارش» از دوستان قدیمی من هستند، یک روز برای اینکه جویای حال او بشوم به ایشان زنگ زدم. آن زمان به من درباره خصوصیات نقش «فرامرز» توضیح داد و از این طریق من پیشنهاد بازی در این نقش را پذیرفتم.

وی افزود: احمد کاوری در کنار آن که دوست بسیار خوبی است، ثابت کرده که کارگردان کاربلد و انسان وارسته ای است، من شش تا هفت ماه سر فیلمبرداری این کار بودم و آن چیزی که مخاطبان تاکنون دیده اند نتایج حضور من در این چند ماه است.

بازیگر سریال «فوق لیسانسه‌ها» درباره علل پذیرش نقش فرامرز در سریال «وارش» توضیح داد: زمانی که فیلمنامه را برای من توضیح دادند به چند دلیل نقش را پذیرفتم. دلیل اول آن بود که من اصالتا گیلانی هستم و به این خطه عرق خاصی دارم و خوشحال شدم که قرار است این سریال در لاهیجان و حومه ساخته شود. دلیل دوم آنکه بازیگران قرار بود با لهجه گیلکی صحبت کنند که من کاملا با آن آشنایی داشتم و دلیل سوم آنکه همیشه نقش های منفی را بازی می کنم و نقش «فرامرز» هم یکی از نقش های منفی این سریال بود به همین دلایل این نقش را پذیرفتم.

سنگ چاپ در جواب این سوال که به چه دلیل بیشتر نقش هایی که ایفاگر آن بوده است شخصیت های منفی کارها بوده اند، تشریح کرد: یکی از مزایای کار هنری کردن آن است که باعث خودشناسی می‌شود و در این خودشناسی آن گونه که مشخص است بیشتر من به خاطر رفتار، صدا، صورت و فیزیک ظاهری که دارم برای نقش های منفی مناسب هستم و برای کارگردان ها این موضوع جا افتاده است و اگر سراغ کاراکترهای منفی می‌گردند به دنبال امثال من می‌آیند.

وی درباره بازخوردهایی که تاکنون از سریال «وارش» گرفته است، گفت: در ابتدای پخش این سریال مشکلاتی به وجود آمد اما خیلی خوشحالم که مخاطبان صبوری به خرج دادند تا داستان روی اصلی خود را به آن‌ها نشان دهد و با کیفیتی که احمد کاوری کارگردانی کرده است در حال حاضر سریال بین مردم جا باز کرده است و با این سریال ارتباط برقرار کرده اند و من بازخوردهای خوبی تا الان گرفته ام. بالاخره کار کردن در شمال کشور به خاطر چشم اندازهای خیلی خوبی که دارد برای مخاطبان بسیار جالب است.

بازیگر «وارش» ادامه داد: هم چنین به دلیل آنکه جابر قاسمعلی نویسنده این سریال فیلمنامه را بسیار خوب نوشته است من فکر می‌کنم به همین دلایل چه بین موافقان و چه مخالفان سریال «وارش» جای خود را باز کرده و بحث برانگیز شده است.

بازیگر سریال «محرمانه» درباره ملاک های انتخاب خود برای پذیرش نقش های مختلف بیان کرد: در وهله اول اگر کاری به من پیشنهاد شود به فیلمنامه نگاه می‌کنم. اینکه فیلم در چه سبکی قرار است ساخته شود؟ هم چنین نگاه می کنم که کار خوب و قابل بحثی است یا خیر؟ در وهله دوم به تیم تولید نگاه می کنم که آیا تیم حرفه ای قرار است کار را بسازند؟ و در کنار این دو ملاک مسایل مالی هم قطعا مهم است.

سنگ چاپ درباره اینکه حضورش در نقش های منفی برای مخاطبان تکراری می‌شود یا نه، اظهار کرد: تکرار برای هنرپیشه است. جامعه فیلمسازی در ایران گستردگی زیادی ندارد و چند کار مشخص در سال تولید می‌شود و به هرحال چه خواسته و چه ناخواسته بازیگران در نقشی که درخشیده اند، دچار تکرار می شوند، من باید خیلی خوش شانس باشم که در سریال «فوق لیسانسه» بازی کنم و در کار بعدی نقشی را بازی کنم که با آن مخالف باشد. در فضای کشور ما که تولیدات به حداقل رسیده هنرپیشه مجبور است خودش را تکرار کند اما این نکته مهم است که در همان تکرار هم خلاقیت داشته باشد و از لحاظ تکنیکی و حسی همان نقش تکراری را تغییر دهید.

بازیگر سریال «غیرعلنی» در ادامه توضیح داد: خودم با کلیشه موافق هستم شما اگر در هنرپیشگی مثلا در ژانرهای کمدی، تراژدی و …. محبوب بشوی دوست داری آن را دوباره تکرار کنی چون مردم تو را با آن نقش پذیرفتند و اگر نقش های دیگری را قبول کنی ممکن است مخاطبان تو را نپذیرند و ارتباط برقرار نکنند، بنابراین این قضیه زیاد هم از نظر من بد نیست مردم من را با این نقش ها پذیرفته و باور کردند و من نیز تلاش می‌کنم این باور ادامه دار باشد.

وی در پایان گفت: از همه عوامل و دست اندرکاران سریال «وارش» و «فوق لیسانسه ها» تشکر می کنم و به آنها یک خسته نباشید و دست مریزاد می گویم و همچنین آرزوی سلامتی و شادمانی برای تمام دوستان تئاتر و سینما دارم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است