«رفتم سیگار بخرم» برداشتی از جامعه امروز است/ گلایه از تغییر عنوان نمایش | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۴
باقر سروش در گفتگو با صبا:

«رفتم سیگار بخرم» برداشتی از جامعه امروز است/ گلایه از تغییر عنوان نمایش

باقر سروش نویسنده و کارگردان نمایش «رفتم سیگار بخرم» درباره دغدغه ها و گلایه های خود از شورای نظارت و ارزشیابی گفت.

باقر سروش نویسنده و کارگردان نمایش «رفتم سیگار بخرم»  که از ۱۰ دی ماه در تالار مولوی روی صحنه رفته است درباره دغدغه‌های خود از نوشتن این نمایشنامه در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا توضیح داد:نمایش «رفتم سیگار بخرم…» یک نقد اجتماعی است که می‌تواند هرجایی اتفاق بیفتد و تقابل نهاد روشنفکر و ضدروشنفکر را نشان می‌دهد. روشنفکر یا کسی که تولید کننده محتوا است و نتواند آزاد عمل کند یا تحت فشار باشد.

وی درباره برداشت مخاطب از مفهوم این نمایشنامه افزود: تئاتر قرار نیست صرفا بازنمایی مسائل روز باشد این چیزها را اخبار و رسانه مدام می گویند یا خود مردم در جریانش هستند. تئاتر باید یک کار اساسی تر انجام دهد و مخاطب گیج از سالن بیرون برود و به چیزی که دیده مدام فکر کند  نه اینکه برای یک لحظه  آنی خوشحال باشد که این نمایشی که من دیدم چقدر وصف حال بود‌. چرا که این وصف حال زود تمام می شود.

این کارگردان با گلایه از عملکرد شورای نظارت ارزشیابی در  تغییر عنوان نمایش گفت: عنوان نمایش در ابتدا «رفتم سیگار بخرم ده سال طول کشید» انتخاب شده بود و دو متن توسط شورای نظارات و ارزشیابی خوانده و بازبینی شد. دو روز قبل از اجرا شورای نظارت از ما خواست تا قسمت دوم عنوان (ده سال طول کشید) را حذف کنیم و ما هنوز نمی‌دانیم چرا این عنوان دراماتیک را حذف کردند. چرا که ما با ساده‌ترین کلمات اسم جذابی ساخته بودیم و متاسفانه حذف شد. اینکه شورای نظارت در اسم نمایشنامه هم دخالت می کند دقیقا مصداق چیزی است که نمایشنامه می خواهد بگوید و اینکه نهاد نظارت دوست دارد همه چیز را به قواره خودش ببرد.

سروش  در ادامه با اشاره به محتوای نمایش عنوان کرد: داستان نمایش «رفتم سیگار بخرم» درباره پسری است که برای خرید سیگار به دکه روزنامه فروشی می‌رود غافل از از آنکه صاحب دکه روزنامه نگار است و ادامه ماجرا برای این پسر رخ می‌دهد.

وی در پایان با اشاره به وضعیت تئاتر امروز بیان کرد: این روزها اجرای تئار کار سخت و اشتباهی است ولی ما مدام این اشتباه را تکرار می‌کنیم و هر بار از خودم می‌پرسم چرا کار می‌کنم وقتی شرایط تولید بسیار پیچیده شده است؟ عده‌ای هستند که  راحت کار می‌کنند و با رابطه‌هایی که دارند بی‌دغدغه جای هشت ماه تمرین، با بازیگران چهره خود دو ماه تمرین می‌کنند و روی صحنه می‌روند. اما عده‌ای هم دانشجو هستند و بدون روابط در شرایط دشوار ماه‌ها تلاش می‌کنند و در نهایت چیزی که روی صحنه می‌رود دغدغه‌های روز زندگی خودشان می‌شود.

در این نمایش  که تهیه‌کنندگی آن برعهده زهرا شاهین‌فر است، حمید گرامی، نسیم اسدپور، عباس صابری، پوریا طهرانی، اسمعیل صالحی، صبا صدیق‌زاده و مهشید کاظمی ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل این نمایش نیز می‌توان به مشاور متن: رضا شاهبداغی، مدیر تولید: آرمان خوزستانی، روابط عمومی: ندا کاوندی، طراح صحنه: ستاره آزموده، مرتضی باقری، طراح لباس: اسرا گل محمدی، طراح پوستر وبروشور: صبا ممقانیه، محمد عادلی، آهنگساز: اشکان ماهری، میثم سبحانی، نریشن: مسعود خواجه‌وند، شاعر: رضا شاه‌بداغی، کیانوش خان‌محمدی، طراحی صدا: هانی عبدالمجید، طراح حرکت: پوریا طهرانی، طراح نور:پدرام رضوانی، ساخت ویدئو: حمید علیداد، ماندانا روزخوش، اسرا گلمحمدی، گرافیست: ماندانا روزخوش، عکاس: اصغر فیض‌اللهی، دوخت لباس: مهناز سروش، منشی صحنه: الهه غلامی اشاره کرد.

علاقه مندان برای دیدن این نمایش می‌توانند از طریق سامانه تیوال و یا سایت مرکز تئاتر مولوی به آدرس www.molavitheater.ir برای تهیه بلیت اقدام کنند.

نسترن معصوم‌پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است