آغاز به کار «شورای عالی هنر و ادبیات» در معاونت امور استان‌های صداوسیما | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۱

آغاز به کار «شورای عالی هنر و ادبیات» در معاونت امور استان‌های صداوسیما

نخستین جلسه شورای عالی هنر و ادبیات معاونت امور استان‌های صدا و سیما با حضور علی دارابی و اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌ها، نخستین جلسه شورای عالی هنر و ادبیات معاونت امور استان‌های صدا و سیما با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما و اعضای این شورا برگزار شد.

علی دارابی در این جلسه با بیان اهمیت تشکیل این شورا در معاونت امور استان‌ها گفت: وجود ۸۷ شبکه رادیویی و تلویزیونی در زیرمجموعه این معاونت و جایگاه ویژه این شبکه‌ها در سبد رسانه‌ای مخاطبان صدا و سیما، ضرورت دارد این شورا با بررسی، نظارت و هدایت تولیدات مراکز استانی زمینه رشد و ارتقا آنها را بیش از پیش فراهم کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: پاسداشت زبان فارسی و گسترش آن از اصلی‌ترین وظایف صدا و سیما است و در این مسیر تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت‌های همه صاحب‌نظران و استادان این حوزه بهره‌مند شویم.

معاون امور استان‌ها در ادامه به پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی اشاره کرد و بر ضرورت استفاده از این فرصت و آسیب شناسی دقیق آن در ارتباط با زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد.

وی افزود: متاسفانه با گسترش رسانه‌های نوین، شاهد برخی تغییرات نوشتاری و گفتاری در بین نسل جوان و نوجوان کشور هستیم که لازم است با برنامه‌ریزی مناسب از این فضا به بهترین شکل ممکن برای توسعه و ترویج هنر و ادبیات فارسی استفاده کنیم.

رییس شورای عالی هنر و ادبیات در بخش دیگری از سخنان خود موضوع زبان‌های محلی و لزوم مهندسی صحیح و تدوین الگوی مناسب برای پرداختن به گویش‌ها و زبان اقوام ایرانی در مراکز استانی را از محورهای مهم برای طرح در این شورا بیان کرد و توضیح داد: نقش و جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان معیار در همه شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و فضای مجازی باید رعایت و اعمال شود.

معاون امور استان‌ها الزام بر به کارگیری زبان فارسی به عنوان زبان معیار در همه سطوح صدا و سیما را سیاستی راهبردی دانست و تاکید کرد: این شورا وظیفه تشکیل و ساماندهی کارگاه‌های آموزشی ویژه دست‌اندرکاران حوزه موسیقی و ادبیات را در معاونت استان‌ها برای دو طیف درون رسانه‌ای (ارتقای دانش برنامه سازان) و برون رسانه‌ای (آموزش مخاطبان) بر عهده دارد و لازم است متناظر این شورا در همه مراکز استانی تشکیل شود و مجرب‌ترین استادان هنر، ادبیات و رسانه در استان را گردهم آورند.

دارابی در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پاسداشت زبان فارسی اظهار امیدواری کرد که تشکیل این شورا بتواند زمینه به کارگیری درست از زبان و موسیقی را در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و نهایتا در جامعه ایرانی فراهم کند.

در این جلسه اعضای شورای عالی هنر و ادبیات و هنرمندانی شامل مصطفی محدثی‌خراسانی، محمدعلی بهمنی، محمودرضا اکرامی‌فر، سعید بیابانکی، مرتضی امیری‌اسفندقه، حسن ریاحی، هوشنگ جاوید، رضا رفیع، شهرام منظمی و حمید اکبرزاده حضور داشتند و درباره ضرورت دعوت از بزرگان حوزه ادب و موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، استفاده از جنبه‌های مختلف موسیقی نواحی در آثار رسانه‌ای، ضرورت معرفی آثار فاخر در حوزه موسیقی، ضرورت حضور موثر در فضای مجازی، توجه به هنر به عنوان فرصت نه تهدید و توجه به زبان محلی و بومی نکاتی را مطرح کردند.

اعضای شورای عالی هنر و ادبیات عبارتند از: مصطفی محدثی‌خراسانی، محمدعلی بهمنی، محمودرضا اکرامی‌فر، سعید بیابانکی، مرتضی امیری‌اسفندقه، رضا رفیع، امیراسماعیل آذر و شهرام شکیبا (در حوزه ادبیات و شعر و ترانه) و حسن ریاحی، هوشنگ جاوید، شهرام منظمی و حمید اکبرزاده (در حوزه موسیقی، سرود و نماهنگ).

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است