روایتی تازه از کوچه های تاریخی ایران در کانادا | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹

روایتی تازه از کوچه های تاریخی ایران در کانادا

نمایشگاه عکس های سعید فلاح فر در کافه گالری «اونجا» در شهر کبک کانادا برگزار خواهد شد.

به گزارش صبا، نمایشگاه عکس های سعید فلاح فر با عنوان «گذرها و نظرها» به زودی در گالری «اونجا» در کانادا برگزار می شود. «گذر» به معنی عبور کردن و از سر باز کردن است و همچنین به معنی کوچه و محل عبور. «نظر» نیز به معنی نگاه کردن و توجه از روی التفات است. ترکیب این دو عبارت همان‌قدر ساده و همان‌قدر پیچیده است که مردم کوچه و خیابان اینگونه اند.

مجموعه عکس های «گذرها و نظرها» بخش کوچکی از یک پروژه‌ بزرگ تر است و شامل چهل قطعه عکس از اماکن تجاری در بازارها و کوچه‌ ،پس‌ کوچه‌های تاریخی تهران و ایران است. در این پروژه هیچ کدام از عناصر تصویری محدود به کارکردهای تزیینی نمی‌شوند. سوژه‌های انسانی کاملاً در اختیار موضوع و دغدغه‌های شهری و فرهنگی عکاس و محتوای ظرف، عمل می‌کنند. حتی «رنگ» که می‌توانست عنصری بدیهی و جذاب برای این عنوان باشد در اغلب عکس‌ها به‌ عمد حذف شده تا خوانش آثار بیشتر به سمت محتوا متمرکز شود.

بازارها و گذرهای تجاری از حیاتی‌ترین اعضای کالبدهای شهری هستند و بدون این‌ که دچار نمایش‌های تصنعی مرسوم باشند، بخش مهمی از کیفیت زندگی اجتماعی را نشان می‌دهند. عکاس در این مجموعه با آگاهی از ارکان فرهنگی و شهری توانسته ،تصاویری پژوهش‌‌ محور از این موضوع تهیه کند و تا حد ممکن به روایت محتوایی آن دست پیدا کند.

سعید فلاح‌فر پیش‌تر و در نمایشگاه‌های مختلف عکاسی، تجربه های متنوعی را به نمایش گذاشته است. نمایشگاه عکس «خاک و فیروزه» گزارشی مستند از زندگی در شهر هرات بود. نمایشگاه «دیدار» و نمایشگاه «فتوگرافی [ک]» مجموعه‌ای از فرم‌های انتزاعی برای ترکیب وجه تزیینی با بازتعریف‌های زیبایی‌شناختی سوژه‌های نامرسوم، نمایشگاه «فیل‌ها» روایتی از داستان مشهور مثنوی معنوی، نمایشگاه‌های متعدد عکس‌های طبیعت و معماری تاریخی از مکان و زمان، نمایشگاه «جایی که هیچ /ع/کس نیست» از جهان‌بینی و برداشت‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی و بالاخره مجموعه‌ آماده‌ نمایشی با عنوان Ctrl+A+Delete که بعد از این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است