ارشیر زاهدی زیر لوگوی مستند «آخرین دیپلمات» را امضا کرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
حامد بارئی طبری در گفتگو با صبا:

ارشیر زاهدی زیر لوگوی مستند «آخرین دیپلمات» را امضا کرد!

حامد بارئى طبرى درباره طراحی نشانه نوشته مستند «آخرین دیپلمات» به کارگردانی امیر تاجیک توضیحاتی را ارایه داد.

حامد بارئی طبری طراح و گرافیست در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره طراحی نشانه نوشته (لوگو) فیلم مستند «آخرین دیپلمات» به کارگردانی امیر تاجیک که درباره اردشیر زاهدی وزیر خارجه وقت ایران و آخرین سفیر دربار پهلوی در ایالات متحده آمریکا است، اظهار کرد: اردشیر زاهدى نامى آشنا در میان مردان سیاسى حکومت دوران پهلوى است. گرچه نام اردشیر زاهدی در سال‌های پس از انقلاب ایران نیز بسیار شنیده می‌شود اما حیات و شخصیت سیاسی آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در سال های قبل از انقلاب ۵۷ شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه همین مساله باعث شد سراغ آرشیو طراحی‌های پیش از انقلاب برود، بیان کرد: نشانه‌نوشته فیلم باید متاثر از جهان فیلم باشد. جغرافیا، شخصیت، اندیشه و بسیاری از عوامل دیگر جهان فیلم نیز بر طراحی گرافیکی نام فیلم اثر می گذارند.

طراح، مدیر هنری و گرافیست فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» تاکید کرد: نشانه نوشته‌های دهه‌های پیش از دهه پنجاه مختصات خاص خود را دارند، در برخی از آن‌ها قواعد دقیق تناسب کمتر دیده مى‌شود و گویى براى طراح احساس بصرى بیش از منطق بصرى اهمیت داشته است. برخی تناسب دقیقی دارند و برخی جدا از هرگونه تناسبی طراحی شده‌اند. شخصیت حقیقى و حقوقى اردشیر زاهدی در دوران پرفراز و نشیب زندگی‌اش، فضای بصری نشانه نوشته را به سمتی برد که نقطه دقیق تعادلی در تصویر وجود نداشته باشد پس به سراغ الهام گرفتن از نشانه نوشته‌هایی رفتم که این ویژگی را داشتند.

بارئی ادامه داد: زندگی سیاسی زاهدی جایى میان ایستادن و نشستن، صعود و سقوط است که نه فرو مى‌ریزد و نه دقیق استوار است. حروف و کلمات هر کدام جهتی دارند اما در کل بهم متصل هستند. اردشیر زاهدی در ترکیب بندی کلی نشانه نوشته وجود دارد و هر حرف می تواند تصویری از زیست واقعی او باشد.

وی با اشاره به قرار گرفتن امضای شخصیت فیلم در طراحی توضیح داد: زیر نشانه نوشته امضای زاهدی را قرار دادم. دیپلمات ها هویت‌ خود را از تصمیماتشان می‌گیرند. آن‌ها با امضای خود سرنوشت تاریخی کشورها را تغییر می‌دهند. داستان صعود و سقوط کشورها از همین جا شروع می شود.

طراح، مدیر هنری و گرافیست «مصادره» در پایان گفت: این‌ها همه آن نکاتی بود که تلاش کرده‌ام در نشانه نوشته فیلم «آخرین دیپلمات» تصویر کنم. فیلمی که قرار است زاهدی را به روایت زاهدی تصویر کند باید نشانه‌نوشته اش تصویری واقعی از جهان قهرمان فیلم باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است