جزییات نشست پژوهشی موسیقی فیلم های میکلوش روژا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۹

جزییات نشست پژوهشی موسیقی فیلم های میکلوش روژا

نشست پژوهشی موسیقی فیلم‎های میکلوش روژا، 27 تیر با حضور نصرالله داوودی در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، نشست پژوهشی موسیقی فیلم های میکلوش روژا روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

میکلوش روژا در ۱۸ آوریل ۱۹۰۷ در بوداپست مجارستان به دنیا آمد. از کودکی عشق به موسیقی در او شکل گرفت. پدرش یک ملاک و کارخانه دار ثروتمند بود. مادرش پیانیست و او بود که عشق به موسیقی را در فرزندش کشف کرد. او از سن پنج سالگی موسیقی را با فراگیری ویلن آغاز کرد و از هشت سالگی به آهنگسازی و روی صحنه به اجرا میپرداخت. پس از رسیدن به سن دانشگاه، راهی آلمان شد و به دانشگاه لایپزیگ رفت و به اصرار پدرش در رشته شیمی مشغول تحصیل شد اما پس از یک سال شیمی را رها کرد و وارد کنسرواتوار لایپزیگ شد و همزمان با تحصیل ویلن و ویولا به تحصیل آهنگسازی نیز پرداخت.

روژا که خیلی زود در سراسر اروپا به شهرتی چشمگیر رسیده بود، نامش به عنوان آهنگساز آثار عظیم کلاسیک برای صحنه شناخته میشد. پس از مدتی توسط یکی از دوستانش یعنی آهنگساز سوییسی، آرتور اونِگر وارد سینما شد و برای فیلم «بینوایان» موسیقی ساخت. او فعالیتش را در آلمان، انگلستان و فرانسه ادامه داد و پس از آشنایی به الکساندر کوردا که مدیر استدیو لندن بود پس از انجام چند فیلم از جمله «شوالیه بدون زره»، «چهار پر» و «تندر در شهر» برای نوشتن موسیقی فیلم «دزد بغداد» به هالیوود رفت و با آمدن نازیها و آغاز جنگ جهانی دوم ناگزیر به اقامت در آمریکا شد و تا پایان عمر در آنجا ماند.

روژا نزدیک به هفتاد سال آهنگسازی کرد و برایبیش از صد فیلم موسیقی متن ساخت که اکثر آنها در زمره آثار حماسی-تاریخی هستند. از آن جمله میتوان به «دزد بغداد»، «بن هور»، «اِل سید»، «شاه شاهان»، «پنج قبر تا قاهره»، «قاتلین»، «به خاطر او»، «شوالیههای میز گرد»، «کلاه سبزها»، «آیوانهو»، »کجا میروی»، «پیوند جادویی»، «سودوم و گومورا»، «جولیوس سزار»، «دره شاهان»، «غرامت مضاعف»، «زندگی خصوصی شرلوک هلمز»، «سفرهای سندباد» و «شور زندگی» اشاره کرد.

روژا در طول حیات هنریاش هفده بار نامزد جایزه اسکار شد و به دریافت دو دکترای افتخاری نایل آمد. وی همچنین بیش از چهل و پنج اثر عظیم برای موسیقی کلاسیک تصنیف کرد که از آن جمله میتوان به باله، کنسرتو ویلن، کنسرتو پیانو، کنسرتو ویلنسل، دبل کنسرتو، کنسرتو ویولا و نیزآثاری برای ارکستر نظامی، گروه کر و نیز سوناتها و سلوهایی برای سازهای مختلف از جمله ویلنسل، ویلن، گیتار، کلارینت و همچنین مجموعه مفصلی از آثار پیانویی اشاره کرد.

وی را میتوان از پدران موسیقی فیلم در دوران طلایی هالیوود دانست و آثارش الهامبخش چند نسل از آهنگسازان بوده اند همچنان زیبا و پرمخاطب هستند و توسط بهترین ارکسترهای جهان اجرا میشوند. سرانجام میکلوش روژا در ۲۷ جولای ۱۹۹۵ در هالیوود لس آنجلس درگذشت.

این نشست روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است