ترکیب نو در بازیگران «زیر همکف»/ سریال جذاب با محدودیت ساخته نمی شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۹
بهمن گودرزی در گفتگو با صبا:

ترکیب نو در بازیگران «زیر همکف»/ سریال جذاب با محدودیت ساخته نمی شود

کارگردان سریال «زیر همکف» می‌گوید که از یک ترکیب و چینش جدید شامل بازیگران کم تکرار در این مجموعه تلویزیونی استفاده شده است.

 

بهمن گودرزی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره سریال «زیر همکف» که از شبکه یک سیما روی آنتن است، بیان کرد: اسم این مجموعه تلویزیونی در گذشته «چند راه» بود و فیمنامه آن  سال‌ها پیش در ۱۵ قسمت توسط سروش صحت و یکی از دوستانش نوشته شده بود اما صحت زمانی که شروع به ساخت مجوعه «لیسانسه ها» کرد بخشی از شخصیت‌ها و خط هایی از قصه را در «لیسانسه ها»  استفاده کرد.

وی ادامه داد: این سریال سال گذشته از سوی شبکه یک سیما به رضا جودی تهیه کننده پیشنهاد داده شد و ایشان من را دعوت به کار کرد. وقتی قرار شد «چند راه» را بسازیم، متوجه شدیم نیاز به دوباره نویسی دارد و تعداد قسمت‌های آن نیز باید افزایش پیدا کند. تیم جدید نوبسندگان با هم فکری من و تهیه کنتده شکل گرفت و نهایتا خروجی آن «زیر همکف» شد که در حال پخش از شبکه یک سیما است.

کارگردان «زیر همکف» درباره فضای داستانی این مجموعه عنوان کرد: ما در این سریال با نگاهی طنز و فضای مفرح به معضلات‌ جوانان پرداختیم و با تهیه کننده به این توافق رسیدیم که در این مسیر از افراد توانایی که کمتر دیده شدند یا فعالیت‌های مرتبط با بازیگری دارند، استفاده کنیم و این ترکیب باعث شد با نگاهی متفاوت به یک قصه به نوعی تکراری بنگریم و آن را روایت کنیم.

گودرزی درباره ترکیب بازیگران «زیر همکف» نیز گفت: در این سریال به سراغ چیدمان تکراری بازیگرانی نرفتیم که بارها در شبکه‌های مختلف دیده شدند و حضور داشتند بلکه با توافق تهیه کننده به یک ترکیب و چینش جدید و نویی از بازیگران کمتر تکراری رسیدیم تا بتوانیم افراد جدیدی را معرفی کنیم.

وی همچنین درباره حواشی پیش آمده پیرامون حضور هومن شاهی معروف به گامنو در این سریال توضیح داد: من بازی هومن شاهی را در تئاتر موفق «شرقی غمگین» دیده بودم و در ذهنم داشتم. زمانی که برای بازی در «زیر همکف» دعوتش کردیم، متوجه شدیم به کاراکتری که در فیلمنامه وجود دارد، نزدیک است. همچنین خروجی نقش او در سریال بر اساس کاراکتر تعریف شده همانی بود که ما مدنظر داشتیم. مجوز حضور ایشان برای بازی در این سریال نیز صادر شده است. همانگونه که قبلا در تئاتر کار کرده و در برنامه «خندوانه» و سریال «گلشیفته» نیز حضور داشته است.

کارگردان «زیر همکف» در پاسخ به این پرسش که آیا سریال با ممیزی هایی روبه رو بوده است یا نه، مطرح کرد: وقتی فردی برای تلویزیون سریال یا فیلم می‌سازد باید با این قضیه کنار بیاید که مالک و صاحب اصلی کار در هر شبکه تلویزیون است و آن فرد صاحب معنوی کار و پیمانکار آن است. کسانی که در تلویزیون فعالیت می‌کنند این موضوع را می دانند و باید کنار بیایند که یکسری ملاحظه‌ها و سیاست‌هایی با توجه به مناسبات اجتماعی وجود دارد که ممکن است کار ممیزی بخورد که کار ما هم از آن مستثنی نبوده است اما کسانی که با این ملاحظات و سیاست‌ها آشنایی دارند، نکات لازم را رعایت می‌کنند که حین پخش کمترین ممیزی شامل حال کار شود.

گودرزی درباره استقبال مخاطبان از این سریال طنز اظهار کرد: با توجه به بازخوردی که من از مدیران تلویزیون، مخاطبان و تهیه کنندگان گرفتم گویا سریال برایشان جذاب بوده و دنبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فصل دوم این سریال نیز ساخته می شود یا نه، گفت: قصه با توجه به کاراکترها به گونه ای نوشته شده و به پایان رسیده است که پتانسیل ادامه دار بودن و طراحی و ساخت فصل جدید را دارد و اگر این تمایل در مدیران تلویزیون و مخاطبان برای ادامه دار بودن «زیر همکف» وجود داشته باشد، احتمال ساخت فصل دوم این مجموعه وجود دارد.

کارگردان «زیر همکف» با بیان آنکه اگر بنا به ساخت فصل دوم این مجموعه باشد باید با انرژی و حساسیت بیشتری برای آن کار شود، تاکید کرد: برخی از سریال‌ها که فصل‌های بعدی آن‌ها ساخته شده، خیلی موفق عمل نکرده‌ است. اما برخی دیگر مانند سریال «پایتخت» توانسته با مخاطبان همراه شود و موفق عمل کند. اگر با ساخت آن موافقت شود و در دستور کار تلویزیون قرار بگیرد، قطعا حساسیت‌های ویژه ای برای ساخت فصل دوم داریم که بتوانیم از فصل اول جلوتر حرکت کنیم. اگر قرار باشد مانند فصل اول و در همین سطح کار شود، ترجیح می دهیم کار نکنیم.

گودرزی درباره سختی‌های ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون تصریح کرد: کار طنز خودش بزرگترین معضل شده است که با هیچ شخصیت، هویت، لهجه، لباس و پوششی نمی توان شوخی کرد. ما همه آنچه را که در غرب می‌توان با آن شوخی کرد، در اینجا نداریم و این تبدیل به یک معضل شده است که هنوز قسمت اول پخش نشده، می گویند چرا با ما شوخی شد. یعنی با هر موضوعی که شوخی می‌شود بدون آنکه طاقت این را داشته باشد که تا پایان ببینند شروع به اعتراض می‌کنند و عملا این بزرگترین معضلی است که دست و بال فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه‌کننده را بسته است.

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات توقع ساخت فیلم و سریال کمدی، جذاب و مفرح هم وجود دارد. با محدودیت و سانسور نمی‌شود توقع داشت که یک کار جذاب ساخته شود. این معضلات در سینما و به ویژه در تلویزیون دست به گریبان سازنده ها شده و عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده است.

گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به سختی های کار در حوزه طنز و کمدی و محدودیت‌هایی که روز به روز سازندگان و نویسندگان فیلمنامه را با مشکل مواجه کرده است، صحبتی که من با مدیران تلویزیون دارم این است که باید به یک راهکار و همکاری بیشتری با نویسندگان و سازندگان برسند که دست و بال آن‌ها برای کار بازترشود. درست است که محدودیت به نوعی خلاقیت می‌آورد ولی در حال حاضر اینگونه نیست و باید تعامل آن‌ها با تیم سازنده بیشتر شود. افزایش تعامل قطعا خروجی بهتری خواهد داشت و مخاطب ایرانی نشان داده است که اگر یک سریال خوب و با کیفیت از تلویزیون پخش شود ماهواره را قطع و تلویزیون نگاه می‌کند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000