رونمایی از اسناد و تصاویر تاریخی دیده نشده درباره اردشیر زاهدی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳

رونمایی از اسناد و تصاویر تاریخی دیده نشده درباره اردشیر زاهدی

امیر تاجیک مستندپرتره اردشیر زاهدی وزیر خارجه ایران (1345-1350) و آخرین سفیر دربار در ایالات متحده آمریکا را با عنوان «آخرین دیپلمات» می سازد.

به گزارش خبرگزاری صبا، امیر تاجیک یک سالی است ساخت مستند «آخرین دیپلمات» را آغاز کرده و شخصیت فیلم، فرزند فضل الله زاهدی نخست وزیر منصوب شاه پس از سقوط دولت دکتر مصدق و داماد محمدرضا پهلوی است که در دوران نخست وزیری هویدا، سکاندار وزارت امور خارجه بود و هنوز هم در مسائل بین المللی با یادداشت ها و مقالاتش درمورد مسایل ایران اظهار نظر می کند.

سازنده «آخرین دیپلمات» پس از مدت ها تحقیق در خصوص شخصیت اردشیر زاهدی، تصمیم گرفته فیلمی از او را با هدف روایت شفاف تر از دوران حکومت پهلوی دوم و جزییات ناگفته اش تولید کند.

این فیلم ۷۰ دقیقه است و تصویربرداری آن در دو نوبت و به فاصله پنج ماه در شهر مونتروی سوییس، محل سکونت اردشیر زاهدی، انجام شده است.

اسناد دیده نشده و یا کمتر دیده شده ای برای تولید این اثر جمع آوری شده و از مهمترین منابع فیلم هم آلبوم ها و اسناد شخصی زاهدی است که تقریبا پیش از این در جایی منتشر نشده است.

تاجیک علاوه بر تهیه و خرید تصاویر آرشیوی از موسسات داخلی و خارجی، به آرشیوهای شخصی افراد در داخل و خارج از کشور دسترسی پیدا کرده به نحوی که می توان گفت وجود این اسناد و تصاویر تاریخی، روایت سومی از تاریخ را در فیلم به نمایش خواهد گذاشت.

به گفته کارگردان «آخرین دیپلمات»، زاهدی امروز از سیاست های ایران در حوزه های بین الملل، علوم، دفاعی، کشاورزی و آموزشی دفاع می کند و برای اینکه اعتراض خود را به زورگویی های کشورهایی چون آمریکا نشان دهد، با هزینه خود مقاله نوشته و در روزنامه های کثیرالانتشار بین المللی به چاپ می رساند. زاهدی گرچه یکی از مشاوران عالی و امین شاه مخلوع بود، از اشتباه ها و رفتارهای دربار و دولتمردان پهلوی انتقاد می کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است