تحریم‌ها باعث تقویت ساخت اسباب‌بازی ایرانی شد/ رونمایی از ۲۰ اسباب بازی جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۹
گزارش صبا از نشست پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی؛

تحریم‌ها باعث تقویت ساخت اسباب‌بازی ایرانی شد/ رونمایی از ۲۰ اسباب بازی جدید

نشست خبری پنجمین جشنواره اسباب بازی صبح امروز 3 دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری صبا، نشست خبری پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی صبح امروز سه شنبه ۳ دی ماه با حضور حسین ربانی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محسن حموله دبیر این جشنواره و به همراه روسای کمیته های تخصصی این رویداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ربانی غریبی در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت بیشتر موضوع بازی و اسباب بازی در دوره رواج بازی های رایانه ای بیان کرد: بازی رایانه ای ممکن است تخیل بچه ها را تقویت کند اما آنها برای مهارت حرکتی، کار گروهی و یادگیری کارهای حرکتی و جسمی نیاز به بازی و اسباب بازی دارند.

وی با بیان اینکه تعریف امروزی اسباب بازی سخت تر شده است، گفت: امروز فضای تربیتی کودکان پر از چالش ها و فرصت هاست و باید تلاش کنیم ماهیت اسباب بازی را به روز و درست تقویت کنیم.

رییس جشنواره به فرصت های پیش رو در جامعه امروز برای پرداختن به حوزه اسباب بازی اشاره کرد و افزود: ساخت فیلم و انیمیشن برای مخاطب کودک و نوجوان یکی از این فرصت هاست به ویژه که اکنون چند فیلم انیمیشن ایرانی روی پرده سینماست و می توان در زمینه تولید اسباب بازی با محوریت شخصیت های این فیلم ها که فروش میلیاردی داشته اند، برنامه ریزی کرد.

معاون تولید کانون درباره رشد فعالیت های تولیدکنندگان اسباب بازی در کشور یادآور شد: امروز ما تولیدکنندگان ۷۰ ساله داریم و باعث افتخارمان است که امروز صنعت اسباب بازی ایرانی به بلوغ رسیده و فرآیند صنعتی شدن را طی می کند.

وی با اشاره به اثرات تحریم بر تولید ملی اسباب بازی اظهار کرد: واردات این کالاها کمتر شده و همین سبب افزایش تولید ملی اسباب بازی شده و فرصتی برای جامعه اسباب بازی پدید آورده است.

حسین ربانی غریبی درباره جشنواره امسال توضیح داد: امسال جشنواره را از حالت فروشگاه خارج کرده ایم و هدف ما بیشتر گردهمایی فعالان عرصه اسباب بازی در این رویداد است که با برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه ها و … به فرصت ها و چالش های این عرصه بپردازند.

وی از ضرورت پرداختن به قصه های جدید فیلم ها و انیمیشن های کودک و نوجوان و پرداختن به قصه های فرهنگی و امروزی کشورمان سخن گفت و تصریح کرد: لازم است فیلم هایی که داستان های جدید خلق می کنند، تقویت شوند و در حوزه فرهنگی به قصه های امروزی تر و فرهنگی جامعه بپردازیم.

معاون تولید کانون با بیان این که دولت هنوز مشوق خاصی در زمینه سیاست و اقتصاد صنعت اسباب بازی ارائه نکرده است، اظهار کرد: دولت می تواند با ایجاد بسترهای مناسب در این حوزه به افزایش مشاغل جدید کمک کند و یکی از نیازها در این زمینه راه اندازی شهرک تولیدات اسباب بازی است که با دایر شدن آن می توان خدمات بیشتری در این حوزه ارایه کرد.

رییس پنجمین جشنواره اسباب بازی با اشاره به تولید یک فیلم و دو سریال انیمیشن در حوزه کودک و نوجوان از سوی کانون، یکی از رویکردهای این جشنواره را پرداختن به محصولات جانبی و اسباب بازی بر مبنای قصه این فیلم و سریال ها ذکر کرد و در ادامه از راه اندازی برند «آفرینش» و  افتتاح دو شعبه فروشگاهی آن خبر داد و گفت: با افتتاح دو شعبه فروشگاهی برند «آفرینش» تلاش می کنیم که با توسعه فروشگاه های حوزه کودک و نوجوان، مشکلات عرضه و تولید این محصولات را کاهش دهیم.

وی در ادامه درباره بخش نشست های تخصصی این جشنواره بیان کرد: با برگزاری نشست های تخصصی سعی داریم به این سمت حرکت کنیم که تصدی کانون را در بخش تولید کمتر کنیم تا بیشترین وقت آن صرف طراحی شود و سپس با مشارکت بخش خصوصی در زمینه تولید نیز فعالیت کنیم که امسال این مشارکت انجام شد و با همراهی بخش خصوصی یکی از آثار تولید شده رونمایی شد.

ربانی غریبی این جشنواره را نشست مشترکی با حضور تمامی بازیگران عرصه اسباب بازی در کشور دانست و از دائمی شدن برگزاری این نشست ها و مذاکرات در طول سال به منظور توسعه زیرساخت های صنعت اسباب بازی خبر داد.

معاون تولید کانون از همه سیاست گذاران حوزه کودک و نوجوان در بخش اسباب بازی، مدیران ارشد فرهنگ، اقتصاد و .. همچنین از استارت اپ های که در حوزه مشاغل اسباب بازی فعالیت دارند برای حضور در این جشنواره دعوت کرد تا با بهره مندی از برنامه های آن و بررسی فرصت ها و چالش های این صنعت، بتوان برنامه ریزی صحیح تری برای صنعت اسباب بازی انجام داد.

در ادامه این نشست، محسن حموله دبیر پنجمین جشنواره اسباب بازی درباره بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: پنجمین جشنواره اسباب بازی در سال رونق تولید با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ماه در کانون برگزار می شود و اهداف این دوره از جشنواره نیز حمایت از کالای ایرانی، توسعه و ترویج کاربردهای بازی و اسباب بازی، برقراری ارتباط میان فعالان صنعت اسباب بازی و کمک به صنعت اسباب بازی، معرفی اسباب بازی موثر در رشد کودکان و ارائه و معرفی دستاوردهای تولیدکنندگان داخلی اسباب بازی است.

وی در ادامه سخنانش از رشد حضور ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولیدکنندگان در این جشنواره خبر داد و گفت: امسال ۱۶۰ تولیدکننده حضور دارند و به معرفی ۲ هزار اسباب بازی ایرانی می پردازند.

حموله از حمایت طراحان عروسک های ایرانی در این جشنواره نیز خبر داد و اظهار کرد: در این جشنواره بخش «شهر عروسک ها» را برای طراحان در نظر داریم و ۶۰ طراح عروسک با ۶۰۰ عروسک ایرانی در این بخش حضور دارند و استارت آپ ها و صنایع مرتبط با اسباب بازی نیز فعالیت های خود را در این جشنواره معرفی می کنند.

حموله در بخش دیگری از سخنانش، به برنامه های کمیته های مختلف جشنواره از جمله نشست های تخصصی و کارگاه ها اشاره کرد و از آغاز به کار انجمن طراحان عروسک های ایرانی در این جشنواره خبر داد.

دبیر جشنواره اسباب بازی درباره جزییات ارایه آثار به این دوره از جشنواره بیان کرد: در این دوره برخی از آثار به صورت ثبت شده و برخی نیز که دارای مجوز تولید بودند، ارائه شده اند که در مجموع بیش از ۹۰۰ اثر به  جشنواره ارسال شد که شامل ۵۱۱ طرح در بخش اسباب بازی ثبت شده و ۲۷۶ طرح در بخش اسباب بازی دارای مجوز تولید ارایه شد و در نهایت ۱۲۸ اثر از میان آنها به بخش رقابتی راه یافتند.

وی در  ادامه از رونمایی تازه های اسباب بازی در این جشنواره نیز خبر داد و افزود: هر روز از تازه های اسباب بازی رونمایی می کنیم که در مجموع  ۲۰ اثر در روزهای جشنواره رونمایی خواهد شد و همچنین از فعالان این صنعت و پیشکسوتان این حوزه نیز تجلیل خواهیم کرد که شامل ۳ نفر فعال حوزه اسباب بازی، ۳ نفر پیشکسوت این عرصه است و همچنین از سه نهاد موثر در این زمینه نیز تقدیر خواهیم کرد.

حموله، برگزاری بازار بزرگ اسباب بازی را از دیگر بخش های این جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: در این بازار بزرگ ۱۶۰ تولیدکننده اسباب بازی حضور دارند و نمایشگاه طراحان عروسک های ایرانی نیز با عرضه ۱۰۰ عروسک شناسنامه دار در این جشنواره حضور دارند.

وی همچنین، برگزاری کارناوال و شادی پیمایی عروسک های غول پیکر و همراهی برنامه تلویزیونی «مل مل» و اجرای نمایش محیطی «ماروپله» به کارگردانی ناصر آویژه، معرفی طراحان خلاق در حوزه طراحی اسباب بازی و رونمایی از آثارشان و همچنین رونمایی از ماکت اسباب بازی های ا یرانی بر اساس متون کهن، اعزام تماشاخانه سایر جشنواره به استان سیستان وبلوچستان و مناطق کم برخوردار  در طول روزهای برگزاری جشنواره را از دیگر برنامه های این دوره ذکر کرد.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که رجبی مسئول یکی از کمیته های جشنواره در پاسخ به سوالی درباره تخفیف قیمت های اسباب بازی در این جشنواره گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر دیگر محصولات، تولیدکنندگان حاضر در این جشنواره قیمت محصولات خود را افزایش نداده اند و بنابراین قیمت اسباب بازی ها در جشنواره با بیرون بسیار متفاوت است اما تخفیف شامل این کالاها نمی شود.

وی همچنین از راه  اندازی اتاق تجهیز مدارس در این جشنواره خبر داد و گفت: قرار است به صورت نمونه یک اتاق بازی در جشنواره راه اندازی کنیم تا مدیران و مسئولان آموزش و پرورش بتوانند بر اساس آن نیازهای مدارس خود را تأمین کنند و در این زمینه بسیاری از مدارس در حال تجهیز مدارس خود در زمینه اتاق بازی هستند.

مهدی زاده مسئول یکی دیگر از کمیته های این جشنواره با اشاره به برنامه تقدیر از تولیدکنندگان در بخش تازه های تولید بیان کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره، از پرفروش ترین اسباب بازی با نظرسنجی کودکان و نوجوان، تقدیر خواهد شد.

مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره اسباب بازی روز شنبه ۷ آذرماه ساعت ۸:۳۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می شود و روز  چهارشنبه ۱۳ آذرماه ساعت ۱۴ در مراسمی به کار خود خاتمه می دهد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است