جشنواره فیلم عمار عملیاتی است/ اهدای دستکش ننه عصمت به برگزیدگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۹
در نشست خبری جشنواره عمار اعلام شد:

جشنواره فیلم عمار عملیاتی است/ اهدای دستکش ننه عصمت به برگزیدگان

نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور اهالی رسانه و مسئولان این جشنواره در محل حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز سه شنبه ۳ دی ماه با حضور اهالی رسانه و مسئولان این جشنواره در محل حسینیه هنر برگزار شد.

این نشست با هدف اعلام اولویت‌ها و تبیین محورهای دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد و نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری و امین سردارآبادی دبیر اجرایی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره، گزارش یکسال اخیر جشنواره عمار را بیان کرد و در آن به بخش های مختلف از جمله جشن مردمی و فراخوان های مردمی و… اشاره کرد.

وی با اشاره به رشد دهمین دوره جشنواره عمار گفت: در تعداد آثار فیلم های جشنواره، حدود بیست و پنج درصد رشد داشتیم.

سردارآبادی با اشاره به آرشیو آثار ٩ دوره گذشته در سایت، درباره زمان جشنواره دهم توضیح داد: افتتاحیه دهمین دوره جشنواره عمار روز یازدهم دی در سالن سرچشمه و شروع جشنواره و نمایش فیلم ها از روز دوازدهم در سینما فلسطین خواهد بود. همچنین روز بیستم دی اختتامیه جشنواره برگزار می شود.

دبیر اجرایی جشنواره از بخش هایی مثل مرور تجربه کارگردانان گذشته عمار، بخش های آموزشی و… در جشنواره امسال خبر داد.

در ادامه مراسم وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری گفت: جشنواره عمار جوانه زد و اندک اندک رشد کرد و اکنون برای دل سوزان فرهنگ انقلاب اسلامی به نقطه ای قابل اتکا رسیده است.

وی ادامه داد: روزی که در سال ٨٩ با نوزده فیلم جشنواره آغاز به کار کرد کمتر کسی فکر می کرد این جریان بتواند تا اینجا پیش بیاید و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی باشد.

جلیلی با اشاره به استقبال فیلمسازان از جشنواره دهم عمار مطرح کرد: امسال هم جشنواره با اقبال خوبی همراه بوده و هیات های انتخاب به طور فشرده مشغول ارزیابی هستند. داوری بعضی بخش ها شروع شده و در بقیه بخش ها هم شروع خواهد شد.

در ادامه جلیلی به بخش های مختلف جشنواره از جمله بخش همت مومنانه، بخش پایش و پالایش، حافظه ملی مردم، رویای مردم، ملت قهرمان و… اشاره کرد و درباره بخش ملت قهرمان توضیح داد: ملت قهرمان بخشی است که به قهرمان های کشور و ملی می پردازد.

همچنین جلیلی درباره بخش پایش و پالایش اجتماعی مطرح کرد: آثار قابل توجهی در این بخش داریم که ممکن است عده ای صراحت و تندی آنها را نپذیرند.

مسئول شورای سیاست گذاری دهمین دوره جشنواره عمار گفت: هرچه بیشتر پیشرفت می کنیم تصویر آن در سینمای ایران معکوس است. قاتل ها و قاچاقچی ها و مفسدین سهم خود را از سینمای ایران دارند و به آنها با رویکرد و نگاه های مختلف پرداخته شده اما دانشمندان ایرانی سهمی از سینمای ایران ندارند.

وی ادامه داد: در شرایطی که پژوهشگران توانستند در بسیاری از رشته ها ایران را به بهترین درجات برسانند اما در آثار سینمایی تصویری ندارند و این حرکت در عمار شروع شده و امیدواریم شاهد جلوه های افتخار آمیز ایران در بخش سینمای ایران باشیم.

جلیلی در ادامه صحبت های خود به حضور فیلمسازان دوره های قبل در جشنواره ها و فضاهای دیگر سینمایی اشاره کرد.

در ادامه نادر طالب زاده دبیر جشنواره گفت: خوشحال هستم که در دهمین دوره شرکت می کنم. تفاوت عمار با بقیه جشنواره ها مشخص است و خود من در برنامه های خودم در تلویزیون و برای موضوعات مختلف از این فیلم ها استفاده کرده ام. جشنواره عمار شخصیت خاص خودش را دارد و می تواند جریان سازی کند.

وی ادامه داد: باید ببینیم با این شرایط بنزین فیلمسازهای ما چه خواهند کرد. مستندسازی بی ترمز و جهادی نیاز است. در جشنواره عمار فیلم هایی داریم که در جشنواره های دیگر اجازه پخش ندارند.

طالب زاده بیان کرد: امیدوارم فیلم های جشنواره عمار همچنان حساس و حساسیت زا باشند و در تلویزیون باعث تحول بشود و کارگردانان و صاحبان اثر دیده شوند.

این تهیه کننده در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که جشنواره عمار دکوراتیو نیست و عملیاتی است.

در ادامه مراسم به پرسش و پاسخ پرداخته شد و جلیلی در پاسخ به سوالی درباره جای خالی موضوعات قرآنی در جشنواره عمار گفت: هر فیلمی که در آن عمل صالح و توصیه به صبر و پافشاری به حق می کند قرآنی است. در حقیقت ما کل جشنواره را قرآنی می دانیم و فکر می کنیم نیاز نیست مشخصا قرآن باشد و می توان از مفاهیم آن در آثار بهره برد.

طالب زاده در جواب این سوال که چقدر برای حضور بیشتر و با کیفیت فیلم های داستانی مثل فیلم های «بانو» و «منطقه پرواز ممنوع» تلاش می شود، توضیح داد: کیفیت خیلی مهم است. به نظر من بسیاری از فیلم ها صادراتی هستند و شما با زیرنویس می توانید آن ها را به همه جای دنیا بفرستید و کیفیت کارها هرسال نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: حدود ده تا بیست فیلم عمار را باید زیرنویس کنیم و به جاهای مختلف دنیا بفرستیم و از این ظرفیت جشنواره عمار باید برای ارسال برون مرزی استفاده کرد.

در ادامه جلیلی نیز بیان کرد: امروز جریان هایی که امثال شهید آوینی آورده بودند مهجور مانده و به سوال های جدید پاسخ قدیمی می دهند.

وی ادامه داد: کیفیت زمانی اوج می گیرد که بخش رسانه ای آن هم در نظر گرفته شود. ما در جشنواره عمار به جنبه رسانه ای توجه بیشتری داریم. امیدواریم در جشنواره عمار بخش هنری و صنعتی را با جنبه رسانه ای آن پیوند محکمی بزنیم تا نتیجه بهتری نیز حاصل شود.

جلیلی درباره بودجه امسال جشنواره نیز توضیح داد: جایزه پارسال کارت بانکی ٧٠٠ هزار تومانی بود که تا روز آخر هم با گرفتاری تهیه شد. جایزه دیگری که خیلی برایش سر و دست می شکنند، دستکش ننه عصمت است که در همین جشنواره عمار شناخته و معرفی شده است.

وی ادامه داد: در طی سالها از بودجه ای که در مجلس تنظیم شده بود استفاده می کردیم. ارگان های دیگر هم کمک هایی به جشنواره می کردند. ارشاد که بودجه ما را قطع کرده است حالا نمی دانم جشنواره های دیگر را هم قطع کرده اند یا فقط ما بوده ایم!

دبیر شورای سیاست گذاری در ادامه یادآور شد: مخاطب یابی برای جشنواره عمار در وهله اول بود و در حال حاضر وارد پیوست اقتصادی جشنواره شده ایم. امیدواریم با به میدان آمدن مخاطب این سینما هم تکیه گاه پیدا کند و در نهایت داریم تلاش می کنیم کسانی که با سینما قهر هستند را با سینما آشتی دهیم.

وحید جلیلی با بیان اینکه امسال هم دو نکوداشت در جشنواره انجام می شود، گفت: امسال دو نکوداشت اصلی خواهیم داشت. یکی از آنها نکوداشت محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت است و دیگری تقدیر از دست اندرکاران سریال گاندو است که تجلیل ویژه ای از آنها خواهیم داشت.

در پایان مراسم، جلیلی با اشاره به این نکته که نقدی بر وضعیت فیلمنامه و فیلمنامه نویسی در این حوزه وجود دارد از عباس هادیان مسئول فیلمنامه جشنواره عمار خواست تا در این باره توضیحاتی ارایه کند.

عباس هادیان مسئول فیلمنامه جشنواره عمار گفت: در دوره دوم جشنواره عمار ۹ فیلمنامه به جشنواره رسید، در دوره سوم ۱۲۸ فیلمنامه داشتیم و با استقبالی که مشاهده کردیم از دوره چهارم مسابقه فیلمنامه نویسی را راه انداختیم.

وی ادامه داد: این مسیر به جایی رسید که امسال و در دوره دهم جشنواره عمار چهارصد اثر در ژانرهای مختلف به دبیرخانه رسیده است و در آنها طیف متفاوتی از مخاطبان در نظر گرفته شده و همه نوع مخاطب را پوشش می دهد.

هادیان در پایان گفت: به لحاظ کیفی از دوره سوم که آثار را بررسی کردیم تا به امروز پیشرفت داشته ایم تا جایی که امسال انتخاب از چهارصد اثر و رسیدن به ۲۹ اثر نهایی بسیار سخت بود.

دهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار دی ماه ۹۸ همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

یک نظر