سومین جشنواره تلویزیونی مستند به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
صبا گزارش می‌دهد؛

سومین جشنواره تلویزیونی مستند به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برندگان

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند روز سه‌شنبه 3 دی ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستندعصر سه شنبه ۳ دی ماه با معرفی برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستندنگاری و با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس رسانه ملی، مرتضی میرباقری معاون سیما و دیگر مدیران و مستندسازان سیما در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، محمدرضا شفیعی، محمد سلوکی، مهدی سالم مدیر شبکه امید، حسن ملکی مدیر شبکه جام جم، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو، مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت، سعید اشناب مدیر شبکه پنج، معصومه ابتکار و جمعی از مدیران و هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

اختتامیه سومین جشنواره تلویزیونی مستند با یک ساعت تاخیر و در ساعت ۱۸:۵۰ با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

محمد دلاوری که اجرای مراسم اختتامیه را برعهده داشت،سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و دبیر سومین جشنواره تلویزیونی مستند  را برای سخنرانی روی سن دعوت کرد و غفوری در سخنانی عنوان کرد: این جشنواره تلویزیونی با هدف ارتباط دو سویه بین مخاطبان و هنرمندان سینمای مستند شکل گرفت تا فرصتی برای دیده شدن آثار مستند در تلویزیون باشد. در همه دنیا خانه مستند و مستندسازان، تلویزیون است. ما برای ارتباط بهتر با مستندسازانی که شاید از تلویزیون دورتر بودند، این جشنواره را شکل داده ایم.

وی افزود: ۷۲۰ اثر ارسالی داشتیم که نسبت به سال گذشته که حدود ۳۶۰ اثر ارسال شد، رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم. در نهایت ۶۷ اثر انتخاب شد و در قالب ۵۰ برنامه تلویزیونی از شبکه مستند به نمایش درآمد و در دو بخش آرای مردمی و آرای داوران، داوری شد. همچنین بیش از ۴۰۰۰ عکس ارسال شد که ۱۱ مجموعه عکس و ۲۲ تک عکس انتخاب شدند.

غفوری در ادامه گفت: امسال اولین دوره ای است که بخش مستندنگاری را وارد جشنواره کردیم و ۱۰۰ اثر نیز در این بخش دریافت شد. آرزوی موفقیت برای مستندسازان دارم و امیدوارم با همیاری هنرمندان بتوانیم فضای واقعی جامعه را نشان دهیم.

محمد دلاوری از سردار احمد نوریان معاون ناجا و مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر دعوت کرد که روی صحنه بیایند و از مستند «کاش آنجا نبودم» به کارگردانی مهدی ناظریان به دلیل پرداختن به آسیب های اجتماعی و عواقب خشونت تجلیل شد.

در ادامه مجری برنامه از حجت الاسلام متوسلی مدیر آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز و معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری از مستند ناز قلیچی به کارگرداتی علیرضا جهانی فر تجلیل کردند.

علیرضا جهانی فر در سخنانی بیان کرد: من در رادیو ورزش گزارشگر هستم و از دوستان اجازه گرفتم امشب اینجا حاضر شوم. سپاسگزارم از کسانی که شرایط برگزاری این جشنواره را مهیا کردند. من خواهش می کنم دوستانی که دست اندرکار هستند سعی کنند با ما که مستندساز هستیم و از جنس مردم و با مردم رو راست تر برخورد کنند.

در ادامه کلیپی از مرحوم حمید سهیلی مستندساز پیشکسوت پخش شد.

مجری مراسم در ادامه مطرح کرد: گرامی می دارم یاد و خاطره حمید سهیلی را کسی که مستند میراث فرهنگی به نام او است و مراسم امشب را تقدیم می کنیم به روح ایشان. یکی از بخش های این جشنواره بخش مستندنگاری است که به دلیل اوضاع نامناسب مطبوعات کمتر به آن توجه می شود.

در ادامه کلیپی با معرفی داوران بخش مستندنگاری جشنواره پخش شد.

در ادامه عبدالکریم خیامی از داوران بخش مستند نگاری و محمدرصا جعفری جلوه برای اهدای جوایز بخش مستندنگاری روی صحنه آمدند.

دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان به نفر سوم بخش مستند نگاری، راضیه عباسی برای گزارش مستند «سونامی ترسناک زباله»، دیپلم افتخار و مبلغ دومیلیون تومان به نفر دوم بخش مستندنگاری زهرا روزبه روزی برای گزارش مستند «اینجا مرادآباد هفت کیلومتر تا بهشت» و تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به سامان رحمتیان برای گزارش مستند «بازار گرم اسلحه» رسید.

در ادامه کلیپی با معرفی هیات داوران بخش عکس پخش شد.

مجتبی کوچکی، علی فریدونی، رضا پورحسین، سیدرضی از داوران بخش عکس روی صحنه آمدند. داوران این بخش هیچ کدام از آثار را لایق جایزه ندانست و از نسیم همتی، علی اسدالهی سوته، مهدی حسین خانلو شرکت کنندگان در این بخش تجلیل کردند.

در ادامه کلیپی از محمدعلی فارسی مستندساز پیشکسوت پخش شد و از سلیم غفوری، سیدمرتضی میرباقری و سیدرضی دعوت شد برای تجلیل از محمدعلی فارسی روی صحنه بیایند.

محمدعلی فارسی در سخنانی عنوان کرد: خیلی ها در جمع هستند که از من لایق ترند اما قرعه به نام من افتاد. از حضور دوستان سپاسگزارم.

همچنین در ادامه مراسم از برگزیدگان بخش مجموعه عکس تقدیر شد. دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان به نفر سوم عرفان سامان فر برای مجموعه عکس «ردپای انسان در طبیعت»، دیپلم افتخار و مبلغ سه میلیون تومان به نفر دوم محمدحسین مهیمنی غرق برای مجموعه عکس «غرق در زباله» و برگ زرین، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان به نفر اول محسن توغلان اهدا شد.

سیدمرتضی میرباقری معاون رسانه ملی در ادامه مراسم در سخنانی مطرح کرد: از برگزارکنندگان این جشنواره خوب که تلاش کردند در طول مدت ۹ ماه مقدمات آن را فراهم کنند، متشکرم. کشور ما به دلیل اسلامی بودن، برخورداری از فرهنگ و تمدن قوی، انقلاب عظیم و استثنایی، تجربه ۸ سال دفاع مقدس و رویارویی با استکبار جهانی از فرهنگ و دستاوردهای غنی برخوردار است که باید با طرق مختلف و در ساختارهای برنامه سازی این میراث عظیم را در اختیار تشنگان قرار دهیم.

وی ادامه داد: ما در صنعت سریال سازی، برنامه های ترکیبی و مسابقات، انیمیشن و مستند در جایگاه خوبی هستیم و فاصله خودمان با دیگر کشورها را خیلی سریع طی کرده ایم و ظرفیت های بالایی نیز داریم. ساختار مستند به دلیل تاثیر شگرف، چابکی ساختار و هزینه مناسب برای جاری شدن پیام ها و معارف و مقاصد ما اهمیت دارد. در رسانه این سرمایه ایجاد شد و آنتن در اختیار آن قرار گرفت و بین شبکه های تخصصی رسانه ملی موفق ترین و پربیننده ترین شبکه، شبکه مستند است.

معاون سازمان صداوسیما در ادامه یادآور شد: در سراسر کشور اولین شبکه ای که برای برنامه های علمی و آموزشی انتخاب می کنند شبکه مستند است. خوشبختانه با حمایت های رییس رسانه ملی و عنایت ویژه ایشان حداقل ۵۰ درصد بودجه شبکه مستند را اضافه کردیم. در دو جشنواره پیشین هم از حمایت دوستان در سازمان اوج بهره بردیم و البته هنوز هم حامی هستند. خوشبختانه امروز در مناسبت های مختلف علاوه بر مطالبات برنامه های فرهنگی و مناسبتی یکی از جدی ترین مطالبات مردم ساختار و قالب مستند است که این مستندها از عهده پیام های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و …. برمی آید.

در ادامه کلیپی با معرفی هیات داوران بخش فیلم این جشنواره پخش شد و احمد ضابطی جهرمی، مسود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت، محمد حمیدی مقدم، محسن اسلام زاده، مهدی همایونفر، ارد عطارپور و ماری ماوتی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند.

در این بخش دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلبون تومان به جعفر صادقی برای فیلم «فرشاد آقای گل» و دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان نیز به میلاد محمدی برای مستند «عشق شمعدانی ها» اهدا شد.

در ادامه مراسم گروه آدینگ از سیستان و بلوچستان به اجرای موسیقی پرداختند.

پس از آن، کلیپی از زنده یاد حسین علیمرادی جهادگر پخش شد و عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، مرتضی میرباقری معاون سیما، شهریاری، احسان محمدحسنی، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند برای تجلیل از خانواده این جهادگر روی صحنه آمدند.

همسر این جهادگر در سخنانی عنوان کرد: آرزو و دغدغه مهم همسر من این بود ای کاش گروهی پیدا می شد و با روزمرگی های مردم منطقه سیستان و بلوچستان آشنا می شد و واقعیت زندگی آن ها را نشان می داد. ای کاش زیبایی هایی که حسین در آن منطقه دید در رسانه ها پخش شود نه فقط نداری های آن منطقه. از مهدی بخشی و گروه مستند یک چکه ماه برای آخرین ثبت لحطات زندگی همسرم تشکر می کنم.

همچنین پدر حسین علیمرادی گفت: من بعد از دو هفته از فوت پسرم حسین مجبور شدم به منطقه سفر کنم و پروژه های نیم تمام او را سروسامان بدهم. حسین ۵ مدرسه در سیستان و بلوچستان تکمیل کرده و تحویل داده است و ۱۶ مدرسه در مرحله احداث و همچنین چند مدرسه نیز در دست گلنگ زنی داشته است. امیدوارم امکاناتی فراهم شود تا بتوانیم با تسهیلات مالی و کمک دوستان پروژه ها را به پایان برسانیم.

رییس سازمان صداوسیما در سخنانی بیان کرد: ما در زمینه تکمیل پروژه های حسین علیمرادی در رسانه ملی کمک می کنیم و ان شاالله آنها را به پایان می رسانیم. ممنونم از همه کسانی که مقدمات این جشنواره را فراهم کردند و امیدوارم نقطه عطفی باشد برای تحولات در عرصه مستندسازی در کشور و خارج از کشور.

وی افزود: این جشنواره یک جشنواره ملی است و من به همه برگزیدگان این جشنواره تبریک می گویم و امیدوارم در سال آینده با کیفیت بالاتر آثار مواجه بشویم. امسال بخش مستندنگاری اضافه شده است و من از این بابت خوشحالم و تشکر می کنم. شبکه مستند سیما برای ما ارزشمند است. این شبکه دستاورد همه شماست که قشر نخبگان جامعه و عادی از آن استفاده می کنند و مایه خوشحالی است که قشر نخبگان از این شبکه بهره می گیرند. حدود ۲۸۰ تیم مستندساز و مستندنگار داریم که اکثرا جوان هستند و امید ما برای آینده هستند و این یک نقطه عطفی است برای تاریخ مستند ما که محل قرارداد با شبکه مستند هستند. از آنجا که این عرصه در حال رشد است ما هم در خدمت مستندسازان و این شبکه هستیم و انشاالله بودجه اجرایی و تولیدی شبکه مستند را با تمام مشکلات امسال نیز ۵۰ درصد دیگر اضافه می کنیم.

علی عسکری ادامه داد: ما در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا در تولید مستند در تراز بالایی هستیم و باید این مسابقه را ادامه دهیم تا ببینیم که سال آینده تراز ما در جهان چه قدر است.

رییس سازمان صداوسیما درباره اهمیت مستند بیان کرد:  مستند متعهدترین ژانر و گونه به واقعیت است. امروز با فناوری هایی که ایجاد شده مردم ما و جهان با نگاه هنرمندانه مستندسازان به جهان نگاه می کنند. مستندسازان شجاعانه با قبول خطرات و وقت گذاشتن سختی ها را می پذیرند و زیباترین صحنه ها را برای انسان ها به نمایش می گذارند. مردم نکاتی را از دوربین مستندسازان می بینند که خودشان نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند و شاید این فرصت هیچ گاه برای آنها ایجاد نشود.

علی عسکری اظهار کرد: این ژانر یا گونه مستند در زمینه های مختلف بسیار متنوع و فوق العاده است. ما با این تنوع پیچیده در مستندسازی چه باید بکنیم؟ درست دست که مستندسازی علمی عمومی است اما به دلیل تنوع فوق العاده خوب است که تخصصی شود. اگر این امر صورت بگیرد می توانیم افراد را شناسایی کنیم و از آنها حمایت کنیم. علاوه بر آن شبکه مستند باید این کار را انجام بدهد و زمینه کاری آنها را فراهم کند. اما در این امر آنچه که ارجحیت دارد ایران است.

وی در پایان سخنانش گفت: رسالت بزرگ برای همه ما و مستندسازان این است که کشور خودمان را بشناسیم و روی این مساله تمرکز کنیم و به نسل امروز و بعدی  منتقل کنیم. مستندسازان ما باید تحقیق کنند و روایتی از ایران بسازند و صادقانه بیان کنند و این بهترین راه برای ارایه واقعیت است. تشریح و تبیین مبارزات ایران بعد از انقلاب باید مستند شود.

در ادامه کلیپی با معرفی نامزدهای بخش مستند کوتاه پخش و سیدمرتضی میر باقری معاون رسانه ملی و سلیم غفوری مدیر شبکه مستند برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند.

جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۵ میلیون جایزه نقدی و ۱۵ میلیون فیلم بود به آرمان قلی پور دشتکی برای مستند «استشهادی برای خان علی» اهدا شد.

همچنین کلیپ نامزدهای بخش مستند نیمه بلند نیز پخش و جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۷ میلیون جایزه نقدی و ۲۵ میلیون حمایت از تولید فیلم بود به محمدرضا خوش فرمان برای مستند «توتیا» اهدا شد.

با پخش کلیپ نامزدهای بخش مستند بلند جایزه این بخش که شامل تندیس برگ زدین، دیپلم افتخار، ۱۲ میلیون جایزه نقدی و ۴۰ میلیون حمایت از تولید فیلم بود به امیر باشتی برای مستند «مهرآباد نانیتا» اهدا شد.

در ادامه کلیپی با معرفی نامزدهای مردمی در سه بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند پخش شد.

در بخش مستند کوتاه ، تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۵ میلیون تومان پول نقد و ۱۵ میلیون تومان کمک به تولید فیلم به اسماعیل اکسیری فرد برای مستند «چشم به راه» اهدا شد.

در بخش نیمه بلند، تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۷ میلیون تومان پول نقد و ۲۵ میلیون تومان کمک به تولید فیلم به بهناز رفاعی زاده و مالک شیخی برای مستند خارجی اهدا شد.

در بخش مستند بلند، تندیس برگ زرین، دیپلم افتخار، مبلغ ۱۲ میلیون تومان پول نقد و ۴۰ میلیون تومان کمک به تولید فیلم مهدی زمانپور کیاسری برای مستند «پاپلی» اهدا شد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است