فراخوان جمال رحمتی برای کاریکاتوریست‌ها/ رنج کودکان زباله‌گرد را تصویر کنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۸

فراخوان جمال رحمتی برای کاریکاتوریست‌ها/ رنج کودکان زباله‌گرد را تصویر کنید

جمال رحمتی هنرمند کاریکاتوریست از همه کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌ها دعوت کرد تا رنج کودکان زباله‌گرد را به تصویر بکشند.

به گزارش صبا، جمال رحمتی هنرمند طراح و کاریکاتوریست در فراخوانی از دوستان و همکاران خود دعوت کرد رنج کودکان زباله‌گرد را به تصویر بکشند و  برای افزایش آگاهی عمومی جامعه نقش هنرمندانه و مسئولانه خود را ایفا کنند.

این هنرمند در متن فراخوان خود با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان و مسئولیت‌ناپذیری شهروندان، هشدار داده است که با روندی که در پیش گرفته‌ایم «آینده بوی زباله می‌دهد.»

متن کامل فراخوان جمال رحمتی خطاب به کارتونیست‌ها به شرح زیر است:

«ما کاریکاتوریست‌ها یاد گرفته‌ایم به رویدادهای تلخ اجتماعی هم نگاه و رویکرد طنز داشته باشیم اما گاهی میزان تلخی و ابعاد فاجعه آن قدر زیاد می‌شود که نه تنها نمی‌توان طنازانه به آن‌ها نگاه کرد که حتی یادآوری و تصورش هم بغضی را در گلو می‌نشاند و بر دل زخم می‌زند. مثل ماجرای تلخ و اسفناک کودکان زباله‌گرد که از هر طرف به آن‌ نگاه می‌کنی جز اندوه نمی‌بینی و جز درد در نمی‌یابی.

تعارف که نداریم. با این اوضاع که ما در پیش گرفته‌ایم، آینده بوی زباله می‌دهد. چون ما مسئولیت شهروندی خود را برای تفکیک زباله نادیده گرفته‌ایم و در تولید زباله با هم مسابقه گذاشته‌ایم تا هم زمین را از نفس کشیدن بازداریم، هم کودکان را قربانی منافع استثمارگران و منفعت‌خواهان طلای کثیف کنیم.

ما فراموش کرده‌ایم این کودکان رنجور، خسته و تنها که زخم بی‌انصافی و بی‌تفاوتی ما چهارستون روح‌شان را خم کرده قرار است فردای این سرزمین را بسازند. خودمان را به بی‌خیالی زده‌ایم و پذیرفته‌ایم کودکی که قربانی فقر و آسیب‌ شده گزیری ندارد جز این که در چرخه‌ ناگزیر کارهای مشقت‌زا قرار بگیرد. انگار نه انگار که ما در قبال این جمعیت بی‌پناه مسئولیت داریم.

قبول که تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار نیستیم، شهروند مسئولیت‌پذیر که می‌توانیم باشیم. به قدر بضاعت خود که می‌توانیم برای کاهش مصائب کودکان زباله‌گرد تلاش کنیم.

از همکاران و دوستان کاریکاتوریست و کارتونیست خود دعوت می‌کنم به میدان بیایند و رنج کودکان زباله گرد را به تصویر بکشند و  برای افزایش آگاهی عمومی جامعه نقش هنرمندانه و مسئولانه خود را ایفا کنند.»

جمال رحمتی/ پویش (بدسرپرست تنهاتر است) »

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است