روایت چهل نقاش از شب یلدا/ نمایش گسست نسل‌ها و سفره‌هایی که کوچک شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۴

روایت چهل نقاش از شب یلدا/ نمایش گسست نسل‌ها و سفره‌هایی که کوچک شده‌اند

نمایشگاه گروهی آبرنگ «یلدای من از دریچه‌ای نو» هم‌زمان با شب یلدا در گالری آوای هنر به تماشا است.

به گزارش خبرگزاری صبا، در نمایشگاه گروهی آبرنگ «یلدای من از دریچه‌ای نو» که هم‌زمان با شب یلدا در گالری آوای هنر به تماشا است، هنرمندان حاضر تلاش کرده اند از منظرهای غیرکلیشه ای یلدای امسال را روایت کنند. از سفره های کم رونق شده یلدای مردم تا اهمیت سنت ها و گسست نسل ها. این نمایشگاه حاصل هنرمندی بهمن نیکو و ۴۰ هنرجوی اوست.

در این نمایشگاه یک اثر از بهمن نیکو با محوریت یلدا در نمایشگاه به نمایش درآمد که همان ساعات ابتدایی افتتاحیه به فروش رفت. این اثر کاسه شکسته‌ای را به تصویر می‌کشید که انارها از آن بیرون ریخته و پراکنده شده‌اند.

بهمن نیکو درباره این اثر خود توضیح داد: خیلی از نوستالژی‌های ما در حال فراموشی است و من سعی داشتم با شکستگی کاسه انار و پراکنده شدن انارها این سنت و ترک برداشتن آن را به تصویر بکشم. ظرفی که شکسته است، نمادی از نوستالژی‌های یلداست و شکستن آن حکایت از فراموشی این احساس دارد. نمی‌خواهم بگویم که یلدا این روزها کمرنگ شده است، اما نوستالژی‌های ما کم کم رو به فراموشی می‌روند و من می‌خواستم که شکستن کاسه تلنگری باشد که به ما هشدار بدهد باید به فکر سنت‌ها و میراث‌مان باشیم.»

او در ادامه بیان کرد: «ما از سال گذشته که یلدا را سپری کردیم این ایده به ذهن‌مان رسید چنین نمایشگاهی برگزار کنیم و الان کمتر از یک سال است که بچه‌ها روی این موضوع کار کرده‌اند و همه هم سعی خودشان را انجام داده‌اند که متنوع و بدون موضوعات کلیشه‌ای کار کنند. من هم برای اینکه همراهی با بچه‌ها داشته باشم یک اثر در نمایشگاه ارائه کردم البته چند اثر هم از کارهای گذشته‌ام ارایه کرده ام.

نیکو درباره موضوعی بودن نمایشگاه هایش اظهار کرد: به این خاطر که برای من ایده و موضوع نقاشی بسیار مهم است. به همین خاطر وقتی هدف را مشخص می‌کنیم در نتیجه بچه‌ها می‌دانند که باید در یک چارچوب ذهنی فعالیت کنند، بنابراین پراکنده و بی‌هدف کار نمی‌کنند. این بار هم یلدا را انتخاب کردیم چون این یک مناسبت کاملا شرقی و ایرانی است و از عناصر سنتی و نوستالژیک می‌توان برای آن استفاده کرد و الان هم نمایشگاه تقریبا همانگونه است که فکر می‌کردم. چون ما کمی از کلیشه‌ها فاصله گرفتیم. وقتی صحبت از یلدا می‌شود بلافاصله انار، ترمه، حافظ، شمع و گلدون به ذهن می‌رسد اما ما خواستیم کمی از این فضا فاصله بگیریم و بچه‌ها با ایده‌های خودشان بتوانند موضوعات دیگری را خلق کنند.

نیکو درباره آثار هنرجویانش گفت: شاید نظرم صد در صد نباشد اما هرشخص با توانایی خودش توانسته است کار را به سرانجام برساند و این من را راضی می‌کند تا کارش را به نمایشگاه بیاورم.

در این نمایشگاه سرمه نیکو، آناهیتا کریمی، مریم شیجونی، مریم مهدی‌پور، فرشته احرابی‌فرد، آرزو همدانی، صفیه وزیری، نازنین خوش لهجه و شیما سوادکوهی در آثار خود با نگا‌هی متفاوت موضوع ریشه‌دار بودن فرهنگ‌ها و سنت‌ها در ایران را به تصویر کشیده اند.

از سویی دیگر آثار غزاله سیدصالحی، مریم کریم‌زاده، مهسا دادفر، نژلا پناهی و ستاره غلامی به کمرنگ شدن سنت‌ها در جامعه اشاره دارند و با نگاهی انتقادی به این موضوع نگاه کرده‌اند که تنها با تکیه بر اصالت‌مان است که می‌توانیم فرهنگ‌مان را زنده نگه داریم و اگر ما به سنت‌ها برنگردیم، بی‌ریشگی فرهنگی ما را فرا خواهد گرفت.

مهسا غفاری، منصوره ناصری، دریا آذری، شیرین مختاران و آرزو خجسته‌فر نیز یلدا را در آثار خود نشانه‌ای از مهرورزی و مهربانی در فرهنگ و سنت ایران تعبیر کرده‌اند.

نازنین عباسی، منصوره ناصری و ویدا مهدی‌زاده جنبه داشته‌های فرهنگی که برگرفته از سنت‌ها‌ست و اصالت فرهنگی را بازتاب داده اند.

اما آذین شاهی و شهناز سلیم‌زاده با نگاهی انتقادی و اجتماعی، وضعیت امروز جامعه را که سبب شده تا سفره یلدای خیلی‌ از افراد کم رونق شود را به تصویر کشیده‌اند. آنها هنرمندانه، نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی، شکاف‌های طبقاتی و فقر را با یلدا به بوم نقاشی آوردند.

مهرنوش اولیائی انتظار رسیدن شب یلدا، فرزانه کریم حس نوستالژی این سنت، فاطمه عارف نظری به استقبال زمستان رفتن، نگاه سمبلیک زهرا مشایخی به یلدا، تقارن نگاه دو نسل به یلدا در اثر ستاره غلامی و نگاه پریسا اصغری به گذر عمر انسان در پی سپری شدن شب‌های یلدا ازد یگر موضوعاتی است که در آثار هنرمندان حاضر در این نمایشگاه می‌توان مشاهد کرد.

همچنین در این نمایشگاه آثاری از مینا امیری، معصومه پناهی، خورشید حجازی، شیرین حکیم، مریم خلدانی، رومینا سرابی، نفیسه سیدصالحی، شکوفه فلاحی، لادن مشیرفاطمی، مریم نوربهبهانی، نزهت نوذری و ترمه نیکو به تماشا است.

نمایشگاه «یلدای من از دریچه‌ای نو» تا نهم دی ماه همه روزه از ساعت چهار تا هفت بعد از ظهر در گالری آوای هنر به نشانی خیابان شهید فیاضی (فرشته)، خیابان بوسنی هرزگوین، بن بست پناهی، پلاک یک میزبان هنردوستان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است