وزارت ارشاد چاقوی سانسور را از روی کالبد فیلم کوتاه بردارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۴
انجمن فیلم کوتاه بیانیه داد؛

وزارت ارشاد چاقوی سانسور را از روی کالبد فیلم کوتاه بردارد

انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) در بیانیه ای نسبت به ممیزی فیلم های کوتاه در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی انتقاد کرد.

ایسفابه گزارش خبرگزاری صبا، انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) در بیانیه ای نسبت به ممیزی فیلم های کوتاه برای نمایش در جشنواره ها و اکران در «هنر و تجربه» اعتراض کرد.

متن بیانیه بدین شرح است: «انجمن فیلم کوتاه ایران به عنوان نهاد صنفی که حمایت از فیلم‌کوتاه را وظیفه خود می‌داند اعلام می‌کند، توقیف و سانسور فیلم‌های کوتاه و جلوگیری از نمایش آن‌ها در سینماهای هنر و تجربه و جشنواره‌های فیلم از سوی اداره ارزشیابی و نظارتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایر با اصل آزادی بیان و به طور مشخص اصل ۲۳ قانون اساسی است. در  ماده ۲۷ منشور حقوق شهروندی نیز آمده است:

– شهروندان حق دارند اندیشه، خلاقیت و احساسِ خود را از طُرقِ مختلف آفرینش فکری، ادبی و هنری با رعایت قوانین و حقوق دیگران بیان کنند.

بی‌گمان راه توسعه‌ی هر جامعه‌ای با هر نوع ساختار اجتماعی و حکومتی، آزادی بیان است. فیلم کوتاه همواره به‌واسطه‌ی قالب غیرتجاری خود توانسته است آسیب‌ها را با جسارت واکاوی کرده و زنگ‌های خطر را خیلی جلوتر به صدا در آورد. همین ویژگی‌های آزادمنشانه‌ی فیلم‌کوتاه، این قالب هنری را از اسارت چهارچوب‌های سینمای تجاری و قواعد دست‌وپاگیر آزاد کرده است و باعث گردیده فیلم کوتاه ایران در عرصه‌های گوناگون داخلی و بین‌المللی درخششی کم نظیر داشته باشد.

فیلم‌ کوتاه، اکران وسیع ندارد و این قالب سینمایی در جامعه‌ی ما همواره مهجور بوده است. متاسفانه سازمان صدا و سیما نیز نمایش فیلم کوتاه را از دستور کار خود خارج کرده است و اهمیتی به این بیان هنری موجز و اثرگذار نمی‌دهد. همچنین هر ساله شاهدیم که تعدادی فیلم‌کوتاه از حضور در جشنواره‌های متعدد داخلی مانند جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران یا اکران در سینماهای هنر و تجربه، منع، سانسور و توقیف می‌شوند و متاسفانه این ممیزی‌های کم‌سابقه روز به روز بیشتر شده تا آن‌جا که برای نمایش‌های کوچک نیز سخت‌گیری‌ها شدت یافته است.

تیغ سانسور روی جسمِ جوان فیلم کوتاه، نوآوری، خلاقیت و جسارت را که لازمه کار هنری و فیلم‌سازی، به‌ویژه فیلم کوتاه است، از میان برده و این قالب سینمایی را به گرداب محافظه‌کاری می‌کشاند. محافظه‌کاری‌ و دخالت نهادهای مختلف در امور فرهنگی همواره مانع پیشرفت فرهنگ شده است. سانسور، جسم و روانِ در حال رشد فیلم‌کوتاه را جراحی و زخمی می‌کند و این زخم‌ها هرگز التیام پیدا نمی‌کنند. ما خواستار آن هستیم که هر چه زودتر چاقوی سانسور از روی کالبد فیلم کوتاه برداشته شده تا زمینه‌های شکوفایی و رشد  هرچه بیشترِ این بیان هنری فراهم شود.

انجمن فیلم کوتاه ایران»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است