پیچیده شدن «کلاف» از شیراز تا سوریه/ سرمایه‌گذاران به انیمیشن اعتماد کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۳
ملیحه غلام‌زاده با صبا مطرح کرد:

پیچیده شدن «کلاف» از شیراز تا سوریه/ سرمایه‌گذاران به انیمیشن اعتماد کنند

کارگردان انیمیشن پرافتخار «کلاف» از سرمایه گذاران خواست به انیمیشن سازان ایرانی اعتماد کنند.

 

ملیحه غلام‌زاده نویسنده و کارگردان انیمیشن «کلاف» که در جشنواره‌های مختلف از جمله سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد و یازدهمین جشن انیمیشن جایزه‌های بسیاری دریافت کرده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این انیمیشنکه در اصل پروژه کارشناسی ارشد وی بوده است، گفت: من اهل استهبان فارس هستم و برای دانشگاه مجبور بودم که به تهران بیایم و به همین دلیل یک مهاجرت داخلی برایم اتفاق می‌افتاد که سختی‌هایی را به همراه داشت مثلا بخشی از آن دور شدن از تعلقات ذهنی و عاطفی بود.

وی ادامه داد: در همان زمان جنگ‌های سوریه به اوج رسیده بود و مدام خبرهایی از آنجا شنیده می‌شد و این دو موضوع باعث شد تا «کلاف» در ذهن من شکل بگیرد.

کارگردان «کلاف» درباره روند تولید این اثر بیان کرد: روند ایده تا اجرای آن چیزی حدود ۲ سال طول کشید. از اوایل سال ۹۵ کار روی ایده و نوشتن فیلمنامه را شروع کردم و بخش تولید آن هم چیزی حدود ۸ ماه زمان برد و چون در بیشتر بخش‌های کار تک نفره کار می‌کردم مدت زمان بیشتری صرف تولید شد و آبان ۹۷ کار به اتمام رسید.

این انیماتور درباره تاثیر جشنواره بر سرنوشت فیلم‌هایی که موفق به دریافت جایزه می‌شوند، توضیح داد: فیلم‌هایی که در جشنواره ها موفق می شوند شانس دیده شدن بیشتری دارند به طور مثال اگر در جاهای مختلف مثل هنروتجربه و… بخواهند پخش و اکران شوند از شانس بیشتر و بهتری برای دیده شدن برخوردار هستند. از طرف دیگر چون سرمایه‌گذار به سختی پیدا می‌شود، به غیر از مرکز گسترش که روتین هرسال از یک سری از کارها حمایت می کند تقریبا سرمایه‌گذار خصوصی وجود ندارد و شاید این اتفاق برای فیلم باعث ایجاد اعتماد بیشتری برای سرمایه‌گذاران باشد و بتواند در مسیر پروژه بعدی به فیلمساز کمک کننده باشد.

وی درباره وضعیت کنونی انیمیشن بیان کرد: بخشی از وضعیت موجود انیمیشن و تصوری که مردم از انیمیشن دارند همان چیزی است که در تلویزیون می‌بینند که اکثر کارهایی که پخش می‌شود به دلیل سیاست گذاری‌هایی که دارند یا قرارداد با هنرمندان و… از حد استاندارد پایین تر هستند و متاسفانه عموم مردم و حتی مسئولان از درخشش‌ها و کیفیت کنونی انیمیشن ایران مطلع نیستند. شاید دلیل دیگر آن فعالان این حوزه که احیانا تلاش کمتری کردند، باشند اما خوشبختانه امسال با اتفاقی که برای «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر در اسکار افتاد امیدوارم این نگاه حرفه‌ای به انیمیشن بیشتر و اوضاع بهتر شود.

غلام‌زاده ادامه داد: گام‌هایی که انیمیشن ایران طی می‌کند چند پله یکی است و واقعا هیچ چیزی از دنیا کم ندارد اما چیزی که وجود دارد مشکل پیدا کردن سرمایه گذار است و چون نمی توانند به راحتی سرمایه گذار پیدا کنند و از سوی دیگر باید ارتزاق کنند مشغول به روزمرگی و انجام کارهای دیگر در کنار تولید انیمیشن می‌شوند. فقدان حمایت و سرمایه‌هایی که کمک کننده و پیش برنده باشند کمبودهایی است که وجود دارد.

این نویسنده و کارگردان درباره برخی از این سرمایه گذارها گفت: بعضی ارگان‌های دولتی هم که برای سرمایه گذاری و حمایت جلو می‌آیند، می‌خواهند سیاست های خودشان در فیلم مشهود باشد و در فیلمنامه کار هم دخالت کنند که این خیلی اتفاق درستی نیست و از جذابیت کار کم می‌کند. امیدوارم نظر سرمایه‌گذارها به این حوزه بیشتر و حرفه ای تر و این مسیر راحت تر طی شود.

نویسنده و کارگردان «کلاف» درباره وضعیت این فیلم در جشنواره‌ها گفت: «کلاف» تقریبا در تمام جشنواره های مهم ایران شرکت کرده است به طور کلی تا الان نزدیک به ۷۳ جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده و نزدیک به ۳۱ جایزه داخلی و خارجی دریافت کرده است.

غلامزاده در پایان درباره کار آینده خود گفت: کار بعدی من در مرحله ایده پردازی است و فکر می‌کنم تا آخر امسال فیلمنامه آن به سرانجام برسد تا بعد بتوانم آن را پیش ببرم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500