بازی بداهه حروف از سیحون «عبور» می‌کند/ خوانش مدرن از سیاه‌مشق | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۲

بازی بداهه حروف از سیحون «عبور» می‌کند/ خوانش مدرن از سیاه‌مشق

نمایشگاهی از تازه‌ترین آثار نقاشی بهروز زیندشتی با عنوان «عبور» از امروز در گالری سیحون به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه نقاشی‌های بهروز زیندشتی با عنوان «عبور» روز جمعه ۲۹ آذر ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالری سیحون افتتاح خواهد شد که در این نمایشگاه تعداد ۱۰ اثر به نمایش درخواهد آمد.

بهروز زیندشتی متولد ۱۳۵۷ در سلماس خوشنویس، سرامیست و مدرس دانشگاه است. وی کارشناس ارشد در رشته صنایع دستی گرایش خط و خوشنویسی از دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۸۷ و تا کنون در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری در داخل و خارج کشور شرکت کرده است.

نمایشگاه های انفرادی وی در گالری سیحون، گالری شیرین و دانشگاه کاشان بوده است و این سومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند در گالری سیحون است. شرکت در آرت فرهای لندن، دبی و وین از دیگر فعالیت های اوست و همچنین تعدادی از آثار وی در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می‌شود.

کیانوش معتقدی در بیانیه نمایشگاه «عبور» درباره بهروز زیندشتی و آثار وی نوشته است: «بهروز زیندشتی یکی از هنرمندان جوان و فعال در زمینه نقاشیخط معاصر است که در جریان تحولات گرایش‌های نوین «کالیگرافی مدرن ایران» در میان هم‌نسلان خود جایگاه قابل تآملی دارد.

او در یک دهه اخیر بی‌وقفه تلاش کرده است تا روشی اختصاصی به منظور ارائه ساختارهای منحصربفرد برای سبک خاص نقاشیخط‌های خود به وجود آورد و در نهایت به زیبایی‌شناسی نوینی در کار خود دست یافته که به بهترین وجه در خدمت زبان هنری اوست.

در تجربه حاضر، او برخلاف گذشته، از نگاهی نقاشانه به چیدمان بداهه حروف و بازی‌های شکلی خط ثلث پرداخته و همین جاست که بافتاری از نوشتار را با تکیه بر خوانشی مدرنیستی از سنت سیاه‌مشق با رنگ‌آمیز‌های پویا در هم می‌آمیزد، اما در واقع او در جستجوی فرم‌ها، ترکیب‌ها و تعابیری تازه‌ از تلفیق رسانه خط است.

در مجموعه «عبور» زیندشتی با درک صحیح از ریتم و حرکت بصری، کاربست نقاشی‌های خود را بر اساس چیدمان نوشتاری بداهه و فارغ از معنی سازمان داده و به نوعی وحدت خاص ذهنی رسیده است؛ او در این پویش هنرمندانه با برداشتی آزاد از سبک رنگ‌ریزی‌های جکسون پولاک (نقاشی قطر‌ه‌ای)، بدون استفاده مستقیم از قلم با ریختن لایه‌ لایه رنگ‌های درخشان و پرمایه، فرم‌هایی آزاد و رها از خط‌نگاره‌ها خلق کرده است؛ رویکردی جسورانه و مبتنی بر اتفاق، که تنها در چند ثانیه خلق شده‌اند. از این جهت «آن» در کارهای تازه او نقش مهمی ایفا می‌کند.

در این نمایشگاه بهروز زیندشتی با نگاهی اکسپرسیو، ظرفیت‌های حروف و فرم‌های خوشنویسی را با بیانی تازه در قالب ده تابلو با اندازه‌هایی غیر متعارف با قشر رنگ‌هایی چشم نواز متجلی ساخته و تلاش می‌کند تا با چیدمان آزادنه خطوط رنگی، از مرزهای زیباشناختی خط عبور کند و به زبانی شخصی در کار نقاشی با خط برسد.»

نمایشگاه «عبور» از جمعه ۲۹ آذر تا چهارشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸ در گالری سیحون به نشانی تهران، خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است