نستعلیق در ابتدای راه خلاقه خود است/ فرصتی برای خودنمایی جنبه‌های هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۴
جواد بختیاری به صبا گفت:

نستعلیق در ابتدای راه خلاقه خود است/ فرصتی برای خودنمایی جنبه‌های هنری

جواد بختیاری از نمایش تازه ترین آثارش در کنار آثار 30 خوشنویس دیگر در نمایشگاه گروهی «نستعلیق آیینه هویت ایرانی» خبر داد.

جواد بختیاری هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره تازه ترین نمایشگاه آثارش توضیح داد: نمایشگاهی گروهی شامل مجموعه ای از ۴۳ تابلو خوشنویسی نستعلیق روز جمعه ۲۹ آذرماه در گالری «نقش و خط» گشایش یافت که شامل ۱۰ تابلو جدید از آثار نستعلیق من به همراه آثاری از ۳۰ خوشنویس معاصر است که این آثار رویکردی تازه نسبت به خوشنویسی نستعلیق دارند.

وی درباره رویکرد تازه این آثار بیان کرد: این آثار با رعایت همه اصول خوشنویس نستعلیق و همچنین رعایت وسواس های این خط در دوران صفویه با شمایل نو دوره معاصر آمیخته و کار تازه ای را ارایه کرده اند.

بختیاری درباره سطح کیفی کار دیگر خوشنویسان این نمایشگاه اظهار کرد: این هنرمندان که خودشان به درجه استادی رسیده اند، در سال های اخیر با من کار کرده اند و به همین دلیل در بخشی از عنوان نمایشگاه از جمله «جواد بختیاری و دوستان» استفاده کرده ایم.

این هنرمند خوشنویس درباره مشخص بودن رد قلم خوشنویسان در آثاری که ارایه می کنند، توضیح داد: عنوان این نمایشگاه «نستعلیق آیینه هویت ایرانی» است که به همین نکته اشاره دارد یعنی در ابعاد دیگری از یک اثر هنری، هویت یک هنرمند دیده می شود و در آثار این نمایشگاه نیز پشت حرکات هندسی قلم، هویت خوشنویس آن وجود دارد که به نوعی بازتاب شخصیتی خوشنویس آن است. به اصطلاح هر هنرمند مهر و امضای خاص خود را در آثارش دارد.

این هنرمند نقاش درباره قابلیت ایجاد خلاقیت در خطوط نستعلیق بیان کرد: من به عنوان نقاش که خوشنویسی هم کار می کنم، معتقدم که خط نستعلیق در ابتدای راه خود قرار دارد و ظرفیت بیکرانی برای خلاقیت چیدمانی و تنوع فرم دارد.

بختیاری در پایان تاکید کرد: امروز به دلایل خاص خود جنبه کاربردی خوشنویسی کم شده که طبیعی است اما همین نکته فرصتی شد تا جنبه هنری خط نستعلیق خودنمایی کند و خریداران آثار خوشنویسی هم به این جنبه از هنر خط که ضمن حفظ اصول خط و خوشنویسی با ترکیبات نوین و خلاق همراه شده است، علاقه نشان می دهند.

نمایشگاه «نستعلیق آیینه هویت ایرانی» شام آثار «جواد بختیاری و دوستان» روز جمعه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۶ گشایش یافت و تا ۸ دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری «نقش و خط» به نشانی میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه روشنایی، شماره ۱۲ آماده بازدید علاقه مندان است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

یک نظر