دوربین «خانه اینجاست» به سمت مردم است/ مسئول نمی آوریم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۳
در نشست برنامه مطرح شد؛

دوربین «خانه اینجاست» به سمت مردم است/ مسئول نمی آوریم!

نشست خبری برنامه «خونه اینجاست» روز دوشنبه 26 آذرماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری برنامه شامگاهی «خونه اینجاست» که قرار است در شب‌های زمستان از شبکه هفت سیما روی آنتن برود، ظهر امروز سه شنبه ۲۶ آذرماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این نشست مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت سیما، مهدی خلجی مدیرگروه مهارت های تخصصی و عمومی شبکه هفت سیما، مریم فیروزی تهیه کننده، فوژان احمدی مجری و حمید پارسا مجری و گزارشگر حضور داشتند.

مریم فیروزی یکی از تهیه کنندگان برنامه «خونه اینجاست» در ابتدای جلسه بیان کرد: این برنامه از روز یکشنبه ۱ دی ماه به مدت یک ساعت روزهای شنبه تا چهارشنبه روی آنتن شبکه هفت می رود.

وی افزود: این برنامه شامگاهی در حوزه مهارت های اجتماعی تدارک دیده شده و برای تمام افراد جامعه دیدنی و سرگرم کننده و شادکننده است به همین منظور دو کار متفاوت قرار است در این برنامه انجام دهیم و آیتم های متفاوتی نیز طراحی کرده ایم که مخاطب محور است. تمام امید ما این است که دیده شویم و مردم خودشان را بیشتر از برنامه های معمول در برنامه ما ببینند.

نگاهی به لایه های واقعی جامعه

مهدی خلجی مدیر گروه مهارت های تخصصی و عمومی شبکه هفت سیما در ادامه نشست عنوان کرد: مجوز ساخت این برنامه در اسفند ۹۷ صادر شد و از همان جا اتاق فکر آغاز به کار کرد. تاکید مدیر شبکه بر متفاوت بودن این برنامه بود تا اگر قرارست برنامه ای بسازیم که خانواده محور با رویکرد مهارت اجتماعی باشد یک کار ویژه باشد به همین منظور ایده های مختلفی مطرح شد و افراد جوانی برای این کار آمدند.

وی با اعلام اینکه این برنامه قرار است زنده از شبکه هفت سیما روی آنتن برود و هر برنامه زنده دشواری های خاص خود را دارد، بیان کرد: از حدود دو ماه پیش چارچوب منسجمی برای این برنامه تشکیل دادیم زیرا «خونه اینجاست» قرار است از همان ابتدا انتظارات مخاطب را برآورده کند و نگاه متفاوتی به مخاطب بدهد. فرم این برنامه نو است و تلاش می کنیم که جذاب باشد. نگاه و رویکرد اصلی ما در این برنامه نگاه به لایه های واقعی و کف جامعه است و این رویکرد در برنامه های مختلف سیما دیده نشده است و ما به مسایلی ورود کردیم که بقیه به آن نپرداخته بودند.

فوژان احمدی نیز در سخنانی بیان کرد: خوشحالم که شرایط این نشست فراهم شد که خود می تواند نقطه قوت این برنامه باشد.خوشحالم در شبکه آموزش که مدیرانی دغدغه مند و محتوامحور دارد، هستم. مدیرانی که اعتماد به جوانان می کنند. من قبلا تجربه حضور در برنامه های خانواده محور را داشته ام اما دغدغه ما این بود برنامه ای متفاوت بسازیم چراکه دغدغه خانواده ها نیز تغییر کرده است و اگر برنامه جدید نباشد، مخاطب را از دست می دهیم. سعی کردیم تمام آیتم ها تازگی داشته باشد. ضمن اینکه در شبکه های سیما برنامه شبانه گفتگو محور و خانوادگی نداریم. من فکر می کنم این برنامه محفل خوبی می تواند برای خانواده ها باشد.

فیروزی: دوربین را نه به سمت مسئولان که به سمت مردم چرخانده ایم

تهیه کننده «خونه اینجاست» در ادامه با اشاره به اینکه آن چیزی که سرمایه اصلی و اصیل ما ایرانیان است خود ما هستیم، عنوان کرد: این دفعه به جای مطالبه از مسئولان از خودمان مطالبه کنیم و از خودمان نیز یاد بگیریم. این بار دوربین را برگردانده ایم به سمت مردم. نه مسئولان در برنامه ما هستند و نه کارشناسان به صورت همیشگی. شاید من برنامه ساز قبلا جرات ساخت این برنامه را نداشتم اما در جلسه ای که با مدیر شبکه داشتیم به ما کمک کرد، وارد فاز دیگری از برنامه سازی شویم و سعی کنیم وظیفه رسانه های خود را که جلوتر از نیاز داشتن است، انجام دهیم و من جرات ساخت این برنامه را پیدا کردم.

مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه هفت نیز در سخنانی مطرح کرد: همه ما با تمام دشواری ها در حوزه رسانه می خواهیم یک قدم به سمت جلو برداریم. ما در حوزه شبکه آموزش در دوره جدید به دنبال مهارت هستیم. شعار ما مردم، آموزش و مهارت است. دانایی مبتنی بر توانایی می تواند ما را به جایی برساند اما متاسفانه ما مملو از دانش های صرف و محصور شدیم. از دانایی کمی دور شدیم و کمی بیشتر به سمت خوانش رفتیم.

وی افزود: ما در شبکه هفت به سمت مهارت حرکت کرده ایم. در برنامه خونه اینجاست می خواهیم بحث مهارت ها را مطرح کنیم. این برنامه بنا ندارد مشابه سایر برنامه های هم عرض خودش باشد و می خواهد فاصله با مردمی که از جنس کار و خیابان هستند، کمتر کند. مردم باید خودشان را در برنامه ببینند و این حق را دارند. باید یاد بگیریم که از مخاطب یاد بگیریم.

فیروزی: از حضور مسئولان در برنامه ها نتیجه نگرفتیم

فیروزی در ادامه نشست اظهار کرد: شاید همه من را به عنوان تهیه کننده برنامه های علمی بشناسید اما زمانی که پیشنهاد این برنامه از سوی مدیر شبکه به من شد در ابتدا کمی نگران کننده بود اما تجربه من در این مدت محدود نشان داد که نگاه کردن به آدم ها ابتدا ساده است اما وقتی به آنها دقت می کنیم، می بینیم هر کدام از آنها داستان و زندگی متفاوتی دارند.

وی یادآور شد: اگر ما قرار است نسخه ای بپیچیم که به درد مردم کشور خودمان بخورد باید این نسخه ها را از مردم موفق خودمان یاد بگیریم. ما در حوزه تولید فکر در علوم انسانی کمی مشکل داریم. تئوری ها و تفکرات اصولی که باید مبنای تدریس دانشگاهی باشد نتوانستیم تولید کنیم و می خواهیم نشان دهیم می توان این موضوع را از مردم یاد گرفت. باید از مردم یاد بگیریم و از متفکران دانشگاهی می خواهیم از مردم یاد بگیرند و همچنین نسخه هایی را به کار ببریم که خودی باشد.

فیروزری با اشاره به اینکه شعار برنامه «خونه اینجاست» این است که بهترینِ خودت باش، اظهار کرد: ما در این برنامه فقط با خود فرد رو به رو هستیم و از هیچ کس دیگر سوال نداریم و فقط با خودمان طرف هستیم. ما می خواهیم بگوییم فقط از خودمان توقع داشته باشیم و از کسی چیزی نخواهیم. ما امروز باید برای زندگی فردا آماده شویم و سعی کنیم که هر کاری از دستمان برمی آید انجام دهیم. در این برنامه مسئولی حضور ندارد چراکه ما از حضور مسئولان در برنامه ها نتیجه نگرفته ایم.

تهیه کننده «خونه اینجاست» افزود: عمده حضور مردم در برنامه ما دعوتی نیست و شرایطی را به لحاظ فنی برقرار کردیم که به صورت زنده با مخاطبان در راستای موضوع گفتگو کنیم. در بخشی دیگر ما با دوربین برنامه به سراغ افرادی که شناسایی شدند، می رویم و در نهایت میزبان مخاطبانی خواهیم بود که همه اعضای خانواده با ما تماس گرفته باشند.

وی درباره نام این برنامه نیز توضیح داد: هر فردی خانه را بیشتر از بقیه مکان هایی که در آن حضور دارد، دوست دارد. ایران هم خانه همه ما است و ما سعی داریم همه مردم خودشان را در برنامه ببینند و در کنار ما با احساس امنیت، جایگاه خودشان را پیدا کنند.

مجری برنامه «خونه اینجاست» در پاسخ به این پرسش که سطح پایین آوردن کلام در اجرای برنامه تا چه حد است، گفت: چیزی که من در این سال ها یاد گرفتم این است که ما نماینده رسانه هستیم و رسانه مکانی مقدس و امکان کم نظیری است که به فردی داده می شود. اینکه من مطالبه شخصی و تحلیل های فردی خود را روی آنتن بیاورم، اولین اشتباه یک مجری است. ما اول باید رسانه را خوب بشناسیم و الگوی اخلاق، ادب، تعامل، فرهنگ و .‌‌‌.. باشیم. موج جوانگرایی راه افتاده است ولی برخی از دوستان  راه را اشتباه می روند. برخی مجریان خود منشا دعوا هستند و اگر اتفاقی ناخواسته و یا اشتباهی رخ بدهد همه باید جوابگو باشند. افراد باید از ما الگو بگیرند همان گونه که ما از مجریان برنامه ها در سال های گذشته که برنامه اجرا می کردند، الگو گرفتیم. اگر ما با ادبیات درست صحبت کنیم کسی نمی تواند بر ما خرده بگیرد‌.

مدیر شبکه هفت نیز در پایان درباره اجرای مجریان برنامه های مختلف توضیح داد: همه برنامه های ما در این شبکه جنبه مهارتی دارند و سوی آن به سمت ادبیات است. در حوزه صداوسیما ما مدیریت عالی امور مجریان سیما داریم که بر کار مجریان نظارت دارد و هر شبکه ای هم یک امور مجریان دارد. الان بالای ۲۰ شبکه سراسری داریم و همانگونه که گونه های برنامه سازی متنوع شده اند اجراهای مختلف هم ظهور پیدا کرده است. اجرا در حوزه های مختلف متفاوت است و دایما در این زمینه در حال نوسازی است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است