نوید محمدزاده: بازیگری و کار جدی را از اکبر زنجانپور یاد گرفتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
در آیین نکوداشت اکبر زنجانپور مطرح شد؛

نوید محمدزاده: بازیگری و کار جدی را از اکبر زنجانپور یاد گرفتم

آیین نکوداشت اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی استودیو هورخش، آیین نکوداشت اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت به همراه اکران مردمی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر با حضور هنرمندانی همچون خسرو سینایی، سعید پور صمیمی، سیامک اطلسی، نوید محمد زاده، تینا پاکروان، اکتای براهنی، مهدی گلستانه و الهام پاوه‌نژاد یکشنبه ۲۴ آذر در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» اجرای این مراسم را بر عهده داشت که در ابتدای این مراسم حاضران را به تماشای کلیپی از صحنه‌های بازی اکبر زنجانپور در فیلم‌های مختلف و پشت‌صحنه دوبله انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» دعوت کرد.

پور صمیمی: ما در سال‌های بی‌رونقی هنر نمایش به دنبال بازیگری رفتیم

سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت درباره اکبر زنجانپور گفت: صحبت کردن درباره استاد زنجانپور کمی مشکل است چون هم ابعاد کاری‌اش زیاد است و هم من با ایشان افتخاری همکاری نداشتم. من و آقای زنجانپور هم دانشکده‌ای بودیم یعنی از سال ۱۳۴۴ که در دانشگاه تهران رشته تئاتر راه اندازی شد.

وی ادامه داد: زمانی که ما به دنبال بازیگری رفتیم، دوران بی‌رونقی هنر نمایش بود. یادمان باشد که در آن دوره نه تئاتر شهری بود،‌ نه سنگلج و نه تالار وحدت. اصلاً نمی‌دانم ما برای چه به دنبال این کار رفته بودیم. چرا که در آن سال‌ها یکسری کار بازاری مانند آنچه در لاله‌زار اتفاق می‌افتاد داشتیم ولی به دنبال تئاتر واقعی رفتن فقط عشق می‌خواست، نه هیچ‌چیز دیگر که استاد زنجانپور نشان داد به‌ خوبی که این عشق را دارد.

پورصمیمی در ادامه یادآوری خاطراتش بیان کرد: در آن سال‌ها بسیاری در کنار ما بودند که به‌ مرور این کار را رها کردند، امروز که به آن نسل نگاه می‌کنم، می‌بینم فقط چند نفر در این حرفه باقی ماندند. چون بسیار سخت بود، همه تحملش را نداشتند. یکی از سختی‌هایش بدنامی بود.

او با بیان این که اکبر زنجانپور نشان داد که مرد واقعی بازیگری است، اظهار کرد: فقط کافی است به کارنامه کاری‌اش نگاهی بیاندازیم تا ببینم که در مهم‌ترین و ماندگارترین کارهای آن سال‌ها همکاری داشته است. در سال‌های بعدی هم به‌ عنوان کارگردان کارهایی انجام می‌دهد که باز هم بسیار باارزش است.

پور صمیمی با تأکید بر اینکه جدا از مساله تکنیک و حرفه، فرهنگ بازیگری هم مساله مهمی است، توضیح داد: کسانی که می‌خواهند در این عرصه ماندگار و تأثیرگذار شوند، باید فرهنگ این هنر را هم داشته باشند و فقط به تکنیک بسنده نکنند. آقای اکبر زنجانپور بیش از  ۵۰ سال در هنر نمایش ماندگار شد و کار کرد. نوع کار کردن او برای من خیلی مهم است، چون اخلاق این کار را داشت و یکی از بی حاشیه‌ترین آدم‌های این حرفه در تمام این سال‌ها بوده است.

این بازیگر پشکسوت در پایان سخنانش با بیان این که به دوستی‌اش با اکبر زنجانپور افتخار می‌کند، گفت: جا دارد اینجا از دو دوست مشترک از دست‌ رفته‌مان یعنی اکبر ساکت کسایی و کیهان رهگذر یاد کنم و برای اکبر زنجانپور عمر طولانی و  با افتخار آرزو می‌کنم.

تینا پاکروان: آرزوی نسل من کار کردن با بزرگانی همچون اکبر زنجانپور است

در ادامه مراسم، تینا پاکروان، انتخاب‌کننده صداپیشگان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره اکبر زنجانپور گفت: آقای زنجانپور و هنرمندانی از  قبیل ایشان، شکل‌ گرفته در دهه ۴۰ ایران و دوره روشنفکری هستند که چقدر حیف ما آن دوران را ندیدیم. زمانی که من وارد دانشکده سینما و تئاتر شدم، بزرگ‌ترین شوق‌ و ذوق من دیدن استاد زنجانپور جلوی در کلاس بازیگری بود. ولی متأسفانه آقای زنجانپور از ترم بعد از آن دیگر در دانشکده ما تدریس نکردند و من همیشه این حسرت را با خودم کشیدم که شاگرد ایشان باشم.

وی ادامه داد: من آقای اکبر زنجانپور را از سریال‌های «آوای فاخته» و «عطر گل یاس» می‌شناختم و می‌دیدیم که در «شب هزار و یکم» استاد بیضایی چطور تلاش می‌کنند. می‌خواهم بر نکته‌ای که آقای پورصمیمی گفتند،‌ تأکید کنم. این نسل از هنرمندان جایگاهی در هنر ایران دارند که ماندنی است. آرزوی نسل ما، کار کردن با این عزیزان بوده است، چون ما به خاطر زحمت این عزیزان عاشق سینما شدیم.

پاکروان تأکید کرد: هرچند که ما دیگر اصولی که این استادان در کار دارند را نمی‌بینیم. با احترام به نوید محمدزاده که در اینجا حضور دارد و از جنس خوب بازیگران این دوره است که پرچم ایران را در نقاط مختلف دنیا بالا برده است،‌ نسل بزرگانی چون آقای اکبر زنجانپور، خسرو سینایی،‌ سیامک اطلسی،‌ سعید پورصمیمی بسیاری از چیزها را به ما یاد دادند، آن‌ها بودند که باعث شدند ما با بازیگرانی روبه‌رو شویم که وقتی متن را به آن‌ها می‌دهیم، بگویند من این نقش را دوست ندارم، پس بازی نمی‌کنم. در حالی‌ که ممکن است پنج سال هم کار نکرده باشند. ولی مانند کسانی که قلم نمی‌فروشند، آن‌ها هم هنرشان را نمی‌فروشند. در حالی‌ که امروز با بازیگرانی مواجه هستیم که قبل از خوانش فیلم‌نامه، در ابتدا می‌خواهند دستمزد بازی‌شان را بدانند. متأسفانه یکی، دو تا هم نیستند.

پاکروان با اشاره به انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» اظهار کرد: دلم برای کسانی مانند اشکان رهگذر می‌سوزد که در این سن، همه‌ سال‌های جوانی خودش را پای خلق اثری گذاشت که نماینده سینمای ایران در اسکار می‌شود ولی سهمش از سالن‌های سینمای ایران ۱۰، ۱۵ سالن تک سئانس است.

وی تأکید کرد: اینجا دیگر ارزشی برای هنر و فرهنگ قائل نیستیم، جنس همه‌ چیز عوض‌ شده است. همه‌چیز خریدنی شده است. انگار همه‌ چیز به پول ربط دارد. هر جایی اگر انیمیشنی وارد رقابت اسکار می‌شد، تمام سالن‌ها را در اختیارش می‌گذاشتند و مردم مشتاق تماشای این اثر بودند. امیدوارم رهگذر به حقش برسد. چرا که او بخشی از اثر استاد بزرگ فردوسی را که تلاش کرد در دوره خفقان درباره ایران بنویسید، به تصویر کشیده است.

نوید محمدزاده: از اکبر زنجانپور عشق به بازیگری را یاد گرفتم

نوید محمدزاده، بازیگر تئاتر و سینما، بعد از آن که به همراه اشکان رهگذر، شاهنامه به اکبر زنجانپور اهدا کرد، خطاب به او گفت: هر ثانیه‌ای که شما را می‌بینم برایم خاطره انگیز است. من از شما بازیگری و کار جدی را یاد گرفتم. از شما یاد گرفتم که باید عاشق بازیگری باشی. واقعاً ممنون هستم که همیشه در پشت‌ صحنه تئاترهای ما حضور داشتید و از ما حمایت کردید.

 زنجانپور: اشکان رهگذر به قهرمانان بی تصویر شاهنامه، تصویر بخشیده است

اکبر زنجانپور بابیان این که امشب، شب بزرگی برای من است، گفت: کسی که باعث آشنایی من با اکبر زنجانپور شد، خانم تینا پاکروان بود. دو سال پیش به من زنگ زد و گفت فیلم انیمیشنی درباره شاهنامه هست، بیا که صحبت کنیم. به او گفتم موضوع شاهنامه باشد، شما هم تأیید کنی، حتماً می‌آیم و باید بگویم امروز بسیار خوشحال هستم که این کار را انجام دادم. چرا که هر ایرانی با فردوسی و شاهنامه ارتباط دارد و خلوت خودش را با این اثر گران‌قدر گذرانده است.

وی ادامه داد: همه ما به شاهنامه و فردوسی افتخار می‌کنیم. زمانی که فردوسی شاهنامه را می‌نوشت نه عکسی بود و نه نقاشی. او درباره تاریخی صحبت می‌کند که نیست ولی می‌خواهد بگوید که وجود داشته است. حالا اشکان رهگذر به این قهرمانان بی تصویر، تصویر بخشیده است و آن‌ها را زنده کرده است.

زنجانپور تأکید کرد: فردوسی بزرگ این تاریخ را به ما ایرانیان هدیه کرد و ما به‌ عنوان یک ملت مخلصش هستیم. حالا اشکان رهگذر، کار دیگری می‌کند، او قهرمانان شاهنامه را در این انیمیشن که کار بزرگی است، قرار می‌دهد و به ملت ایران پیشنهاد می‌کند که به سراغ شاهنامه بروند.

این برنامه به‌ پاس قدردانی از یک‌ عمر فعالیت این هنرمند که در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» صداپیشه نقش کاوه آهنگر است، برگزار شد.

«آخرین داستان» اولین انیمیشن بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر است که داستان این فیلم برداشتی آزاد از روایت «ضحاک» در شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

آیین نکوداشت اکبر زنجانپور ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در سالن سه پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است