صادق اسماعیلی: شهرستانی‌ها نادیده گرفته می‌شوند/ بحران حاشیه‌نشینان در «آدور» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۷
جشنواره سینماحقیقت در آینه صبا-17

صادق اسماعیلی: شهرستانی‌ها نادیده گرفته می‌شوند/ بحران حاشیه‌نشینان در «آدور»

کارگردان مستند «آدور» که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد از کم توجهی به فیلمسازان شهرستانی گله کرد.

محمدصادق اسماعیلی کارگردان مستند «آدور» از آثار حاضر در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: در حاشیه شهر کرمان بحران هویت بسیار دیده می‌شود به طوری که این خانواده‌ها شناسنامه ندارند و به علت گرانی آزمایش DNA و سختی‌ مسیرهای قانونی برای گرفتن شناسنامه، خانواده‌ها سراغ آن نمی‌روند. همچنین بحران دیگری که وجود دارد این است که خانواده‌ها دختران خود را به عقد مردان افغانستانی برای دریافت شیربها در‌می‌آورند که با دیدن این مسائل و آشنا شدن با شخصیت مصطفی که کارکتر اصلی مستند است، ایده ساخت این فیلم در ذهن من شکل گرفت.

این کارگردان درباره علت انتخاب عنوان «آدور» برای فیلم خود عنوان کرد: من علاقه زیادی به رمان‌ها و عناوین محلی شهر خودم کرمان دارم و برای انتخاب نام آثارم از این واژگان کمک می‌گیرم همچون مستند سال گذشته‌ام که نام آن «آشنگ» بود که به معنی خوشه‌های خالی خرما است و  اکنون عنوان فیلم جدید خود را «آدور» گذاشته‌ام که واژه ای است با ریشه سه هزار ساله و به معنا یخاری با مقاومت بالا است که به صورت خودرو درمی‌آید و با شخصیت سوژه فیلم و محتوای آن نزدیکی بسیار دارد.

اسماعیلی که سومین سال است در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد درباره چالش‌هایی که در زمان ساخت این مستند با آن‌ مواجه بوده است، بیان کرد: ۹ ماه مستمر فیلم‌برداری این اثر طول کشید و ۶ ماه صرف تدوین آن شد و برای آن سختی‌های بسیاری کشیدیم چراکه ما مستندسازانی که از شهرستان‌ها هستیم برای ساخت آثار خود امکانات خوبی مخصوصا از لحاظ فتی در اختیار نداریم و مجبور به تعامل با تهران هستیم و این کار را سخت می‌کند.

وی افزود: مساله دیگری که وجود دارد این است که هیچ سرمایه‌گذاری در اغلب شهرستان‌ها وجود ندارد مگر اینکه رانت داشته باشیم. مشکل دیگر پروسه راضی کردن سوژه فیلم بود که بتوانیم صحنه‌هایی از زندگی او و خانواده‌ اش را به نمایش بگذاریم.

کارگردان مستند «آدور» با اشاره به تاثیرگذاری مستقیم فیلم‌های مستند بر دیگران درباره اثر گذشته خود «آشنگ» گفت: این فیلم روایت هفت زن در مرز کرمان و سیستان است که شوهران این زنان به علت حمل مواد مخدر محکوم به حبس ابد شده بودند که این اثر مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در شورای تامین استان نمایش داده شد و منجر به آزادی این کولبران شد.

این مستندساز در مورد کیفیت فیلم‌هایی که این روزها در جشنواره سینماحقیقت حضور دارند، اظهار کرد: تمامی افرادی که در این جشنواره حضور دارند برای فیلم‌های خود زحمت زیادی کشیده‌اند اما من بخش نیمه‌بلند را چه از لحاظ عناوین این ۱۵ فیلم و چه از لحاظ محتوا جدی‌تر دیدم.

بیشتر بخوانید

فرزاد خوشدست: جوکرهای واقعی به «سینماحقیقت» می‌آیند/ لزوم راه‌اندازی مدرسه سایکودرام

کتایون جهانگیری: آسیب‌های جدی در حیات وحش وجود دارد/ ادامه تولید «پناهِ جان»

الناز دیبافر: «قیچی» از قصور پزشکی می‌گوید/ «سینماحقیقت» تنها راه رساندن صدایم بود

پناه‌برخدا رضایی: داوری علمی‌تر شود/ زن و مردی که برای هم دست و چشم شدند

امین قدمی: راوی زندگی خودم هستم/ جشنواره را به نقاط مختلف شهر ببریم

محسن اسلام‌زاده: مستند را سینمای تجربی نمی‌دانم/ مستندسازها آدم‌های عادی نیستند

خاطره حناچی: بخشی از حقیقت را بیان کردم/ قصه دختران خارج شده از شبهِ خانواده

کامران جاهدی: جشنواره متعلق به همه مستندسازهاست/ نقصان در ترکیب تیم داوری‌

محمدباقر شاهین: «جمیله» از مشکلات جنگ می‌گوید/ سینماحقیقت ویترین سینمای ایران

وحید صداقت: زوایای پنهان فیلم فرهادی آشکار می‌شود/ حذف ازدحام با بلیت‌فروشی

علی شهابی‌نژاد: گرایش جشنواره به فیلم‌های مرکز گسترش است/ توانایی‌های یک معلول

علیرضا منصوری: «سینما چهار باغ» از زبان یک آپاراتچی/ «سینماحقیقت» بدون سانسور

حسن نوری: رویای کنسرت محقق شد/ «تارهای ممنوعه» از ایران تا افغانستان

مهرداد زاهدیان: چرخه مستندسازی در ایران ناقص است/ «زمستان است» در لاله‌زار

تورج کلانتری: هنوز قواعد «دموکراسی» را نمی‌دانیم/ اما و اگرهای بلیت‌فروشی

بابک گودرزی‌نژاد: از تابوها و «ناگفته‌های شهر شلوغ» گفتم»/بلیت فروشی درست انجام نشد

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سیزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» مطرح کرد: مشکلی که این جشنواره دارد این است که ادعا می‌کند همه افراد در آن یکسان هستند ولی اینگونه نیست و فیلم‌های مستندسازان شهرستانی آن قدر جدی گرفته نمی‌‍شود.

وی ادامه داد: از زمانی که من اولین فیلم خود را در این جشنواره که دوره پنجم آن بود به نمایش گذاشتم تا اکنون که دوره سیزدهم آن است هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ فضای آن بهتر شده است و امیدوارم در سال‌های بعدی یک عدالت رسانه‌ای وجود داشته باشد و به خود اثر نگاه کنند نه اینکه ببینند جه کسی آن مستند را ساخته است. تنها توقعی که می‌توانم به عنوان مستندساز داشته باشم این است که اثر من دید شود و بازخوردهایی چه مثبت و چه منفی از مخاطبان بگیرم.

کارگردان مستند «آشنگ» در پایان درباره کارهای آینده خود عنوان کرد: در حال حاظر یکی از کارهایم در پروسه تدوین است و درمورد قتل‌هایی زنجیره‌ای است که در کرمان اتفاق می‌افتد و ما در پی یافتن این قاتلین هستیم که در این فیلم آن‌ها را نشان می‌دهیم.

عوامل مستند «آدور» عبارتند از پژوهشگر، تهیه کننده و کارگردان: محمد صادق اسماعیلی، مشاور کارگردان: مهرداد اسکویی، مدیر تصویربرداری: زانیار لطفی، صدابردار: حمید زیباکلام، تدوین: امیر ادیب پرور، صداگذار: محمود خورسند، موسیقی: افشین عزیزی، مدیر تولید: عارفه رضامند پارسائی، رنگ آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره چیان – برنا جمشیدی، برنامه ریز: مهدی ایمانی شهمیری، دستیاران کارگردان: محمد مصطفی رجبی – مریم حدادی، دستیار تصویر: میثم شفیعی، گرافیست: مجتبی اسدی، طراح پوستر: امین زاده تقی، طراح تیتراژ: وحید دانا، عکاس: یاسمین مولایی، تیزر: محسن کریمیان، مترجم: بنا الخاص، مجری طرح: مجتبی اباذریان، امور اداری: میلاد حاجی، مشاور رسانه ای: وحید پناهلو، روابط عمومی و تبلیغات: محمد رمضانی – علیرضا حسنی، با همراهی: یاسر فریادرس.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000