چینی‌ها هنر سنتی خود را به اصفهان بردند/ تشریح رویکردهای موزه هنرهای معاصر اصفهان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

چینی‌ها هنر سنتی خود را به اصفهان بردند/ تشریح رویکردهای موزه هنرهای معاصر اصفهان

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان از برنامه های این موزه در زمینه نمایش هنر معاصر اصفهان، ایران و جهان گفت.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برنامه های این موزه با اشاره به تاریخی بودن بنای آن گفت: موزه هنرهای معاصر اصفهان ۲۵ سال پیش، اسفندماه سال ۷۳ در عمارت مسعودمیرزا ظل السلطان حاکم اصفهان راه اندازی شد که بنای تاریخی این موزه از یک سو مشکلاتی برای برپایی نمایشگاه های هنر معاصر دارد و از سوی دیگر می تواند برای برخی از نمایشگاه ها مفید واقع شود؛ از جمله نمایشگاه تونی کرگ مجسمه ساز آلمانی که تضاد میان مجسمه های نوگرای خودش را با این بنای تاریخی اتفاق جالبی می دید.

وی درباره نوع آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می شود با توجه به عنوان موزه که به هنر معاصر اشاره دارد، اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر اصفهان تا دو سال پیش بر هنرهای سنتی و هنر هنرمندان اصفهانی متمرکز بود اما از دو سال گذشته رویکرد موزه هنرهای معاصر اصفهان تغییر کرده است و بر اساس هنر معاصر، برپایی نمایشگاه هایی را برنامه ریزی کرده است و در زمینه تبادل آثار هنری میان موزه معاصر اصفهان و آثار هنرمندان دیگر کشورها کوشا بوده است.

تمیزی افزود: در این دو سال، حدود ۱۰ نمایشگاه بین المللی برگزار کرده ایم و آثاری از هنرمندان مطرح دیگر کشورها از جمله تونی کرگ مجسمه ساز آلمانی، گونتر اوکر هنرمند چاپگر آلمانی، ژان پیر بریگودیو شاعر و نقاش فرانسوی و نمایشگاه های دیگر را برپا کرده ایم.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایشگاهی که هم اکنون در این موزه برپاست اشاره کرد و گفت: نمایشگاه هایی هم به صورت مشترک برگزار کرده ایم از جمله نمایشگاهی که هم اکنون در این موزه برپاست با عنوان «۲۰ ایران، ۲۰ چین» که به بهانه آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه ریزی شده است و شامل ۲۰ اثر از بیست هنرمند ایرانی و ۲۰ اثر از بیست هنرمند چینی است که این آثار بیشتر شامل مجسمه های کوچک است و فرهنگ و هنر دو کشور را نشان می دهد.

تمیزی با بیان این که این نمایشگاه حاصل تفاهمنامه میان دو موزه هنر معاصر اصفهان و موزه هنر شانگهای است، یادآور شد: این نمایشگاه حاصل تفاهمنامه میان دو موزه اصفهان و شانگهای است و کلکتور آثار چینی موزه هنر شانگهای و کلکتور بخش ایرانی نماینده موزه اصفهان آقای مرتضی بصراوی است که از مجسمه سازان نوگرای اصفهان است و مسئولیت جمع آوری آثار هنرمندان بخش ایران را به ایشان سپردیم.

وی درباره موضوع آثار این هنرمندان که در یک نمایشگاه کنار هم قرار گرفته است، بیان کرد: موضوع این نمایشگاه بر اساس تضاد میان این آثار صورت گرفته است. آثار هنرمندان چینی در حیطه هنرهای سنتی چین و برگرفته از فرهنگ بومی چین است که وقتی به دست ما رسید، ترجیح دادیم آثار هنرمندان معاصر ایرانی را مقابل آن قرار دهیم که نمایشگاه شکل سنتی پیدا نکند.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره رویکرد این موزه در نمایش آثاری از هنرمندان دیگر کشورها اظهار کرد: من معتقدم که ایجاد دایره بسته برای هنرمندان یک شهر یا یک کشور شیوه صحیحی نیست اگر هنرمندان یک شهر بتوانند آثار هنرمندان دیگر شهرهای ایران و جهان را ببینند، نگاهشان نسبت به آنچه در ایران و جهان رخ می دهد، تغییر می کند و سطح آگاهی آنها را افزایش خواهد داد.

مهدی تمیزی درباره نمایشگاه های بعدی این موزه تا پایان سال جاری گفت: نمایشگاه بعدی این موزه، نمایشگاه عکسی از مشاغل سنتی یکی از قدیمی ترین محلات اصفهان است که بهمن ماه برپا می شود و در اسفند سال جاری و فروردین سال آینده، نمایشگاه بزرگی از آثار  گالری دارن خصوصی اصفهان برپا خواهیم کرد.

وی این نمایشگاه را یک گردهمایی بزرگ برای گالری داران خصوصی اصفهان دانست که تاکنون چنین تجریه ای را نداشته اند و اظهار کرد: ایده  این است که تاکنون گالری داران اصفهان نمایشگاهی کنار هم نداشتند و این می تواند یک گردهمایی بزرگ برای گالری داران خصوصی اصفهان باشد که به معرفی گالری خود و آثار هنرمندانشان بپردازند آن هم در زمانی که این شهر مملو از مسافران نوروزی است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به تعداد گالری های خصوصی در این شهر یادآور شد: این شهر حدود ۲۰ سال پیش تنها یک گالری و سپس دو گالری داشت و امروز بیش از ۱۷ گالری خصوصی دارد که هر کدام معیارهای حرفه ای خود را دارند و به صورت تخصصی کار می کنند، برخی در زمینه آبرنگ و هنرهای سنتی برخی هنرهای معاصر و برخی در حوزه مجسمه و … فعالند.

تمیزی درباره برنامه این موزه برای ارایه آثار هنرمندان سنتی گفت: سعی ما در دو سال گذشته این بوده که به هنرهای معاصر اصفهان، ایران و جهان بپردازیم و نمایشگاه هایی که برگزار کرده ایم بر این اساس بوده است همان طور که سال گذشته در سه نمایشگاه برخی از هنرمندان شاخص در زمینه هنر کلاسیک و سنتی اصفهان را معرفی کردیم.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در پایان از کم لطفی رسانه های پایتخت نسبت به برنامه های جهانی دیگر شهرهای ایران انتقاد کرد و گفت: در این دو سال گذشته برنامه های بسیار خوبی در زمینه نمایش هنر جهان در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد ولی هیچ یک از رسانه های پایتخت نسبت به این موضوع واکنشی نداشتند و از کنار آن بی توجه گذشتند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است