وزیر ارشاد: مستند بخش انکارناشدنی سینمای ایران است/ ورود به اکران عمومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴

وزیر ارشاد: مستند بخش انکارناشدنی سینمای ایران است/ ورود به اکران عمومی

وزیر ارشاد در بازدید از جشنواره سینماحقیقت درباره وضعیت اکران مستند در ایران صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه ٢۴ آذرماه برای بازدید از سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به پردیس سینمایی چارسو آمد و بعد از بازدید از غرفه ها در جمع خبرنگاران به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.

سید عباس صالحی در ابتدا بیان کرد: حضور قوی مستندسازان ما با کمیت و کیفیت بالا کاملا مشهود است. مستند بخش انکار ناکردنی سینمای ایران است و به مرور بخش قابل توجهی از جهان که سینمای ایران را می شناسند سینمای مستند ما را به عنوان بخشی از کانون اصلی سینمای ایران خواهند شناخت.

وی در پاسخ به این پرسش که سینمای مستند در این چند ساله هرچند پیشرفت کرده ولی همچنان مستندسازان گله دارند در چنین شرایطی  سیاست های دولت نسبت به مستندسازان چیست، توضیح داد: چندین فرصت برای سینمای مستند پیش آمده که البته کافی نیستند. فضای سینمای هنروتجربه همچنان برقرار است تا سینمای مستند ایران بتواند در این گروه سینمایی عرضه شود. همچنین سینمای مستند به نوعی درام نزدیک می شود و می توان حتی فرصت های اکران عمومی هم برای آنها تعریف کرد. در همین جشنواره امسال حداقل چندین مستند را می شود به این امر ارجاع داد.

وزیر ارشاد ادامه داد: همچنین سینمای مستند فضای ورود به وی او دی ها را تجربه می کند، بنابراین فضای سینمای هنروتجربه و چشم اندازی که در شاخه های دیگر می بینیم می تواند باعث شود برخی از این مستندها فضای اکران عمومی پیدا کنند و بازار عمومی را هم در اختیار داشته باشند. سینمای مستند دارد بین یک نوعی تجربه و عرضه در فضای بازار خاص، ارتباطات خود را پیدا می کند. از طرفی دیگر سینمای مستند با بخشی از حوزه های اقتصادی ما پیوندهایی پیدا میکند و این به معنای تجاری شدن نیست بلکه به معنای این است که بتواند نیازهای حوزه اقتصادی خود را تامین کند.

وی در پاسخ به اینکه نماینده سینمای ایران در اسکار مستند «در جستجوی فریده» است ولی همین فیلم باتوجه به فضای آن از تلویزیون قابل پخش نیست و این نوعی تناقض است، مطرح کرد: طبعا قوانین و مسایلی است که برای سینمای غیر مستند هم وجود دارد.

صالحی در جواب به این سوال که جشنواره امسال را چگونه دیدید، گفت: قدرت هایی که در سینمای مستند جلو آمده قطعا در جشنواره هم تاثیر خودش را می گذارد اما پاره ای از ابتکارات و ایده های مدیریتی که امسال بود که می تواند محل توجه باشد.

وی با اشاره به مساله بلیت فروشی در جشنواره توضیح داد: این نکته که ما در فضای جشنواره تماشاگران حرفه ای را می بینیم اتفاق خوبی است که باعث می شود کسانی که مشتاق هستند حضور پیدا کنند. این ممکن است منتقدانی داشته باشد اما فضای جشنواره سینماحقیقت را فضای تماشاگر حرفه ای تر کرده و مبادله کلامی و نقد و پیشنهاد را بین این تماشاگر حرفه ای و فیلمسازان فراهم تر می کند و خود این فرصتی برای ارتباطات بعدی بین این تولیدکنندگان و تماشاگران حرفه ای ایجاد می کند.

وزیر ارشاد در ادامه بیان کرد: از طرفی فرصت دیدن فیلم متکثر شده و تنوع اکران ها به وجود آمده است. همچنین مسیری که امسال تجربه کردیم این بود که ایده ها را بتوانیم به بازار جهانی نزدیک کنیم. این گامی است که بتوانیم ایده های مستندسازان را به فضای محصولات خارجی نزدیک و نزدیک تر کنیم. چند اتفاق دیگر هم می بینیم که حضور فیلم های خوب در بخش مسابقه ملی و شهید آوینی است. خود من به دلیل سفرهای استانی فرصت دیدن مستقیم فیلم ها را نداشتم اما افرادی که به آنها اعتماد داشتم فیلم ها را دیده اند و بعد از جشنواره دیدن این مجموعه فیلم ها در دستور کار قرار دارد.

وی در بخش دیگر صحبت های درباره افزایش هزینه تولید در سینما که دیگر تناسبی با فروش فیلم ها ندارد، بیان کرد: با شرایط عمومی کشور آشنا هستیم و نمی خواهیم حرف هایی بزنیم که بدون توجه به واقعیت های جاری ما باشد. می شود رقم های بودجه را به شکل آرمانی یا خیال پردازانه بالا برد اما اینکه این منابع قابل تخصیص هستند یا نه مهم است. شرایط کشور شرایطی است که منابع به شدت تحریم و محدود شده اند و عملا تاثیر خود را در جاهایی که باید مورد تقویت بیشتری قرار بگیرد گذاشته است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که اگر سی سال دیگر بخواهند مستند الان ما را بسازند آن را چگونه می سازند، گفت: سینمای مستند سی سال بعد هم که بخواهد از ایران بگوید مثل خود ایران چهار فصل است.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است